Trend przenoszenia łańcuchów dostaw z Chin w wyniku pandemii coronawirusa spowodował, że 12% firm eksportowych w Polsce wskazało, że interesuje się, włącza się lub włączy przy wsparciu państwa w ten proces, wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) „Polscy eksporterzy w okresie pandemii COVID-19”.
„14% eksporterów wskazało, że w okresie pandemii udało im się przejąć dostawy do Niemiec z innych kierunków. Pomogły w tym z pewnością: konkurencyjność cenowa, elastyczność w dostosowaniu produkcji i poszukiwanie nowych odbiorców, jak również trendy światowe skracania łańcuchów dostaw. Natomiast 12% firm wskazało, że interesuje się, włącza się lub włączy przy wsparciu państwa w proces przenoszenia łańcuchów dostaw z Chin” – czytamy w raporcie.
Z badania wynika, że w 2021 roku, który był jeszcze rokiem pandemii, najbardziej dotkliwy okazał się spadek liczby zamówień, choć on nieco mniejszy niż w 2020 r.
„Problemy wielu firm wynikały również z zakłóceń produkcji i transportu u poddostawców, a także nowych wymogów sanitarnych wprowadzanych w związku z pandemią” – czytamy dalej.
W badaniu podkreślono, że branża eksportowa jest stabilna pod względem struktury, motywów działalności i strategii, a zachodzące zmiany w tej grupie przedsiębiorców są powolne.
„Przykładem jest dominacja cenowego sposobu konkurowania w strategiach biznesowych firm. Przewaga utrzymująca się od lat powoli się zmniejsza, zwiększa się natomiast znaczenie konkurencji pozacenowej – np. dbałości o jakość produktów. Wydaje się, że trend konkurowania pozacenowego ulegnie przyspieszeniu. Wskazuje na to skokowa zmiana, jaka nastąpiła w kwestii postrzegania kosztów pracy” – czytamy w raporcie.
W 2021 r., po raz pierwszy w historii badań, większość firm zaczęła postrzegać wpływ kosztów pracy w sposób negatywny, a odsetek firm wyrażających taką opinię wzrósł o 22% w porównaniu do 2020 r. podano także.
Instytut zwraca również uwagę, że rośnie wśród polskich eksporterów waga konkurowania pozacenowego – np. jakością i reklamą.
„Polscy eksporterzy konkurują przede wszystkim ceną, jednak rośnie waga konkurowania pozacenowego (np. jakością i reklamą). Jest to powolna, ale najważniejsza zmiana strategii zachodząca w działalności polskich eksporterów. Dominują przedsiębiorstwa o niskim i średnioniskim poziomie techniki. Co czwarta firma ankietowana w 2021 r. (25,9%) to eksporter wyrobów zaawansowanych technologicznie, czyli reprezentujący wysoką lub średniowysoką technikę” – czytamy w raporcie.
PIE podał, że od lat przedsiębiorstwa eksportujące nie wykazują zainteresowania podejmowaniem inwestycji na rynkach zagranicznych. W 2021 r. tylko 5% firm zadeklarowało takie działania.
W badaniu „Ankieta eksporterów 2021” uczestniczyły przedsiębiorstwa zaliczone do sekcji przetwórstwa przemysłowego i prowadzące działalność eksportową. Na ankietę odpowiedziało 170 respondentów, co stanowiło 28,3% firm, do których została skierowana.
Źródło: ISBnews