PKP Intercity podpisała umowę z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski (FPS H. Cegielski) na modernizację 90 wagonów, podało Ministerstwo Infrastruktury. Wartość zamówienia wynosi ok. 495 mln zł. Pierwsze unowocześnione wagony pojawią się na polskich torach w 2023 r.
Umowa z FPS H. Cegielski obejmuje wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejsze przeglądy na trzecim poziomie utrzymania. Zmodernizowane wagony mają trafić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a pierwszy pojazd po 350 dniach od przekazania do producenta taboru, podano.
„Wydarzenia ostatnich tygodni pokazują, jak bardzo potrzebujemy silnej i niezawodnej polskiej kolei. Jest ona niezwykle istotnym elementem sprawnego systemu transportowego. Dlatego tym mocniej stawiamy na program modernizacji polskiej kolei. Podpisana dzisiaj umowa, dzięki której flotę PKP Intercity wzmocni kolejnych 90 nowoczesnych wagonów, to duży krok we wzmacnianiu pozycji naszego narodowego przewoźnika. To także kolejny krok w kierunku naszego celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna” – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, cytowany w komunikacie.
Nowe zamówienie to kolejna umowa między dwiema spółkami w ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity. FPS H. Cegielski jest obecnie w trakcie realizacji zamówienia na dostawę do przewoźnika 81 nowych wagonów – PKP Intercity odebrało 27 z nich. Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów IC oraz Express InterCity (EIC), podkreślono.
Podpisana z FPS H. Cegielski umowa jest elementem rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. W jej ramach do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 r. około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Źródło: ISBnews