Z punktu widzenia Grupy Pracuj nie wydaje się, by polscy pracodawcy zmienili swoje plany rekrutacyjne na ten rok w związku z wojną na Ukrainie, poinformował dyrektor operacyjny Rafał Nachyna.
„Jeżeli chodzi o działalność serwisu Pracuj.pl i sytuację powiązaną z Ukrainą, to my od strony komercyjnej nie widzimy żadnych zmian, żadnych sygnałów, które by dawały dowody, że ten konflikt wpływa na zmianę podejścia pracodawców do tego, które projekty powinni w tym roku zrealizować” – powiedział Nachyna podczas konferencji prasowej.
Przypomniał, że Grupa dostosowała serwis tak, by był bardziej użyteczny dla kandydatów z Ukrainy, m.in. wprowadziła możliwość zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń w specjalnej zakładce i udostępniła ukraińską wersję językową.
Natomiast na Ukrainie, gdzie działa serwis Robota.ua, zarząd obserwuje próby powrotu do normalności przez przedsiębiorców.
„Byliśmy bardzo zadowoleni z wyników (liczby klientów i kandydatów) w okresie od początku roku do wybuchu wojny, jednak w pierwszych trzech tygodniach konfliktu odnotowaliśmy dramatyczny spadek zainteresowania” – powiedział Nachyna.
W serwisie Robota.ua, obecnie jest możliwość realizacji usług, są klienci, którzy zamieszczają ogłoszenia płatne, jest też możliwość zamieszczania bezpłatnych ogłoszeń przez organizacje zaangażowane w pomoc. Największą zmianą w strukturze ogłoszeń na Ukrainie jest wzrost liczby stanowisk związanych z logistyką i spadek liczby ogłoszeń z branży technologicznej, co może świadczyć o wycofaniu się firm, które wynajmowały pracowników na Ukrainie, poinformował Nachyna.
„Obecnie biznes próbuje powrócić do funkcjonowania. Jest dużo lepiej, niż w pierwszych trzech tygodniach konfliktu” – dodał.
Podkreślił, że biznes na Ukrainie jest zabezpieczony dzięki umieszczeniu (jeszcze przed wojną) infrastruktury technologicznej jest w chmurze.
Grupa Pracuj w 2021 r. zwiększyła liczbę projektów rekrutacyjnych w serwisie Pracuj.pl o 65,3% r/r, do 512 tysięcy, przy jednoczesnym wzroście średniej ceny projektu rekrutacyjnego do 745 zł (z 731 zł w 2020 roku). W przypadku ukraińskiego serwisu Robota.ua, łączna liczba projektów rekrutacyjnych w 2021 roku podwoiła się i sięgnęła 1,15 mln, w tym liczba płatnych projektów rekrutacyjnych wzrosła do 608 tysięcy, tj. o 44,4% r/r. Średnia cena płatnego projektu rekrutacyjnego na Robota.ua wyniosła 83 zł (wobec 82 zł rok wcześniej).
W 2021 roku z serwisów Grupy Pracuj korzystało średnio 8,3 mln użytkowników miesięcznie, z czego 4,4 mln w Polsce, a 3,9 mln w Ukrainie. Na portalach grupy, z których kluczowym pozostaje największy w Polsce serwis rekrutacyjny Pracuj.pl, każdego dnia dostępnych było przeciętnie 182 tys. ofert pracy. Liczba aktywnych klientów korzystających z systemu eRecruiter w 2021 roku wzrosła natomiast o 11% r/r, do blisko 1,6 tysiąca.
W 2021 roku przychody z Ukrainy stanowiły 10,6% łącznych przychodów Grupy Pracuj, natomiast udział segmentu ukraińskiego w skonsolidowanym zysku operacyjnym wyniósł 2,1%.
Grupa Pracuj jest wiodącą platformą technologiczną w branży HR w Europie Środkowo-Wschodniej. Jej najważniejsze marki to Pracuj.pl – największy polski internetowy serwis rekrutacyjny, Robota.ua – wiodący na rynku ukraińskim internetowy serwis rekrutacyjny, oraz eRecruiter – wiodący polski system wspierający prowadzenie procesów rekrutacyjnych, oferowany w modelu SaaS (ang. software as a service, czyli oprogramowanie jako usługa). Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2021 r.
Źródło: ISBnews