Global Cosmed odnotował 11,6 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2021 r. wobec 28,63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 15,05 mln zł wobec 31,94 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 25,7 mln zł wobec 42,87 mln zl rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 351,87 mln zł w 2021 r. wobec 364,81 mln zł rok wcześniej.
Capex grupy wyniósł 18,8 mln zł w 2021 r.
„Historycznie wysokie inwestycje zrealizowane przez Global Cosmed S.A. w 2021 (o 70% wyższe niż w 2020 roku) to wyraz strategicznego i długofalowego podejścia spółki do rozwoju grupy kapitałowej. Szalejąca inflacja, rosnące koszty energii czy coraz większe wymogi rynkowe związane z kwestiami środowiskowymi wręcz wymuszają inwestycje w efektywniejszy kosztowo i energetycznie park maszynowy. Zgodnie ze strategią biznesową (i włączoną w jej ramy strategią zrównoważonego rozwoju) spółka szuka swoich przewag konkurencyjnych w automatyzacji, najwyższej jakość standardach produkcji i produktu, rozwoju własnych brandów oraz oszczędnościach kosztowych m.in. płynących z modelu gospodarki cyrkularnej” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Spółka podkreśla, że inwestycje w 2021 roku były realizowane w otoczeniu skokowych i nieprzewidywalnych zmian cen surowców i komponentów produkcyjnych. Na bieżąco monitorowana jest rentowność kontraktów handlowych, a negocjacje cen sprzedaży następują natychmiast w sytuacji pogorszenie zyskowności.
„Inwazja Rosji na Ukrainę nasila globalne procesy inflacyjne w 2022 roku, co stwarza wiele kolejnych wyzwań w bieżącej działalności i zmusza do zachowawczego podejścia zarządu licząc, że zrealizowane inwestycje i wzrost efektywności powinny zacząć przynosić korzyści w kolejnych kwartałach” – czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2021 r. wyniósł 16,39 mln zł wobec 14,11 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa kapitałowa Global Cosmed zrzesza firmy produkujące i dystrybuujące wyroby kosmetyczne i chemię gospodarczą. Koncentruje się na rozwoju swoich strategicznych marek, tj. Kret, Sofin, Apart Natural i Bobini. Spółka jest notowana na GPW od 2013 r.
Źródło: ISBnews