Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 9-13 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-administracja: Ponad 91%, czyli 19,8 mln deklaracji podatkowych za 2021 r. złożono elektronicznie, z czego większość, bo aż 11,3 mln przez usługę Twój e-PIT, poinformowało Ministerstwo Finansów. Tylko 1,9 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. Do serwisu e-Urząd Skarbowy logowano się już ok. 73 mln razy, a podczas tegorocznej akcji rozliczeń PIT 19 mln razy.
E-commerce: Kulminacja negatywnych czynników dla sektora e-commerce nastąpi w II i III kw. 2022 r., kiedy na większości światowych rynków możliwy będzie spadek tempa wzrostu lub nawet spadek rynku w ujęciu nominalnym, uważa prezes InPostu Rafał Brzoska. Według niego nastąpi odchodzenie od dostaw door-to-door na rzecz dostaw do punktów odbioru.
Praca w IT: Rząd planuje wdrożenie systemu teleinformatycznego ułatwiającego kontakty pracodawców z osobami poszukującymi pracy, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Przyjęcie projektu nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne planowane jest na II kw.
Praca w IT: Liczba ofert pracy w branży IT wzrosła o ponad 128% r/r w kwietniu, wynika z danych No Fluff Jobs. Na największe wzrosty wynagrodzeń w porównywanych miesiącach r/r mogli liczyć koderzy zajmujący się Fullstackiem. W przypadku umowy o pracę mediana górnych widełek wynagrodzeń w tej specjalizacji zwiększyła się o ponad 13% i wyniosła 17 tys. zł brutto.
Cyberbezpieczeństwo: Fortinet opublikował dokument 2022 Cybersecurity Skills Gap Report ujawniający, że niedobór umiejętności w zakresie cyfrowej ochrony nadal powoduje liczne wyzwania i reperkusje dla przedsiębiorstw, w tym występowanie naruszeń bezpieczeństwa, a w konsekwencji utratę pieniędzy. Zdaniem ankietowanych, luka w umiejętnościach pozostaje głównym problemem dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i coraz częściej staje się priorytetem dla zarządu. Raport sugeruje również sposoby radzenia sobie z luką w wykształceniu, takie jak szkolenia i certyfikaty podnoszące poziom wiedzy pracowników. Niedobór specjalistów w zakresie cyfrowej ochrony naraża przedsiębiorstwa na przypadki naruszeń bezpieczeństwa, a w konsekwencji utratę pieniędzy – wynika z globalnego raportu firmy Fortinet. W 8 na 10 badanych firmach miało miejsce przynajmniej jedno naruszenie, które można przypisać brakowi kwalifikacji lub wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa. Na całym świecie potrzeba 2,7 mln specjalistów ds. cyfrowej ochrony. Jest to znaczący brak, który pozostawia firmy podatnymi na zagrożenia.
Cyberbezpieczeństwo: Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ostrzega przed zagrożeniami wynikającymi z toczącej się wojny w Ukrainie i działalnością cyberprzestępców. Konsekwencje mogą być dramatyczne – nawigacja satelitarna może zostać przerwana. Takie incydenty zostały niedawno wykryte na północy Europy, kiedy piloci raportowali „dziwne zakłócenia w komunikacji”. Jak wynika z analiz SITA – systemu obsługi pasażerów, jedynie 35% linii lotniczych i 30% lotnisk jest przygotowanych na cyberataki. Tymczasem linie i porty lotnicze coraz częściej stają się celem cyberataków unijna. W 2020 roku było ich 775. Agencja EASA wezwała firmy lotnicze do poważnego traktowania cyberzagrożeń poprzez uruchomienie wspólnej strategii. Podobne wnioski zostały przedstawione w Raporcie Strategii Bezpieczeństwa Narodowego 2025 na zlecenie Białego Domu, w którym przyznano, że cyberataki stały się pojawiającym się zagrożeniem, które stanowi największe wyzwanie dla całego ekosystemu lotniczego. „W dzisiejszym świecie większość procesów linii lotniczych przeszła w tryb online, takich jak rezerwacje, dane klientów lotniczych, obsługa klienta, dokumenty biletowe itp. Będąc podmiotami globalnymi, linie lotnicze łączą się z kilkoma interesariuszami na całym świecie, takimi jak podróże agenci, spedytorzy, służby celne, systemy lotniskowe. A do złamania całego systemu potrzebny jest jeden wrażliwy element” – skomentował dyrektor generalny firmy Check Point Software Technologies Poland Wojciech Głażewski.
Telekomy: Operatorzy chcą, aby big techy płaciły za sieci. Według analizy przygotowanej dla operatorów telekomunikacyjnych ruch generowany przez platformy internetowe może odpowiadać nawet za 40 mld euro kosztów utrzymania sieci rocznie, podał „Dziennik Gazeta Prawna”.
E-commerce: Furgonetka przeprowadziła ankietę wśród użytkowników swojej platformy, z której wynika m.in., że niemal 60% Polaków zwraca średnio 1 na 5 produktów zamówionych online, a tylko niecałe 29% nie zwraca zakupów w ogóle – pokazuje ankieta przeprowadzona przez Furgonetkę. Największą trudność konsumentom sprawia ustalanie szczegółów dotyczących procesu zwrotu za pomocą maila, a najmniejszą zapakowanie przesyłki. Ponad 80% internautów chętniej robi zakupy na platformach ze zautomatyzowanym procesem zwrotów, a dla większości najważniejszym aspektem związanym ze zwrotem produktu jest bezpłatna wysyłka.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
KBJ: Backlog KBJ wynosi obecnie ponad 100 mln zł, poinformował prezes Artur Jedynak. Notowany na NewConnect partner SAP osiągnął w 2021 roku rekordowe przychody w wysokości ponad 76 mln zł i 3,7 mln zł EBITDA. Jednocześnie spółka podsumowała I kwartał 2022 r., w którym zwiększyła przychody o 25,5% r/r do 19,3 mln zł oraz osiągnęła 1,8 mln zł EBITDA.
T-Mobile Polska: Zanotował wzrost przychodów o 2% r/r do 1 580 mln zł w I kw. 2022 r. oraz wzrost zysku EBITDA AL o 4,9% r/r do 452 mln zł, podał operator. Baza klientów w I kw. br. wzrosła o 640 tys. r/r i na koniec marca wyniosła 11,8 mln.
OEX: Odnotował 78,15 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 4,49 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 157,73 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 128,99 mln zł rok wcześniej.
XTPL: Urząd Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych warunkowo przyznał XTPL patent dotyczący metody formowania linii o szerokości rzędu kilkuset nanometrów z wykorzystaniem opracowanego tuszu zawierającego nanocząstki srebra, tj. dla zgłoszenia patentowego zatytułowanego „Method for Removing Bottlenecks”, podała spółka.
Thorium Space: Szykujący się do wejścia na warszawską giełdę Thorium Space podpisał list intencyjny definiujący obszary przyszłej współpracy z Teledyne e2v Semiconductors – światowym potentatem w dziedzinie zaawansowanych technologii stosowanych w przemyśle lotniczym, obronnym i satelitarnym, poinformował prezes Thorium Space Paweł Rymaszewski. Pierwsze rozwiązania mają trafić na rynek w 2024 roku.
Grupa Polsat Plus: Podtrzymuje plany w zakresie realizacji celów inwestycyjnych w segmencie czystej energii. W najbliższym czasie zaprezentuje autobus wodorowy, który ma wejść do produkcji od 2023 r., poinformował wiceprezes Maciej Stec.
Frisco.pl: Ewentualne spowolnienie wzrostu rynku e-commerce nie powinno wpłynąć na działalność Frisco.pl, ponieważ projekt ten odnotowuje stały wzrost sprzedaży, mniej podlegający wahaniom koniunkturalnym, ocenia prezes Grupy Eurocash – właściciela Frisco – Paweł Surówka w rozmowie z ISBnews. W I kw. 2022 r. Frisco.pl zwiększyło sprzedaż o 43% r/r do 97,5 mln zł.
Cyfrowy Polsat: Liczba usług kontraktowych u klientów B2C Grupy Polsat wzrosła o 1,6% r/r do 13,38 mln na koniec I kw. 2022 r., zaś usług przedpłaconych – o 3,5% r/r do 2,83 mln, podała spółka. Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 3% r/r do 2,5 mln.
Cyfrowy Polsat: Odnotował 214,9 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 389,6 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.Zysk EBITDA zmniejszył się o 316,1 mln zł r/r do poziomu 766,6 mln zł w pierwszym kwartale 2022 roku przy marży EBITDA na poziomie 25,7% (-10,5 pkt proc. r/r).
MCI Capital: Odnotował 81,4 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 36,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Wynik na certyfikatach inwestycyjnych sięgnął -82,82 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 43,12 mln zł rok wcześniej.
Kino Polska TV: Miało 12,71 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I kw. 2022 roku wobec 6,36 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, powołując się na szacunkowe dane. Skonsolidowane przychody z umów z klientami wzrosły o 16% r/r do 66,45 mln zł, zysk operacyjny wzrósł o 73% r/r do 15,08 mln zł, zaś skonsolidowany zysk netto zwiększył się o 100% r/r do 12,71 mln zł w I kw. 2022 r.
Columbus, Google: Columbus Energy zawarł z Google Cloud Poland i Saule – spółką zależną Columbus Elite Global – ramową umowę o współpracy strategicznej w zakresie realizacji procesu transformacji energetycznej klientów Columbus i skalowania działalności Columbus i Saule, podał Columbus.
SatRev: Spółka z portfela JR Holding podpisała list o współpracy z Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną (LSSE) i planuje zrealizowanie na jej terenie fabryki produkującej nanosatelity w ilościach komercyjnych, poinformował prezes Grzegorz Zwoliński.
CAE: Kanadyjska spółka specjalizująca się w dziedzinie szkoleń w lotnictwie cywilnym i technologii cyfrowych – po przejęciu Sabre AirCentre otworzyła biura w Krakowie, podano w komunikacie.
InPost: Spodziewa się dalszej erozji marży w II i III kwartale tego roku oraz jej odbicia w IV kw. br., poinformował dyrektor finansowy Adam Aleksandrowicz.
InPost, Allegro: InPost planuje wprowadzić przewidywaną w kontrakcie z Allegro podwyżkę cen usług z początkiem listopada i przewiduje, że będzie ona miała poziom dwucyfrowy, licząc w procentach, poinformował prezes InPostu Rafał Brzoska. Zapowiedział też, że w przypadku innych klientów nie przewiduje kolejnych (po kwietniowej i majowej) podwyżek cen.
InPost: Odnotował 69,4 mln zł skonsolidowanego zysku netto z działalności kontynuowanej przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 97,8 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Operacyjna EBITDA wyniosła w I kw. br. 403,3 mln zł wobec 263,2 mln zł rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio: 409,1 mln zł wobec 332,2 mln zł rok wcześniej. Skorygowana marża EBITDA wyniosła 26,5%.
Transition Technologies: Grupa kapitałowa Transition Technologies (TT) wypracowała w I kwartale 2022 r. rekordowe w historii przychody w wysokości 170 mln zł, co oznacza wzrost o ok. 40% r/r. EBITDA po trzech miesiącach br. był na poziomie 24,4 mln zł, a zysk brutto wyniósł 22 mln zł, podała spółka. Plany TT na cały 2022 r. zakładają m.in. dalszy wzrost wyników.
Vigo System: Podtrzymuje opublikowany w strategii rozwoju cel przychodowy spółki na 2022 r. wynoszący 80 mln zł, poinformował prezes Adam Piotrowski.
Vigo System: Odnotowało 3,61 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2022 r. wobec 5,39 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Cloud Technologies: Szacunkowa miesięczna dynamika sprzedaży danych do kluczowych klientów za marzec 2022 roku wynosi +70% r/r. W ocenie zarządu, wskaźnik odzwierciedla rzeczywiste tempo rozwoju biznesu oraz oddaje aktualną koniunkturę rynkową.
Emplocity: Spółka technologiczna zajmująca się automatyzacją procesów w biznesie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji odnotowała 829,5 tys. zł przychodów ze sprzedaży w I kw 2022 r., co stanowi wzrost o 223% r/r. W tym okresie Emplocity miało 152,2 tys. zł wyniku EBITDA, w porównaniu do straty 119,7 tys. zł rok wcześniej.
Grupa PTWP: Uruchomiła serwis portaldlaedukacji.pl, skierowany do uczniów i rodziców, a także pracowników sektora edukacji. W portalu publikowane są bieżące informacje o pracach legislacyjnych, planowanych i wdrażanych zmianach w systemie oświaty czy egzaminach, a także poradniki i wywiady.
Vertiv: Powołał Vicente Chiralta na stanowisko wiceprezesa ds. marketingu w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Wcześniej pełnił on funkcję starszego dyrektora zespołów marketingu regionalnego i dystrybucyjnego w tym regionie, kierując realizacją programów generowania popytu, rozwoju kanałów i zwiększania świadomości marki. W swojej nowej roli Vicente będzie kierował wszystkimi zespołami marketingowymi w regionie i będzie dążył do zmaksymalizowania wpływu programów marketingowych na działalność Vertiv.
Forc.ee: Jan Radzikowski dołącza do platformy crowdfundingowej, obejmując stanowisko wiceprezesa ds. inwestycji. Radzikowski jest założycielem isivi.pl – platformy o charakterze marketplace dla branży HRtech. W ostatnich latach rozwijał kompetencje w zakresie finansowania przedsiębiorstw w Polskim Funduszu Rozwoju W Forc.ee będzie odpowiadał za ocenę potencjału inwestycyjnego nowych projektów.
Amazon Web Services (AWS): Dołączył do Związku Cyfrowa Polska – organizacji branżowej, zrzeszającej firmy z krajowego sektora ICT. W ramach Związku, AWS zaangażowany będzie m.in. w projekty dotyczące postępu transformacji cyfrowej biznesu i administracji publicznej w Polsce, szczególnie w obszarze technologii chmurowych.
Avaya, Microsoft Corp.: Rozszerzyły swoje globalne partnerstwo, łącząc najlepsze w branży rozwiązania Avaya OneCloud z platformą Microsoft Azure. Obie firmy będą mogły teraz, dzięki niezrównanej niezawodności, elastyczności i skalowalności swoich rozwiązań, zaoferować organizacjom więcej opcji zwiększania wydajności pracy oraz zaangażowania klientów.
OPPO: Firma ruszyła z Akceleratorem Innowacji Instytutu Badawczego OPPO. Projekt jest skierowany do profesjonalistów z branży technologicznej. W programie zostanie przyznanych 10 grantów w wysokości około 46 tys. USD każdy. Ponadto, wszyscy zwycięzcy otrzymają wparcie techniczne, możliwość finansowania projektu oraz promocji zaproponowanych rozwiązań. Akcelerator Innowacji jest organizowany przez Instytut Badawczy OPPO oraz partnera strategicznego Microsoft for Startups.
Devbridge: Amerykańska firma programistyczna, należąca do grupy Cognizant Softvision, otworzyła biuro w Warszawie. Spółka obecnie zatrudnia w Polsce ponad 50 specjalistów i planuje dalszą ekspansję w regionie. Nowe biuro mieści się w budynku IO-1 na warszawskim Mokotowie. Warszawski oddział Devbridge koncentruje się na wspieraniu klientów w przeprowadzaniu cyfrowej transformacji oraz opracowywaniu szytych na miarę rozwiązań IT pozwalających niwelować bariery hamujące rozwój biznesowy. Odbiorcami usług są głównie firmy z Europy i Ameryki Północnej.
ERGO Technology & Services: Trójmiejska spółka, wspierająca proces digitalizacji Grupy ERGO, dokonała otwarcia nowej siedziby. Firma zajmuje obecnie 6 tys. m2 w biurowcu Format w Oliwie.
Snowflake: Amerykańska firma specjalizująca się w zaawansowanych rozwiązaniach chmurowych, wynajęła w sumie ponad 7 tys. m2 w biurowcu LIXA C – flagowej inwestycji Yareal.
SoftServe: Postanowił zwiększyć liczbę swoich polskich oddziałów do 7, otwierając swoją nową siedzibę w Gdańsku. Firma zatrudniająca 13 000 pracowników na całym świecie, w tym ponad 1000 w Polsce, chce w gdańskiej placówce zatrudnić 100 programistów – docelowo większość z nich realizować będzie projekt dla największego i najnowocześniejszego banku w Singapurze.
Cisco, General Motors: Nawiązały współpracę, aby unowocześnić i zautomatyzować proces analizy w czasie rzeczywistym danych pochodzących z czujników IoT zamontowanych w autonomicznych pojazdach, przyspieszając czas wprowadzania ich na rynek. Wykorzystanie architektury sieci bezprzewodowej Cisco podczas prac poprzedzających etap produkcji, umożliwia inżynierom GM aktywne monitorowanie podczas jazd testowych kilkuset źródeł danych jednocześnie.
Increase2: Udostępnia aplikację mobilną, która pozwoli pracodawcom w łatwy sposób dostosować wynagrodzenie swoich pracowników do ich potrzeb.
LUG: Grupa kapitałowa zakończyła pierwszy kwartał roku skonsolidowanymi przychodami na poziomie 56,97 mln zł, wobec 37,53 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 21,21 mln zł względem 15,47 mln zł w pierwszym kwartale minionego roku. W styczniu br. Grupa LUG oddała do użytkowania Centrum Badawczo-Rozwojowego w Nowym Kisielinie, a w połowie lutego oficjalnie otwarto przedstawicielstwo Grupy w Królestwie Maroka – LUG Maroc. „Początek roku jest dla nas obiecujący. Zakończyliśmy inwestycję i uzyskaliśmy pełną funkcjonalność rozbudowanego Centrum Badawczo-Rozwojowego. Pomoże nam ono oferować najbardziej efektywne energetycznie oprawy oświetleniowe na rynku, a także wspiera realizacje kontraktu dla Miasta Stołecznego Warszawy. W lutym otworzyliśmy przedstawicielstwo Grupy w Królestwie Maroka, które jest dla nas atrakcyjnym kierunkiem rozwoju i furtką do kolejnych państw Afryki Północnej. Mimo wyzwań na rynkach komponentów elektronicznych, utrzymujemy wysokie tempo wzrostu przychodów i poprawiamy rentowność” – powiedział prezes LUG Ryszard Wtorkowski.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Tidio: Pozyskał ponad 110 mln zł (25 mln USD) w Serii B, której przewodził fundusz PeakSpan Capital, podano w komunikacie. W rundzie wzięli udział także m.in. polski fundusz Inovo Venture Partners oraz Rafał Brzoska. Tidio to polski startup, który rozwija platformę do obsługi klienta dla małych i średnich firm. Szczecińska spółka oferuje m.in. live chat i chatboty oparte o AI. Narzędzia Tidio integrują się m.in. z e-mailem, Facebookiem, Instagramem, WordPressem i Shopify, umożliwiając przedsiębiorcom obsługę klientów ze wszystkich kanałów w jednej skrzynce oraz współpracę zespołową.
OPTeam: Akcjonariusze zdecydowali o przeznaczeniu na dywidendę łącznie 10 mln zł z zysku za 2021 rok oraz z zysków zatrzymanych z lat ubiegłych / kapitału zapasowego, tj. wypłacie 1,27 zł na akcję, podała spółka.
Maxcom: Zarząd zdecydował o rekomendowaniu walnemu zgromadzeniu wypłaty dywidendy w wysokości 2,7 mln zł, czyli 1 zł na jedną akcję, podała spółka.
Agora: Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – po przeprowadzeniu postępowania z odwołania Agory ogłosił wyrok zmieniający w całości decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) z 7 stycznia 2021 r. zakazującą przejęcia przez Agorę kontroli nad spółką Eurozet, podała Agora.
Agora: Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) złoży apelację od wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) w sprawie koncentracji Agora-Eurozet, podał Urząd. Agora odwołała się od decyzji UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 12 maja sąd wydał wyrok, w którym zmieniając decyzję prezesa UOKiK, zgodził się na koncentrację. Wyrok SOKiK nie jest prawomocny. Do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia Agora nie będzie mogła przejąć spółki Eurozet, zastrzeżono.
Dadelo: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o przeznaczeniu 1,73 mln zł z zysku netto za 2021 rok na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,15 zł na akcję, podała spółka.
Oponeo.pl: Zwyczajne walne zgromadzenie zdecydowało o przeznaczeniu 18,77 mln zł z zysku za 2021 rok na dywidendę, co oznacza wypłatę 1,36 zł na akcję, podała spółka. Wcześniej zarząd rekomendował dywidendę na poziomie 1,2 zł na akcję.
TenderHut: Grupa kapitałowa TenderHut wystąpiła do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) z wnioskiem o zatwierdzenie prospektu, w związku z planami przejścia z NewConnect na główny parkiet Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, podała spółka. TenderHut nie planuje emisji akcji.
IMS: Zarząd rekomenduje wypłatę dywidendy za 2021 rok w wysokości 5 597 .835,48 zł, czyli 0,18 zł na akcję, podała spółka. Dywidendą objętych będzie 31 099 086 akcji.
PlayWay: Zarząd rekomenduje akcjonariuszom wypłatę dywidendy z zysku wypracowanego za 2021 r. w wysokości 19,22 zł na jedną akcję, co w sumie daje kwotę 126,85 mln zł, podała spółka.
Creotech Instruments: Zdecydował o czasowym zawieszeniu publicznej emisji akcji serii I ze względu na niekorzystną sytuację na rynkach finansowych, skutkującą negatywnym sentymentem inwestorów dotyczącym inwestycji w akcje, podała spółka. Creotech Instruments podtrzymuje jednak plany przeprowadzenia oferty, która poprzedzać będzie zamiar ubiegania się o przeniesienie notowań akcji spółki z NewConnect na rynek regulowany GPW.
TDJ Venture: Został liderem w rundzie inwestycyjnej polskiego startupu Talkin’ Things przeznaczonej na skalowanie produkcji i dalszy rozwój, podało TDJ. Łączna wielkość inwestycji to 20 mln USD. Jest to pierwsza inwestycja TDJ realizowana w ramach nowej strategii w obszarze venture capital.
OPTeam: Zarekomendował wypłatę dywidendy w kwocie 9 996 380,82 zł, co oznacza 1,27 zł na akcję, podała spółka.
Grupa Symfonia: kupuje HRtec – firmę technologiczną specjalizującą się w tworzeniu chmurowego oprogramowania do zarządzania i automatyzacji procesów HR. Do grona klientów HRtec należy wiele dużych i znanych marek, m. in. Alior Bank, Smyk, Compensa (Vienna Insurance Group), P4 (Play) czy Rainbow Tours.
Cashless Solutions: Oferująca Instapay – rozwiązanie, które automatyzuje proces realizacji płatności od kontrahentów i zwiększa przychody – spółka Cashless Solutions w ramach rundy seed otrzymała zastrzyk finansowy w postaci 1,5 mln zł, który zamierza przeznaczyć na rozszerzenie produktu o nowe funkcjonalności, przede wszystkim możliwość automatycznego sprawdzania statusów płatności w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu open bankingu oraz rozbudowanego systemu powiadomień.
R22: Zarząd rekomenduje akcjonariuszom niewypłacanie dywidendy z zysku za 2021 r. i uchwalenie skupu do 260 tys. akcji własnych o wartości ponad 14 mln zł, podała spółka. Odstąpienie od polityki dywidendowej wynika z rekomendowania przeprowadzenia skupu akcji własnych. W ocenie zarządu, skup akcji własnych uzasadniony jest bieżącą sytuację rynkową i poziomem kursu akcji spółki.
PMPG Polskie Media: B-8 International AG – spółka córka PMPG Polskie Media – została wybrana do topowego amerykańskiego akceleratora startupów Newchip, podała spółka. B-8 buduje globalną aplikację, która łączy media cyfrowe z social mediami w oparciu o rozwiązania sztucznej inteligencji. Ma zostać wprowadzona na rynek w 2022 roku.
CDA: Zarząd rekomenduje podział zysku netto za 2021 rok w kwocie 19 042 184,45 zł w następujący sposób: 1) przekazanie kwoty 18.923.363,25 zł pochodzącej z zysku netto za 2021 r. na wypłatę dywidendy, tj. 1,85 zł na każdą akcję, 2) przekazanie kwoty 118.821,20 zł pochodzącej z zysku netto za 2021 rok (pozostała część zysku) na zasilenie kapitału zapasowego. Zarząd zarekomendował określenie 29 czerwca 2022 r. jako dzień dywidendy, a 18 lipca 2022 r. jako dzień wypłaty dywidendy.
Cachet: Platforma ubezpieczeniowa Cachet pozyskała 5,5 mln euro na rozwój swojej oferty dla osób pracujących w ramach tzw. gig economy w całej Europie. Wpisuje się to w strategię i misję firmy – wprowadzenie zdrowych zależności i bezpieczeństwa do całego sektora. Firma z siedzibą w Tallinnie dostarcza rozwiązania ubezpieczeniowe dla stale rosnącego sektora osób współpracujących z platformami internetowymi. Szacuje się, że do roku 2025 w Unii Europejskiej 1 na 5 osób będzie pracować właśnie w takim modelu.
Hotailors: Travel Manager – właściciel marki Hotailors, oferującej kompleksowe narzędzie do rezerwacji podróży służbowych – zabezpieczył finansowanie w wysokości 23 mln euro od funduszu DC24 ASI, podała spółka. Środki przeznaczone zostaną na dalszy rozwój spółki na rynkach międzynarodowych (USA, MENA), uruchomienie nowych produktów (ubezpieczeniowe oraz finansowe) oraz proces rebrandingu marki Hotailors na WorkTrips.com.
ISI Emerging Markets Group: Ogłosiło zakup firmy REDD Intelligence, dostawcy informacji i analiz dotyczących wysokodochodowych, najważniejszych zdarzeń na rynkach wschodzących. Przejęcie pozwoli ISI na bardziej wszechstronne podejście do makroekonomii rynków rozwijających się, wiedzy na temat przemysłu i przedsiębiorstw, jak również na wykorzystanie informacji pochodzących z narzędzi finansowych na temat rynków o stałym dochodzie. Wzrośnie też skala działań ISI w sektorach: bankowym, zarządzania aktywami i funduszami hedgingowymi.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Play: Dzięki współpracy z firmą Nexera internet światłowodowy Play dotrze do kolejnych ponad 300 tys. gospodarstw domowych na terenie województw warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego, łódzkiego i świętokrzyskiego, podał operator. Współpraca obejmie wszystkie otwarte sieci firmy budowane w ramach inwestycji własnych oraz Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Usługa oferowana jest w trzech wariantach prędkości: do 300 Mb/s, do 600 Mb/s oraz do 1 Gb/s od 80 zł miesięcznie.
Klarna: Ogłosiła uruchomienie usługi wirtualnych zakupów (Virtual Shopping), która umożliwia bezpośrednie łączenie się kupujących online z doradcami w sklepach stacjonarnych. Rozwiązanie to wykorzystuje sesje live wideo i komunikator do wiadomości tekstowych, podała firma.
Biedronka, Glovo: Dzięki współpracy z Glovo klienci Biedronki w kolejnych 14 miastach otrzymają możliwość zrobienia zakupów w aplikacji z dostawą bezpośrednio pod drzwi, podała sieć. Łącznie liczba miast, w których dostępne są zakupy przez aplikację wzrosła do 63.
Bank Pocztowy: Jeszcze w maju wprowadzi nową wirtualną kartę płatniczą Mastercard, podał bank. Karta będzie wydawana wyłącznie w formie cyfrowej, bez fizycznej postaci. Kartą wirtualną będzie można dokonywać płatności bezpośrednio po złożeniu wniosku o kartę.
Asseco: Wdrożyło w Urzędzie Miasta w Sieradzu Zintegrowany system informatyczny do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Nowy system usprawnił zarządzanie miastem i pozwolił na stworzenie internetowego portalu usług miejskich dla mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców. Za jego pośrednictwem możliwe jest załatwianie spraw urzędowych, składanie wniosków i deklaracji oraz elektroniczne regulowanie zobowiązań wobec miasta. Zintegrowany system informatyczny klasy ERP składa się z modułów finansowo-księgowych i podatkowych, umożliwiających zarządzanie wszelkimi opłatami i rozliczeniami. W skład wdrożonego Systemu wchodzi również Miasto365 – elektroniczna platforma komunikacji, dzięki której mieszkańcy mają dostęp do szeregu e-usług oraz sprofilowanych informacji dotyczących płatności i rozliczeń.
ING BSK: Uruchomił nową funkcjonalność ING Business dla klientów korporacyjnych, która umożliwia płacenie przy pomocy kodów BLIK, podał bank. Płatności kodami BLIK dla biznesu działają tak samo, jak dla klientów indywidualnych. Kod BLIK generuje się w aplikacji mobilnej ING Business, a transakcję potwierdza PIN-em. Przed aktywacją usługi należy zaktualizować aplikację mobilną ING Business.
PGE Ventures: Spółka zależna Polskiej Grupy Energetycznej (PGE) – uruchomiła III edycję programu scoutingowego dla startupów, podała grupa. W ramach nowej edycji programu spółka poszukuje startupów we wczesnej fazie rozwoju oraz w fazie wzrostu.
ING BSK: ING Bank Śląski wdrożył aplikację mobilną eTerminal, która umożliwia przyjmowanie płatności zbliżeniowych na urządzeniach z systemem operacyjnym Android, podał bank.
LiveChat Software: Uruchamia „LiveChat Incubator”, który ma wspierać projekty pomagające w przełamywaniu barier w komunikacji online. Spółka zaoferuje mentoring, nowe kanały dystrybucji (dotarcie do swoich klientów, marketplace oraz sieć partnerów), wsparcie logistyczne oraz organizacyjne.
Santander: Banco Santander i Fundacja Oxentia ogłosiły start globalnego konkursu Santander X Global Challenge | Blockchain and Beyond. Jest on skierowany do firm typu startup i scaleup z 11 krajów. Sześć zwycięskich projektów otrzyma nagrody o łącznej wartości 120 000 EUR oraz dostęp do Santander X 100 – globalnej platformy zrzeszającej najważniejsze projekty Santander X z obszaru przedsiębiorczości.
Orange Polska: Orange Flex dodał kolejną w pełni zdalną metodę weryfikacji tożsamości w aplikacji – MojeID, w odpowiedzi na sugestie użytkowników. MojeID umożliwia przeprowadzenie wszelkich formalności, które dotychczas wymagały osobistego potwierdzenia danych drogą elektroniczną. Po wyborze MojeID w aplikacji Flexa, klient jest przekierowywany na stronę internetową KIR (Krajowa Izba Rozliczeniowa), gdzie z listy wybiera swój bank, loguje się i powraca do aplikacji Orange Flex z potwierdzoną tożsamością. Lista banków, które wspierają usługę MojeID obejmuje największe banki m.in.: PKO BP, Pekao, ING, mBank, BNP Paribas.
IdoSell: Ogłosił integrację z polską wersją Shopee, podała platforma. Integracja pozwoli sprzedawcom IdoSell w kilku krokach wystawić swoją ofertę w serwisie i zarządzać zamówieniami w Shopee.
ING BSK: W ING Banku Śląskim trwa pierwsza edycja konkursu w ramach Programu Grantowego ING, skierowanego do startupów i młodych naukowców, na najlepsze rozwiązania dotyczące obszaru czystej i dostępnej energii, podał bank. Zgłoszenia można wysyłać do 30 maja 2022 r. Pula nagród to 1 mln zł. Agencja ISBnews jest patronem medialnym programu.
Cisco: Wskazuje, że sieci ewoluowały w kierunku wczesnego wykrywania i reagowania na problemy. Kolejnym krokiem jest przewidywanie problemów przed ich wystąpieniem, co do tej pory było niezwykle trudne. Sieci predykcyjne Cisco działają w oparciu o dane zgromadzone z wielu źródeł telemetrycznych. Po ich zintegrowaniu, systemy Cisco uczą się wzorców przy użyciu różnych modeli i zaczynają przewidywać problemy użytkowników, zapewniając opcję ich rozwiązywania. Firma od dwóch lat buduje i testuje silniki oprogramowania predykcyjnego. Pierwsze próby u klientów wykazały, że technologia Cisco może przewidywać problemy z dużą dokładnością, pomagając zespołom IT radykalnie poprawić jakość połączeń sieciowych.
Thales Alenia Space, Microsoft: Przetestują systemy oparte na sztucznej inteligencji na orbicie. Zaawansowane technologie obliczeniowe umieszczone na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej umożliwią obserwację i zbieranie danych o Ziemi.
Passus: Wdroży system klasy SIEM za 5,2 mln zł. Informatyczna spółka podpisała kontrakt z jednostką administracji publicznej na wdrożenie systemu z zakresu bezpieczeństwa IT. Umowa obejmuje również 3-letni okres wsparcia technicznego.
PayPo: Nawiązało współpracę z platformą zakupową Erli.pl. Klienci mogą teraz skorzystać z usługi „PayU – Płacę później z PayPo” i zapłacić za swoje zakupy nawet za 30 dni, bez dodatkowych kosztów. Z zakupów w Erli.pl korzysta miesięcznie 3,5 mln klientów.
Motorola: Po 2 tygodniach od światowej premiery do polskich sklepów trafia najnowszy smartfon Motorola z flagowej rodziny edge. Model o oznaczeniu edge 30 charakteryzuje się zaawansowanym systemem aparatów, wyświetlaczem OLED o rozdzielczości FHD+ oraz częstotliwości odświeżania 144 Hz.
Grupa ANG: Udostępniła w ramach Cyfrowego ANG deweloperom oraz pośrednikom nieruchomości narzędzie porównujące oferty kredytów hipotecznych w 12 bankach.
Beesafe: Firma należąca do grupy Vienna Insurance Group (VIG) wykorzysta sztuczną inteligencję firmy Tractable do natychmiastowej oceny uszkodzeń samochodów i szacowania kosztów naprawy.
Vectra AI: Została finalistą w kategorii Security Independent Software Vendor (ISV) of the Year, w konkursie Microsoft Security Excellence Awards. Wyróżnienie przyznawane jest światowym liderom w branży, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnieśli sukces w obszarze bezpieczeństwa.
Columbus: Oferta internetowego sklepu powiększyła się o zestawy smart home od Somfy Polska. To już kolejny etap współpracy między tymi firmami. Columbus to czołowy w kraju dostawca fotowoltaiki, pomp ciepła i magazynów energii. Z kolei Somfy Polska jest jednym z liderów automatyki domowej i budynkowej.
Źródła: depesze ISBnews, serwis ISBtech.pl, informacje ze spółek i organizacji
Źródło: ISBnews