Konkretny plan ograniczenia emisji dwutlenku węgla ma 41% firm z obszaru Europy Środkowej, wynika z badania dyrektorów finansowych z Europy Środkowej „Climate change: the CFO’s perspective” przeprowadzonego przez Deloitte. Z kolei w Polsce 63% firm nie ma szczegółowych planów redukcji emisji dwutlenku węgla.
Jak wynika z badania, 41% firm z obszaru Europy Środkowej ma plan ograniczenia emisji dwutlenku węgla, przy czym co piąta chce ją zmniejszyć co najwyżej o połowę, a 9% przynajmniej o tyle. 12% ma zamiar osiągnąć pełną zeroemisyjność. Jednocześnie niemal połowa ankietowanych dyrektorów finansowych (49%) wskazała, że ich przedsiębiorstwa nie mają jeszcze szczegółowych strategii, a 9% nie wie, czy takie w ich organizacjach w ogóle istnieją.
Skala zaangażowania w wysiłki dekarbonizacyjne zależy w dużym stopniu od branży, w której dana firma prowadzi działalność. Udział podmiotów, które opracowały już plany w tym zakresie, jest szczególnie wysoki w sektorze energetycznym i wydobywczym (62%), a także dóbr konsumpcyjnych (52%). W branży usług finansowych odpowiedziało tak 46% respondentów, ale wśród tych przedsiębiorstw najwięcej jest deklarujących chęć osiągnięcia zeroemisyjności (20%). Przedstawiciele usług biznesowych i profesjonalnych, branży life sciences oraz TMT najczęściej wskazują na brak planów redukcji emisji dwutlenku węgla – odsetek deklaracji wyniósł odpowiednio 62%, 64% i 73%, podano również.
Polska na tle innych państw z regionu nie wypada najlepiej. Najwięcej jest tu ankietowanych wskazujących na brak strategii w zakresie dekarbonizacji – tak odpowiedziało 63% pytanych. Jednocześnie 6% polskich CFO oceniło, że ich firmy dążą do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla.
Jedna trzecia (31%) ankietowanych dyrektorów finansowych z regionu wskazuje, że firma swoje cele redukcji chce osiągnąć do roku 2030, a ponad połowa (56%) w ogóle nie określiła ram czasowych swoich zobowiązań w tym zakresie. W kontekście terminarza najlepiej prezentują się firmy ze Słowacji, wśród których 47% swoje cele chce zrealizować do 2030 r., a co piąta nie określa konkretnej daty. Takie wskazanie jest natomiast najpowszechniejsze wśród firm z Polski – tak odpowiedziało 77% respondentów, podkreślono.
„W badaniu ponad 40% ankietowanych uznało zmniejszenie kosztów jako najistotniejszy czynnik motywujący firmę do podjęcia działań związanych z przeciwdziałaniem zmianom klimatu. Wśród pozostałych odpowiedzi po jednej trzeciej wskazań dotyczy konieczności przestrzegania obecnych lub przyszłych regulacji (34%) i chęci poprawy wizerunku firmy oraz zdobycia zaufania konsumentów (31%). Unikanie przyszłych wzrostów kosztów (np. wyższych cen emisji dwutlenku węgla, wyższych kosztów energii, wyższych kosztów kapitału) jest kolejnym powodem, zachęcającym 29% firm do podjęcia działań na rzecz klimatu” – czytamy w komunikacie.
Wśród aktywności, które mogą podejmować przedsiębiorstwa, dyrektorzy finansowi z regionu CE najczęściej wskazują stopniowe ograniczanie własnej emisyjności – tak uważa 58% respondentów.
Badanie Deloitte zostało przeprowadzone w okresie od października do grudnia 2021 r. na grupie 592 dyrektorów finansowych firm, w 15 krajach Europy Środkowej: Albanii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Estonii, Węgrzech, Kosowie, Łotwie, Litwie, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji i Słowenii.
Źródło: ISBnews