PKP Cargo odnotowało 225,3 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 224,3 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Strata operacyjna wyniosła 208,8 mln zł wobec 186,4 mln zł straty rok wcześniej.
Wynik EBITDA wyniósł w ub.r. 513,2 mln zł wobec 580,2 mln rok wcześniej, natomiast marża EBITDA – odpowiednio: 11,9% wobec 13,7% rok wcześniej.
„W okresie 12 miesięcy 2021 r. marża EBITDA uległa pogorszeniu względem analogicznego okresu 2020 r., głównie z uwagi na występujące w 2020 r. zdarzenia jednorazowe (otrzymanie dofinansowania w ramach tarczy antykryzysowej oraz czasowe proporcjonalne obniżenie wymiaru etatu i wynagrodzeń przekładające się na spadek kosztów pracowniczych)” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 4 266,5 mln zł w 2021 r. wobec 4 075,6 mln zł rok wcześniej.
„Grupa poniosła w 2021 r. nakłady inwestycyjne na nabycie rzeczowych aktywów trwałych i aktywów niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy okresowe taboru P4 i P5 oraz przeglądy okresowe P3) w wysokości 842,8 mln zł oraz wykazano prawa do użytkowania aktywów o wartości 65,5 mln zł. Łączne nakłady Grupy PKP Cargo w 2021 r. wyniosły 908,3 mln zł, tj. więcej o 20,4% w stosunku do wykonania 2020 r.” – czytamy dalej.
Większość nakładów inwestycyjnych w 2021 r. w Grupie została przeznaczona na realizację zadań inwestycyjnych związanych z taborem, głównie na naprawy i przeglądy okresowe taboru (liczba napraw okresowych oraz przeglądów okresowych wykonywanych w poszczególnych okresach wynika z cykli w DSU taboru zatwierdzonych przez UTK oraz wielkości utrzymywanego w sprawności taboru zgodnie z zapotrzebowaniem przewozowym), na zakup oraz modernizacje lokomotyw i wagonów – łącznie 725,8 mln zł (tj. 79,9% nakładów inwestycyjnych razem).
W ujęciu jednostkowym strata netto w 2021 r. wyniosła 223,3 mln zł wobec 173,9 mln zł straty rok wcześniej.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2021 r. miała 4,27 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews