Centra handlowe odczuły na początku bieżącego roku zmianę w rosnącym trendzie obrotów i odwiedzalności w związku z omikronową falą pandemii oraz niesprzyjającą sytuacją gospodarczą: rosnącą inflacją, rosnącymi stopami procentowymi, a także obawami konsumentów spowodowanymi zmianami podatkowymi i wysokimi opłatami za media. Obroty w centrach handlowych według danych za styczeń 2022 roku osiągnęły poziom 87,6% w porównaniu do pierwszego miesiąca 2019 r.
Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że odwiedzalność w lutym wyniosła 89% wartości z analogicznego miesiąca 2019 r. i 108,3% z lutego 2021 r.
„W styczniu 2022 roku PRCH Turnover Index (wskaźnik obrotów w centrach handlowych) był o 12,4% niższy w porównaniu z analogicznym miesiącem w 2019 roku. Odnotowane na początku bieżącego roku wyniki są przełamaniem dotychczasowego trendu systematycznie rosnących, od maja 2021 roku, obrotów. W minionych miesiącach wzrosty obrotowe sięgały nawet 102% wartości sprzed pandemii. Obroty w centrach handlowych w okresie od maja do grudnia 2021 roku były jedynie o 0,75% niższe niż w 2019 roku i stanowiły 130% obrotów z tego samego okresu w 2020 roku” – czytamy w komunikacie.
Analiza pod kątem wielkości obiektów handlowych wykazała, że najmniejszy (o 6,6%) spadek obrotów w stosunku do 2019 roku zaobserwowano w kategorii dużych centrów handlowych (o powierzchni 40-60 tys. m2 GLA). Największą (19,6%) różnicę w porównaniu do okresu sprzed rozpoczęcia pandemii odnotowano w obiektach o średniej wielkości (o powierzchni 20-40 tys. m2 GLA). Nie wszystkie branże odnotowały negatywne skutki styczniowo-lutowej pandemicznej fali. Najlepiej poradziły sobie firmy z kategorii Żywność, które wypracowały obroty na poziomie 125,8% wyników ze stycznia 2019 roku oraz firmy z kategorii Art. Elektroniczne i AGD, których wynik był lepszy o 9,9% niż wynik tej kategorii w roku 2019, podano także.
„Niższa odwiedzalność i obroty w centrach handlowych na początku bieżącego roku są konsekwencją omikronowej fali pandemii, która w styczniu i lutym zatrzymała setki tysięcy Polaków w domu. Nie bez znaczenia pozostaje także sytuacja gospodarcza Polski, która wpływa na nastroje konsumenckie. Kupujący dotknięci przez inflację i rosnące stopy procentowe ograniczyli w pierwszych miesiącach tego roku wydatki na zakupy. W pierwszej kolejności konsumenci zaspokajają podstawowe potrzeby, stąd wzrost obrotów u najemców sprzedających żywność” – skomentował dyrektor generalny Krzysztof Poznański, cytowany w materiale.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews