Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 16-20 maja.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Przemysł filmowy: W 2021 r. wyprodukowano w Polsce 85 filmów pełnometrażowych oraz 217 średniometrażowych i krótkometrażowych przeznaczonych do prezentacji w kinach i telewizji (w 2020 r. odpowiednio: 72 i 205). W skali roku liczba wyprodukowanych kinowych filmów pełnometrażowych fabularnych zwiększyła się o 17,1% (z 35 do 41), natomiast o 15,4% zmniejszyła się liczba wyprodukowanych pełnometrażowych filmów dokumentalnych ogółem (z 26 do 22), podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Kina: Kina stałe w Polsce miały 27,5 mln widzów w 2021 r., co oznacza wzrost o 40,9% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Obejrzeli oni 1,4 mln seansów (wzrost o 23,3% r/r). Rok temu GUS podał, że kina w Polsce miały 19,5 mln widzów w 2020 r. wobec 61,7 mln w 2019 r. Według stanu na koniec 2021 r., w Polsce działały 523 kina stałe (o 2,3% więcej niż w 2020 r.).
Rynek reklamy: Wartość rynku reklamy w Polsce zwiększy się o ok. 3-6% r/r w 2022 r. po wzroście o 16% r/r w ub.r., szacuje Agora. W marcu Agora spodziewała się wzrostu wartość rynku reklamy o ok. 4,5-6,5% r/r w 2022 r. W I kwartale 2022 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce wzrosła o 7% w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. Wartość ta była wyższa również w porównaniu z I kwartałem 2019 r.
E-administracja: Komisja Europejska podjęła decyzję o wystosowaniu uzasadnionej opinii do Polski w związku z niedopełnieniem przez te państwa obowiązku powiadomienia Komisji o środkach krajowych wprowadzonych w celu transpozycji dyrektywy w sprawie europejskiej usługi opłaty elektronicznej (EETS), poinformowała Komisja. EETS jest systemem poboru opłat, za który użytkownicy dróg w UE mogą płacić na podstawie jednej umowy abonamentowej, jednego dostawcy usług i jednego urządzenia pokładowego obejmującego wszystkie państwa członkowskie.
E-commerce: Zaledwie 5% polskich firm sprzedających towary online wysyła je za granicę. E-handel zyskuje jednak na popularności i coraz więcej rodzimych firm dostrzega w tym szansę na rozwój. Część z nich swoje pierwsze kroki zapewne skieruje do Czech – to jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Polskim eksporterom sprzyja też słabość złotego wobec czeskiej korony, uważają country manager Ebury na Polskę, Czechy, Słowację i kraje bałtyckie Jakub Makurat oraz kierownik Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) w Pradze Marcin Warchoł.
Sprzęt telekomunikacyjny: Około 60% badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku, – to o 10 pkt proc. więcej niż w 2019 roku, wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care. Ponad jedna trzecia badanych (37%) deklaruje, że wartość ich urządzenia wynosi powyżej 1 000 zł – to również o 10 pkt proc. więcej niż w 2019 roku.
Omnichannel: Obecnie 19% polskich sprzedawców umożliwia klientom zakupy w charakterze omnichannel, wynika z badania Adyen i KPMG. Według Adyen Retail Report, 54% sprzedawców jest zdania, że obecnie klienci są mniej tolerancyjni wobec złych doświadczeń zakupowych online. 51% właścicieli biznesów twierdzi jednocześnie, że ich firma jest w lepszej sytuacji niż dotychczas – wszystko dzięki inwestycjom, które zostały podjęte w czasie pandemii w odpowiedzi na szybko zmieniające się potrzeby społeczeństwa, podano także.
Usługi telekomunikacyjne: Łączne zadłużenie konsumentów i przedsiębiorstw wobec telekomów wynosi obecnie 1,28 mld zł, z czego 886 mln zł przypada na konsumentów, wynika z danych Krajowego Rejestru Długów (KRD). Zadłużonych konsumentów jest ponad 266 tys., natomiast firm – prawie 37 tys.
E-administracja: Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy, zakładającej automatyzację załatwiania niektórych spraw przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Zgodnie z nowelą narzędzie administracji skarbowej – Portal Podatkowy zostanie zastąpione przez system e-Urząd Skarbowy. Poprawki mają głownie charakter doprecyzowujący i redakcyjny. Celem nowelizacji jest automatyzacja załatwiania niektórych spraw obsługiwanych przez Krajową Administrację Skarbową, w tym wydawania zaświadczeń, przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych KAS. Dotychczasowe narzędzie administracji skarbowej – Portal Podatkowy zostanie zastąpione przez system e-Urząd Skarbowy.
Cyfryzacja: Odsetek firm, które podniosły poziom cyfryzacji podczas pandemii wyniósł w Polsce 35%, podczas gdy średnia unijna sięgnęła 46%, wynika z raportu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) pt. „Cyfryzacja w Europie 2021-2022: Wyniki z ankiety inwestycyjnej EBI”. Z kolei firm, które nie używały wcześniej zaawansowanych technologii, ale zaczęły w pandemii było w Polsce 23%, zaś średnio w UE – 34%.
Cyberbezpieczeństwo: Przynajmniej jeden incydent polegający na naruszeniu bezpieczeństwa odnotowało 69% polskich firm w 2021 r., wynika z badania KPMG „Barometr cyberbezpieczeństwa. Ochrona cyfrowej tożsamości”. Przedsiębiorstwa najbardziej obawiają się zagrożeń ze strony szeroko rozumianej cyberprzestępczości, na którą wskazuje 92% badanych, z czego blisko 70% największego zagrożenia upatruje w zorganizowanych grupach cyberprzestępczych.
E-commerce: Polski Standard Płatności (PSP) odnotował 247 mln transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach w I kw. 2022 roku, co oznacza wzrost o 62% r/r. Na koniec I kw. z systemu płatności mobilnych aktywnie korzystało 10,5 mln osób, poinformował PSP – operator BLIK-a. Łączna wartość transakcji wzrosła o 63% r/r, osiągając poziom 32,6 mld zł. Najwięcej transakcji BLIK-iem realizowanych było niezmiennie w e-commerce – ich udział stanowi obecnie 63,2% wszystkich operacji. W I kw. br. BLIK-a zapłacili w sieci 156,3 mln razy – to o 38% więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 18,8 mld zł wobec 12,8 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w I kw. br. wyniosła 120 zł, podano.
Cyberbezpieczeństwo: Wyłudzenia w wyniku kradzieży ich danych boi się 54% Polaków, wynika z badania „Cyberbezpieczeństwo Polaków 2022” przeprowadzonego na zlecenie Biura Informacji Kredytowej (BIK). 84% ankietowanych obawia się wykorzystania swoich personaliów w wyniku wycieku. W opinii osób, które wzięły udział w badaniu, pierwsze miejsce na podium działań hakerskich zajął phishing. Z tą metodą wyłudzenia miało styczność 34% osób (21% pośrednio, 13% bezpośrednio).
Startupy: Rozpoczęto nabór polskich startupów do udziału w Oslo Innovation Week, podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Tydzień Innowacji gromadzi przedsiębiorców, inwestorów i przedstawicieli korporacji. PAIH w ramach Oslo Innovation Week organizuje polsko-norweskie spotkanie kierowane do startupów technologicznych.
Cyberbezpieczeństwo: Hakerzy w Polsce najczęściej atakują sektor finansowy. I choć dane wskazują na stopniowy spadek całkowitej ilości ataków, to instytucje finansowe i banki doświadczają ponad 1000 ataków w ciągu tygodnia! Na świecie celem nr 1 ataków jest sektor „edukacji i badań”. Jednocześnie, eksperci Check Point Research zwracają uwagę na nowe sposoby dostarczenia malware’u Emotet przez cyberprzestępców.
Cyfryzacja: W raporcie Polcom i Intel „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022 Chmura i nowe technologie” 94% ankietowanych uważa, że menedżer IT powinien funkcjonować jako katalizator innowacji, który wprowadza nowe technologie do organizacji. Również z badania Polcom wynika, że 82% respondentów deklaruje, że sprawny menedżer powinien przekuwać pomysły na język korzyści biznesowych, a nie technologii. Ponadto 83% twierdzi, że rolą menedżera IT jest spajanie technologicznie wszystkich działów przedsiębiorstwa. „W związku z tą dość znaczącą rolą w firmie, IT może podnosić jakość relacji biznesowych poprzez wdrażanie nowych rozwiązań w firmie, próby redukcji długu technologicznego czy cyfryzację procesów analogowych” – powiedział dyrektor Działu Utrzymania w Polcom Piotr Szypułka.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Agora: Skupia się na dalszej odbudowie wyników, zwiększa dyscyplinę kosztową, poinformował prezes Bartosz Hojka. W jego ocenie, dla perspektyw rozwojowych grupy istotny jest również systematyczny wzrost przychodów z kanałów cyfrowych, które stanowią już niemal połowę przychodów grupy.
Play: Całkowita baza raportowanych klientów mobilnych sieci Play (z wyłączeniem M2M) wzrosła o 6% r/r do 16,09 mln w I kw. 2022 r., podała spółka P4 – operator sieci. Wskaźnik EBITDAaL wyniósł 838 mln zł. Spółka odnotowała wzrost przychodów z usług mobilnych (+5,5% r/r) do 1,05 mld zł, przy całkowitych przychodach ogółem na poziomie 1,77 mld zł.
OPTeam: Odnotował 2,03 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 1,5 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 12,34 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 16,8 mln zł rok wcześniej.
Agora: Podtrzymuje, że w całym 2022 r. przychody grupy mogą być wyższe niż w 2021 r., kiedy wyniosły 965,9 mln zł, podała spółka. Jednocześnie grupa nadal oczekuje – jak sygnalizowała w marcu – że może odnotować w tym roku wyniki porównywalne do tych z 2021 r.
Agora: Odnotowała 31,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 56,28 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 253,09 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 145,95 mln zł rok wcześniej.
Digitree Group: Odnotowało 0,8 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 0,21 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 17,77 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 15,07 mln zł rok wcześniej.
IGS: Intelligent Gaming Solutions (IGS) planuje zmianę profilu działalności i skupienie się na branży obronności, podała spółka. W związku z planami firma chce zmienić nazwę i dodatkowo przeprowadzić split akcji w relacji 1:5.
STS: Grupa przedłużyła umowę z TV Zaidimai Ltd., dzięki czemu pozostanie jedynym operatorem w Polsce z ofertą zakładów na symulowane gry karciane BetGames, podała spółka. Strony umowy uzgodniły również, że będą wspólnie pracować nad rozszerzeniem dotychczasowego portfolio gier.
Mennica Polska: Grupa Mennica Polska – za pośrednictwem spółki zależnej – podpisała umowę z firmą Alcatel Submarine Networks – częścią koncernu Nokia, której przedmiotem jest budowa podmorskiego światłowodu jako część planowanego systemu łączącego Europę z Bliskim Wchodem. Wartość umowy to 91,5 mln USD, podała spółka.
XTPL: Odnotowało 2,63 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 2,25 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. EBITDA wyniosła -2 406 tys. zł w porównaniu do -2 258 tys. zł rok wcześniej.
Brand24: Odnotował 0,47 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 0,04 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 4,95 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 3,54 mln zł rok wcześniej.
Vercom: Odnotował 6,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 5,84 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. EBITDA znormalizowana (o wpływ jednorazowych kosztów związanych z przejęciami, organizacją oferty publicznej sprzedaży akcji oraz wyceną ESOP) wyniosła odpowiednio: 9 mln zł wobec 7,7 mln zł rok wcześniej.
R22: Odnotowało 8,48 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 6,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 21% do 21,3 mln zł.
Atende: Odnotowało 3,26 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 1,88 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 41,8 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 39,7 mln zł rok wcześniej.
TenderHut: Odnotowało 1,77 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 1,64 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 17,64 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 14,27 mln zł rok wcześniej.
Legimi: Odnotowało 0,69 mln zł skonsolidowanego zysku netto w I kw. 2022 r. wobec 0,53 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 14,61 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 10,92 mln zł rok wcześniej.
Sygnity: Rada nadzorcza powołała Macieja Różyckiego na stanowisko prezesa zarządu na okres trwającej wspólnej kadencji, podała spółka. Mariusz Jurak, który do tej pory pełnił funkcję prezesa, został powołany na stanowisko wiceprezesa.
DataWalk: Odnotował 7,41 mln zł skonsolidowanej straty z działalności operacyjnej w I kw. 2022 r., co stanowi wzrost straty o 37% r/r, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 4,18 mln zł, co stanowi wzrost o 21% r/r.
Shoper: Odnotował 4,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 4,55 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 26,33 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 15,81 mln zł rok wcześniej.
Grupa WP: Odnotowała 43,41 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2022 r. wobec 26,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Wynik EBITDA w I kw. br. wyniósł 67,35 mln zł wobec 56,84 mln zł rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio: 72,36 mln zł wobec 60,81 mln zł rok wcześniej.Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 213,15 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 178,93 mln zł rok wcześniej.
Advanced Graphene Products: AGP oczekuje, że zacznie na siebie zarabiać od IV kwartału bieżącego roku, poinformował prezes Maciej Gałązka. Przychody ze sprzedaży produktów w I kw. 2022 r. wyniosły blisko 200 tys. zł i wzrosły siedmiokrotnie r/r oraz były o 37% wyższe niż przychody ze sprzedaży produktów wypracowane w całym 2021 r. Spółka zanotowała dodatni zysk EBITDA w I kw. 2022 w wysokości ponad 291 tys. zł. W I kw. 2022 r. spółka poniosła stratę netto w wysokości 116 tys. zł wobec 345,5 tys. zł straty rok wcześniej.
Pointpack: Odnotował 1,11 mln zł jednostkowego zysku netto w I kw. 2022 r. wobec 1,27 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Przychody ze sprzedaży sięgnęły 12,24 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 10,68 mln zł rok wcześniej.
Creotech Instruments: Otrzymał zaproszenie do podpisania 4-letniej umowy ramowej z Komisją Europejską na budowę pierwszego dużego komputera kwantowego dla Unii Europejskiej. Celem projektu jest budowa 100-kubitowego komputera kwantowego do 2025 roku oraz uzyskanie gotowości technologicznej do budowy 1000-kubitowego rozwiązania do 2029 roku, podała spółka.
TenderHut: Szacuje skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 6,1 mln zł w kwietniu, co stanowi wzrost o 29% r/r. Narastająco, w okresie styczeń – kwiecień 2022 roku spółka szacuje skonsolidowane przychody na 23,7 mln zł, co stanowi wzrost o 26% r/r.
TTMS: Transition Technologies MS (TTMS) w 2022 r. planuje rozszerzyć swoją działalność rekrutacyjną o wybrane kraje Afryki i zatrudnić kilkadziesiąt osób. W pierwszej kolejności spółka zamierza rekrutować programistów Java, full stack, frontend, a następnie programistów Phyton i .net, specjalistów data science, testerów i analityków Kolejnym rozważanym kierunkiem rekrutacji będzie Ameryka Południowa. Na koniec 2021 r. dostawca nowoczesnego outsourcingu IT zatrudniał już 675 pracowników.
Arena.pl: Właściciel platformy zakupowej arena.pl rozpoczyna przegląd opcji strategicznych związanych z dalszym rozwojem grupy kapitałowej. Celem tego procesu jest analiza trendów gospodarczych na lata 2022-2025 oraz możliwości rozszerzenia działalności operacyjnej o inne obszary poza sektor ecommerce. W efekcie przeglądu opcji spółka rozważy dokonanie modyfikacji obecnego przedmiotu działalności o inwestycje lub nawiązanie współpracy z potencjalnymi inwestorami z innych dynamicznie rozwijających się branż. Celem nadrzędnym jest zmaksymalizowanie wartości dla akcjonariuszy.
SoftBlue: Wypracowało wzrost przychodów ze sprzedaży o 137% r/r 6,63 mln zł w I kw. 2022 r. Zysk netto wzrósł o 6% r/r do 147 tys. zł zysku netto.
Grupa PTWP: W I kwartale 2022 r. zwiększyła przychody netto ze sprzedaży prawie o 50% r/r 13,98 mln zł. Wpływ miało na to ożywienie branży eventowej i zwiększenie udziału usług online w ofercie spółki. Jednoczenie Grupa PTWP już w I kwartale br. znacznie przekroczyła jeden z kluczowych celów rozwojowych, osiągając próg 12 mln unikalnych użytkowników miesięcznie we wszystkich swoich serwisach internetowych. W raportowanym okresie spółka odnotowała stratę netto w wysokości 0,9 mln zł. Na koniec marca 2022 r. stan środków pieniężnych na koncie Grupy PTWP wyniósł 24,6 mln zł.
Cloud Technologies: Spółka koncentrująca się na sprzedaży cyfrowych danych wypracowała w I kw. 2022 r. zysk netto w wysokości 2,2 mln zł. EBITDA w I kw. tego roku notowanej na NewConnect spółki wyniosła 4,5 mln zł, co oznacza wzrost o 51% r/r. Za dynamiczny rozwój Cloud Technologies odpowiada sprzedaż danych, której udział w przychodach wynosi 75%. W pierwszym kwartale 2022 r. przychody z tego tytułu wzrosły o 66% do poziomu 7,5 mln zł. I kw.2022 był również drugim najlepszym kwartałem w historii spółki pod względem sprzedaży danych. Ponad 80% przychodów ze sprzedaży danych pochodzi ze Stanów Zjednoczonych i jest rozliczana w dolarach amerykańskich, co dodatkowo zwiększa rentowność spółki.
Creotech Instruments: Odnotował około 2-krotny wzrost zysku netto r/r do 0,57 mln zł w I kw. 2022 r. W minionym kwartale Creotech osiągnął również r/r 24% wzrost wyniku EBITDA, który ukształtował się na poziomie prawie 1,5 mln zł. Natomiast przychody ogółem w tym okresie wyniosły 9,4 mln zł i wobec 9,8 mln zł rok wcześniej.
3S: Uruchomił w Gdańsku nowoczesne data center o powierzchni 500 m2. Jest to 7 obiekt na terenie Polski i pierwszy w Trójmieście należący do operatora. Umożliwi on świadczenie lokalnym firmom usług w obszarze kolokacji, chmury obliczeniowej, dostępu do Internetu oraz bezpieczeństwa IT.
Asseco: Rozpoczęło współpracę ze Śląskim Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych Cyber Science, by wspólnie upowszechniać zagadnienia związane z cyfryzacją, kształcić specjalistów z zakresu digitalizacji i cyberbezpieczeństwa, a także edukować na temat tego jakie możliwości dają nowoczesne technologie w biznesie.
Avaya Holdings Corp.: W II kwartale przychody wyniosły 716 mln USD, co stanowi spadek o 2% r/r wg stałego kursu walutowego; roczne przychody odnawialne z subskrypcji usługi OneCloud wyniosły 750 mln USD, co stanowi wzrost o 21% kw/kw i o 118% r/r; skorygowany zysk operacyjny EBITDA wyniósł 145 mln USD, odpowiadając za 20% przychodów.
Hackbay: W dniach 30-31 maja br. w Warszawie, Sofii i Norymberdze odbędzie się hackathon, którego ideą jest poszukiwanie nowoczesnych rozwiązań, kształtujących przyszłość analityki danych. Wydarzenie będzie miało charakter hybrydowy (stacjonarny oraz zdalny), a na 30 pierwszych chętnych czeka pula darmowych voucherów, które przygotowała firma GfK, specjalizująca się w nowoczesnej analityce dla sektora technologicznego i dóbr trwałego użytku.
Hewlett Packard Enterprise (HPE): Wzmacnia europejski łańcuch dostaw superkomputerów dzięki nowej fabryce w Czechach. HPE buduje swą pierwszą w Europie fabrykę systemów obliczeniowych o wysokiej wydajności (HPC) i sztucznej inteligencji (AI). Pozwoli to przyspieszyć dostawy i wzmocnić ekosystem partnerów w regionie. W nowej placówce będą produkowane na zamówienie wiodące w branży systemy HPE, a odbiorcami tej technologii będą organizacje prowadzące badania naukowe, mające zaawansowane projekty w obszarze AL/ML, a także wprowadzające nowe innowacje. Europejska fabryka HPC jest częścią sieci czterech globalnych zakładów HPE i będzie zlokalizowana w Kutná Hora w Czechach, obok zakładu HPE produkującego serwery i rozwiązania pamięci masowej. Fabryka zostanie uruchomiona latem 2022 roku.
SmartVerum: Dzięki polskiemu startupowi dzieła sztuki zgromadzone w galeriach z całego globu zadebiutują w cyfrowym świecie NFT. Na pierwszej giełdzie sztuki NFT Mintiq znajdą się dzieła wybitnych artystów, m.in. Salvadora Dalego i Jacka Malczewskiego. W kolejnych miesiącach dzięki SmartVerum artyści będą mogli udostępniać swoje prace w modelu pay-per-view, a galerie sztuki tworzyć wystawy w metaverse.
Grupa Inetum: Grupa, do której należy Inetum Polska, a od kwietnia br. również JCommerce, potwierdziła swoją silną pozycję wśród wiodących dostawców usług IT w Europie, a także Afryce i Ameryce Łacińskiej, zwiększając swoje skonsolidowane przychody do ponad 2,2 mld euro, wzrost o 16%; wzrost organiczny o 4,9% i marżę operacyjną na poziomie 7,4%.
Kino Polska TV: Do zespołu dołączyła Kasia Białek, która wzmacnia Dział Programowy, obejmując stanowisko dyrektor programowej Zoom TV. Kasia Białek będzie odpowiedzialna za strategię programową oraz produkcje własne dla kanału Zoom TV.
Nordic Entertainment Group (Nent Group): Oficjalnie zmienił nazwę na Viaplay Group, co jest odzwierciedleniem strategicznego ukierunkowania firmy na usługi serwisu streamingowego Viaplay, trwającą ekspansję międzynarodową oraz dalszy rozwój działalności w krajach skandynawskich. Do końca 2023 roku platforma streamingowa Viaplay ma być obecna w co najmniej 21 krajach, w tym na co najmniej 16 rynkach z bezpośrednią ofertą bezpośrednich odbiorców platformy Viaplay oraz na co najmniej 5 rynkach partnerskich z ofertą Viaplay Select. Viaplay Group planuje pozyskać 12 mln subskrybentów Viaplay do końca 2025 roku.
Lite e-Commerce: Uruchomił Delio – nowy supermarket online wspierający mieszkańców wielkich miast w codziennych zakupach.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Agora: Spodziewa się, że w apelacji sąd II instancji utrzyma korzystny dla grupy wyrok w sprawie przejęcia Eurozet, poinformował prezes Bartosz Hojka. Członek zarządu Agory Anna Kryńska-Godlewska dodała, że grupa spodziewa się złożenia apelacji, a więc wydłużenia postępowania „o kilka, kilkanaście miesięcy”.
Pointpack: Zawarł umowę inwestycyjną oraz umowę nabycia (SPA) ok. 51% udziałów w polskiej spółce P2A BOX, działającej w branży dostaw technologii z obszaru nadawczo-odbiorczego. Cena sprzedaży udziałów jest równa ich wartości nominalnej, podał Pointpack.
Agora: Podpisała z większościowym wspólnikiem spółki Eurozet, tj. z SFS Ventures, aneks nr 2 do umowy wspólników z 20 lutego 2019 r. w zakresie przedłużenia do końca czerwca 2022 r. terminu realizacji przez Agorę opcji call. 12 maja 2022 r. Agora poinformowała o wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – zmieniającego w całości decyzję prezesa UOKiK z 7 stycznia 2021 r. zakazującą przejęcia przez Agorę kontroli nad Eurozet. Decyzja została przez sąd zmieniona w ten sposób, że wyrażona została bezwarunkowa zgoda na przejęcie Eurozet przez Agorę. Wyrok nie jest prawomocny, przypomniała Agora. UOKiK zapowiedział, że złoży apelację od wyroku SOKiK.
Vigo System: Zarząd, wobec osiągnięcia w 2021 r. zysku netto w kwocie 32,35 mln zł, a zysku netto skorygowanego 24,34 mln zł, zarekomendował niewypłacanie dywidendy i przeznaczenie całego zysku na kapitał zapasowy, podała spółka.
Frisbo: Planuje zebrać 10 mln euro na rozszerzenie działalności, czyniąc next-day delivery standardem na całym kontynencie, podała spółka. Firma na początku roku zebrała 1,8 mln euro od inwestorów VC na skalowanie działalności. W 2021 r. obroty firmy wzrosły o blisko 80% r/r. Startup liczy na podwojenie przychodów w tym roku. Jednocześnie chce intensywnie skalować działalność, by ułatwić ekspansję transgraniczną firmą z branży e-commerce i uczynić next-day delivery standardem na całym kontynencie, podano.
Wasko: Zarząd zarekomendował akcjonariuszom przeznaczenie 9,12 mln zł z zysku netto za 2021 r., wynoszącego 18,68 mln zł, co oznacza wypłatę 0,1 zł na akcję, podała spółka. Kwotę 9,56 mln zł zarząd proponuje przeznaczyć na zwiększenie kapitału zapasowego.
Grupa WP: Ze względu na urealnione wyceny na rynkach Grupa WP podjęła wzmożoną aktywność związaną z potencjalnymi akwizycjami, poinformował prezes Jacek Świderski. Dodał, że Grupa WP „szykuje większą dywidendę na przyszły rok” wobec rekomendowanej wypłaty 1,2 zł dywidendy na akcję z zysku za 2021 r. W kwestii rynku reklamowego prezes Grupy WP wskazał, że „wszyscy zdają sobie sprawę, że przy osłabieniu koniunktury budżety reklamowe zawsze są pod presją”.
Vela Poland: Właściciel marki Tripinvest oferującej kompleksową obsługę nieruchomości w kurortach wakacyjnych – wystartował z kampanią crowdinvestingową, podała spółka. W ramach emisji akcji serii E planowane jest pozyskanie 962 tys. zł, które zostaną przeznaczone m.in. na skalowanie biznesu w Belgii i Niderlandach. Docelowo w perspektywie 2 lat spółka planuje debiut na rynku NewConnect.
Cyfrowy Polsat: Zdecydował o kontynuacji skupu akcji własnych i ogłosił wraz z Reddev Investments oraz Tobe Investments zaproszenie do sprzedaży do 35 mln akcji własnych (stanowiących do 5,47% kapitału) w cenie 22,28 zł za sztukę, podała spółka.
SoftBlue: Nadzwyczajne walne zgromadzenie spółki działającej w dziedzinie IT, zdecydowało o podniesieniu kapitału zakładowego o kwotę 590 tys. zł. Podwyższenie kapitału zakładowego zostanie dokonane poprzez emisję 5,9 mln akcji zwykłych na okaziciela serii G o wartości nominalnej 0,10 zł. Cena emisyjna wyniesie 0,71 zł. Akcje w ramach oferty prywatnej będą skierowane do obecnego właściciela podmiotu przejmowanego.
Digitree Group: Poinformowała o zawarciu umowy inwestycyjnej, zgodnie z którą sprzedała udziały w Adepto i obejmie udziały w spółce Finelf. Finelf jest właścicielem serwisu czerwona-skarbonka.pl i jednym z liderów polskiego rynku pośrednictwa sprzedaży produktów finansowych online. Celem tej spółki jest konsolidacja rynku, umacnianie krajowej i rozwój międzynarodowej pozycji. Finelf, zgodnie z umową inwestycyjną, nabyła 100% udziałów spółki Adepto. Spółka jest właścicielem serwisów superloans.pl., bankipromocje.pl, a także udzielamy.pl. Prowadzi także własną sieć afiliacyjną, która będzie stanowiła uzupełnienie aktywów Finelf.
Apropo: Polski startup rozwijający system do automatyzacji procesu ofertowania m.in. dla branży IT, pozyskał ponad 1,1 mln zł od inwestora VC – funduszu LT Capital. Spółka szykuje się do ekspansji zagranicznej w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i na Dalekim Wschodzie i szacuje, że globalnie jest ok. 30 tys. firm zainteresowanych współpracą z dostawcami tego typu rozwiązań. Technologia polskiej spółki podnosi konkurencyjność firm starających się o kontrakty – optymalizuje pracę oraz znacząco zmniejsza czas potrzebny na przygotowanie merytorycznej części oferty przy jednoczesnym zwiększeniu jej jakości. Prognozuje się, że rynek rozwiązań do ofertowania osiągnie wartość 3,1 mld USD do końca 2024 r. – to podwojenie jego wielkości względem 2019 r.
Campiri: Platforma z kamperami na wynajem, działająca podobnie jak serwisy typu Airbnb – przyspiesza swój rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. Od inwestorów (Rockaway Capital, Milton, Purple Ventures) pozyskała łącznie 4,7 mln euro.
Thales: Przejmuje spółki S21sec i Excellium firmy Sonae Investment Management. S21sec i Excellium to dwaj główni gracze na rynku usług konsultingowych, integracyjnych oraz zarządzanych w Europie. Dzięki temu przejęciu Thales przyspiesza swój plan rozwoju w sektorze cyberbezpieczeństwa i rozszerza działania w Hiszpanii, Portugalii, Luksemburgu i Belgii. S21sec i Excellium łącznie zatrudniają 546 osób i w roku 2021 wygenerowały sprzedaż w wysokości 59 mln euro.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Tauron: Zakończył budowę infrastruktury światłowodowej Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) w Małopolsce w 34 miesiące, podała spółka. W ramach projektu wybudowano 783 tys. km sieci światłowodowej i 12 węzłów dostępowych. Tym samym dostęp do szerokopasmowych usług telekomunikacyjnych uzyskało 13 722 gospodarstw domowych oraz 72 jednostki oświatowe. Generalnym wykonawcą tego zadania była firma Zicom Next. Całkowita wartość inwestycji wyniosła 48,6 mln zł brutto, z czego dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego sięgnęło ponad 29,7 mln zł.
Creotech Instruments: Został wybrany jako podwykonawca dla Politechniki Wrocławskiej celem opracowania i wyprodukowania elektroniki kontroli i odczytu systemu spektrometru wraz z oprogramowaniem w projekcie, który będzie realizowany dla Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), podała spółka. Realizacja projektu obejmie 15 miesięcy. Budżet całego projektu wynosi 449 172,54 euro netto, zaś na Creotech Instruments przypada 149 535,77 euro netto, podano także.
IdoSell: Ogłosiło integrację z najpopularniejszymi porównywarkami z sześciu państw Europy Środkowo-Wschodniej: Czech, Słowacji, Grecji, Rumunii, Bułgarii i Węgier, podała spółka.
PKO BP: Bank planuje wdrożyć jesienią własne rozwiązanie z zakresu płatności odroczonych – początkowo udostępni klientom możliwość odraczania spłat transakcji na 30 dni, podał bank. Płatności mają objąć wszystkie sklepy w Polsce i na świecie akceptujące BLIK (w internecie i naziemnie) oraz usługę Płacę z iPKO (w internecie), podano także. Obsługa będzie możliwa w serwisie internetowym iPKO i aplikacji mobilnej IKO.
Comarch: Comarch i niemiecki 450connect podpisały umowę na dostarczenie i wprowadzenie w życie centralnej platformy IT niemieckiej sieci radiowej LTE450 dla operatorów infrastruktury krytycznej, podano w komunikacie. Comarch dostarczy rdzeń platformy IT dla rozwiązań BSS (Business Support Systems) i OSS (Operations Supports Systems) dla 450connect.
Asbis: Podpisał umowę dystrybucyjną, obejmującą 15 krajów, z firmą ExaGrid, oferującą rozwiązania do warstwowego przechowywania kopii zapasowych, podała spółka. Tym samym Asbis wzmocnił swoją ofertę pamięci masowych. Umowa dystrybucyjna obowiązuje w 15 krajach: Czechach, Litwie, Cyprze, Grecji, Białorusi, Kazachstanie, Ukrainie, Armenii, Azerbejdżanie, Kirgistanie, Mołdawii, Tadżykistanie, Uzbekistanie, Turkmenistanie i Gruzji.
Bank Pekao: Od 19 maja obywatele Ukrainy mogą w Banku Pekao składać wnioski o przyznanie świadczenia wychowawczego 500+ za pomocą serwisu internetowego Pekao24 oraz przez aplikację PeoPay. Możliwość ta będzie dostępna dla obywateli Ukrainy posiadających polski numer identyfikacyjny PESEL, konto w Banku Pekao i dotyczyć będzie dzieci, które przybyły do Polski po 23 lutego 2022 r.
Allegro: Od kwietnia do końca czerwca użytkownicy platformy mogą korzystać z promocji, w ramach której dzięki usłudze Allegro Smart! mogą sprzedawać i kupować przedmioty z drugiej ręki z darmową dostawą do paczkomatów2. Dzięki temu oszczędzają podwójnie: kupując tańsze, używane przedmioty i nie ponosząc kosztów doręczenia paczki. To odpowiedź na oczekiwania klientów oraz osób robiących zakupy online, dla których darmowa dostawa jest ważnym czynnikiem motywującym do kupowania w sieci. Jest to także kolejny krok w rozwoju serwisu, mającego za sobą dwa udane lata działalności, podało Allegro.
ING: Udostępnił aplikację do zarządzania sprawami firmy w wersji języka ukraińskiego. „W odpowiedzi na obecną trudną sytuację obywateli Ukrainy zdecydowaliśmy się dodać pełne tłumaczenie naszej aplikacji. Obecnie już ponad 3 miliony osób przybyło do Polski z terenu objętego wojną – wiele spośród nich założy własny biznes lub podejmie tutaj pracę. Część z nich zostanie naszymi klientami albo ich pracownikami – dlatego też chcemy im maksymalnie ułatwić korzystanie z naszej aplikacji i zniwelować kłopotliwą barierę językową. Dodatkowe, poszerzone opisy i podpowiedzi pozwolą im łatwo zorientować się w wystawianiu faktur i innych czynnościach będących codziennością przedsiębiorcy w naszym kraju” – podkreśla wiceprezes ING Usługi dla Biznesu Krzysztof Blinowski. Zmianę języka można ustawić już na etapie rejestracji do usługi – jest dostępna dla każdego przedsiębiorcy, niezależnie od tego, czy jest klientem ING Banku, czy też nie. Przetłumaczone zostały wszystkie elementy systemu ING Księgowość – a więc Fakturowanie, Samodzielna księgowość, Biuro rachunkowe oraz aplikacja w wersji mobilnej.
Signius: Właściciel platformy Signius Professional do zdalnego podpisywania dokumentów oraz weryfikacji tożsamości stworzył wspólnie ze Złotym Partnerem Microsoft – ARP Ideas mechanizm zdalnego podpisywania dokumentów przechowywanych w aplikacji Microsoft SharePoint. Rozwiązanie jest skierowane do każdej organizacji korzystającej z Microsoft SharePoint zarówno w wersji chmurowej, jak i on-premise. Dokument przechowywany w SharePoint, może być skierowany do podpisania podpisem elektronicznym SIGNIUS bezpośrednio z poziomu biblioteki SharePoint.
EpicVR: Tworzy hiperrealistyczne animacje modeli 3D określane żargonowo jako animacje „Mocap”. Technika ta umożliwia kreowanie wiarygodnych awatarów odwzorowujących ludzkie ruchy. Nowy produkt jest częścią projektu „Innowacyjne samouczące narzędzie ułatwiające projektowanie trybu multiplayer w aplikacjach VR”, w ramach którego krakowska firma stworzy narzędzie przeznaczone dla użytkowników „Metaverse”. Na ten cel EpicVR otrzyma w sumie ponad 5 mln zł od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Redge Media CDN: Czechy to kolejny kraj, w którym uruchomiony został węzeł Redge Media CDN. Ta inwestycja wzmacnia pozycję Redge Media na rynku chmurowych rozwiązań wideo w Czechach, Słowacji, Austrii i południowych Niemczech. Nowy węzeł w Pradze zwiększa przepustowość paneuropejskiej sieci CDN o kolejne 400 Gbps. Dzięki unikalnej architekturze opartej o mikroserwisy, Redge Media CDN oferuje funkcjonalności rozproszonego serwera origin, takie jak: pakowanie treści w locie, zabezpieczanie z wykorzystaniem DRM i steganografii, dynamiczne wstrzykiwanie reklam po stronie serwera (SSAI) i skalowanie obrazów. Redge Media CDN stanowi kompleksowy ekosystem do dystrybucji wideo liniowego oraz na żądanie, a także strumieni audio, z nieograniczoną skalowalnością. Uruchomiony w Pradze węzeł to także nowe serwery systemu Redge Guardian, którego przeznaczeniem jest ochrona przed wieloterabitowymi atakami klasy DdoS.
PayPal: Jeszcze w styczniu 2020 r. liczba jego globalnych użytkowników zakwalifikowanych do kategorii „Gaming shoppers” utrzymywała się na poziomie ok. 9 mln. Jednak w marcu 2020 r. – wraz z wybuchem pandemii – wzrosła o 20%, by rok później (marzec 2021 r.) osiągnąć liczbę blisko 15 mln użytkowników. W Polsce transakcje dokonywane przez Gaming Shopperów stanowiły ponad 13% wszystkich transakcji przetwarzanych przez PayPal w 2021 r.
Asseco: Rozpoczęło współpracę ze Śląskim Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych Cyber Science, by wspólnie upowszechniać zagadnienia związane z cyfryzacją, kształcić specjalistów z zakresu digitalizacji i cyberbezpieczeństwa, a także edukować na temat tego jakie możliwości dają nowoczesne technologie w biznesie. Śląskie Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych CYBER SCIENCE jest konsorcjum naukowo-dydaktycznym utworzonym przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, Naukową i Akademicką Sieć Komputerową – Państwowy Instytut Badawczy NASK, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Politechnikę Śląską. Jego celem jest prowadzenie działań badawczych i dydaktycznych.
InPost: Przenosi siedzibę główną do krakowskiego kompleksu Ocean Office Park. Firma wynajęła 8300 m2 powierzchni w budynku B, realizowanym w tej inwestycji. W procesie poszukiwania lokalizacji i negocjacji warunków najmu spółce doradzała firma Walter Herz.
Bank Millennium: W banku działa już kilkadziesiąt rozwiązań klasy RPA (ang. Robotic Process Automation), które do tej pory przeprocesowały ponad pół miliona spraw. Efekty ich działań odczuwają przede wszystkim klienci banku, którzy otrzymują szybciej decyzje kredytowe czy informacje o potrzebie uzupełnienia braków we wniosku i dokumentacji kredytowej.
Grupa Sygnity: Wprowadził ukraińską wersję językową systemu Janus 5.0, flagowego produktu spółki, jeśli chodzi o rozwiązania dedykowane logistyce.
Whirlpool Corporation: Amerykańskie przedsiębiorstwo zdecydowało się zapewnić swojemu zespołowi, liczącemu 77 tys. osób w 52 krajach, spójne środowisko cyfrowe. Firma wdrożyła rozwiązanie SAP SuccessFactors. Jeden zintegrowany system HR umożliwia obecnie przegląd i rozwój talentów Whirlpool na całym świecie.
Osram, Silvair: Rozwiązanie HubSense firmy Osram bazujące na technologii Silvair dostarczyło bezprzewodowe sterowanie oprawami oświetleniowymi w 18-piętrowym budynku biurowym w holenderskim mieście Leeuwarden.
Fritz: Wprowadził nowy router Fritz!Box 4060 – to pierwszy trójpasmowy router bezprzewodowy z obsługą Wi-Fi 6.
Platige Image: Spółka z grupy podpisała umowę z australijską agencją reklamową o świadczenie usług w zakresie produkcji animacji 3D na potrzeby globalnej kampanii reklamowej organizowanej przez Tourism Australia.
Infobip: Wraz DIOR Beauty uruchomili pierwszą w branży beauty kampanię WhatsApp z globalną influencerką Jisoo. Dzięki współpracy z Infobip w trakcie premiery nowej szminki luksusowa marka wykorzystała po raz pierwszy w historii WhatsApp do spersonalizowanego storytellingu i dostarczenia społeczności Instagrama ekskluzywnych treści.
Microsoft: Rozwiązanie Microsoft Cloud for Sustainability będzie ogólnodostępna za niewiele ponad 2 tygodnie. Rozwiązanie zapewni nowe możliwości dla szybszej i kompleksowej transformacji organizacji na różnych etapach drogi do zrównoważonego rozwoju.
Uber: Podczas Uber Go&Get 2022 zaprezentował nowe produkty i usługi. Wśród nowości, które w najbliższym czasie będą integrowane na wybranych rynkach rozwiązania do koordynowania podróżami, zarządzania przejazdami w trakcie eventów, oraz dalszy rozwój elektromobilności. Z kolei Uber Eats zaczyna testy autonomicznych dostaw, oraz zamawiania za pośrednictwem asystenta głosowego.
Siemens: Wdrożył zintegrowane oprogramowanie do sterowania infrastrukturą krytyczną w największym i najnowocześniejszym centrum danych w regionie Morza Bałtyckiego. Oparte na sztucznej inteligencji oprogramowanie Siemensa zapewnia bezpieczne zasilanie i optymalizuje procesy chłodzenia tallińskiego Greenergy, gwarantując niezawodne działanie infrastruktury krytycznej. Centrum danych w Estonii jest zasilane energią odnawialną, z możliwością sprzedaży ciepła odpadowego.
Uniwersytet Śląski: Nawiązał współpracę z grupą Tuatara, której efektem jest wdrożenie w kanałach komunikacji uczelni zaawansowanego, cyfrowego asystenta. Obecnie wirtualny asystent Uniwersytetu Śląskiego pomaga pracownikom i studentom w na wszystkich stronach internetowych uczelni a w ciągu pierwszych dwóch miesięcy jego skuteczność w rozwiązywaniu spraw wyniosła 93,6%.
Qethereal: Uruchomiła aplikację kawową, która ułatwia wybór określonego gatunku lub mieszanki oraz ich zakup za pośrednictwem smartfona. Z czasem zostanie ona wyposażona w konfigurator smaku.
Check Point Software: Specjalizująca się w bezpieczeństwie sieciowym firma rozpoczęła współpracę z Provision-ISR, światowym liderem rynku CCTV. Efektem jest wdrożenie rozwiązań bezpieczeństwa IoT w kamerach monitorujących tworzonych przez Provision-ISR, co przełoży się na zupełnie nowy poziom cyberbezpieczeństwa na rynku monitoringu wideo.
VMware: Klienci Microsoft Azure mają teraz dostęp do usług VMware Cross-Cloud, dzięki którym mogą wykorzystać skalowalność, niezawodność oraz sprawność chmury Azure do rozwoju aplikacji i kształtowania strategii biznesowych.
Veeam: Ogłosił plany rozwoju produktów w II połowie 2022 roku. Zaprezentowano m.in. aktualizacje platformy do ochrony danych we wszystkich środowiskach – chmurowych, wirtualnych, SaaS, Kubernetes i fizycznych. Planowane nowości to: oczekiwana dwunasta wersja Veeam Backup & Replication; głębsza integracja rozwiązania Kasten by Veeam K10 dla Kubernetes; zaawansowane funkcje monitorowania i raportowania w ramach siódmej wersji Veeam Backup for Microsoft 365; rozwiązanie Veeam Backup for Salesforce, które umożliwia tworzenie kopii zapasowych w chmurze i lokalnie oraz eliminuje ryzyko utraty danych i metadanych z serwisu Salesforce.
Fibaro: Urządzenia smart home produkowane przez markę Nice zostały zainstalowane w najnowszych realizacjach dewelopera TDJ Estate w Katowicach.
iPOS: Tomasz Wejcman, były country manager w Verifone, w maju br. objął stanowisko prezesa w iPOS SA – spółce, która jest twórcą pierwszego kasoterminala oraz pierwszej kasy wirtualnej na terminalu. W iPOS zajmie się kreowaniem strategii, definiowaniem możliwości wzrostu, budowaniem nowych kanałów sprzedaży oraz współpracą z partnerami. Strategicznym celem spółki będzie popularyzacja idei kas w formie oprogramowania oraz wielu innych usług, dla których bazą są terminale płatnicze.
Źródło: ISBnews