Udział płatności bezgotówkowych w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych wyniósł 57% w stosunku do 43% transakcji wykonanych gotówką w 2021 r., wynika z badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce” przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. To wzrost o 3 pkt proc. w porównaniu do 2020 r. i o 11 pkt proc. wobec roku 2019.
Badanie pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową wykorzystania płatności bezgotówkowych w Polsce. Z danych wynika, że od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką, osiągając kolejno w 2020 r. 54% udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, a w 2021 r. zwiększając ten wskaźnik do 57%, podkreślono.
„Zmiany, które nastąpiły na przestrzeni ostatnich lat napawają dużym optymizmem. Wszystko wskazuje na to, że kolejna dekada może jeszcze dynamiczniej rozwinąć obrót bezgotówkowy, zwłaszcza biorąc pod uwagę preferencje płatnicze młodszego pokolenia konsumentów” – powiedziała wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman, cytowana w komunikacie.
Badanie Fundacji pokazuje, że mężczyźni są nieco większymi zwolennikami płatności bezgotówkowych (59%) niż kobiety (54%). Wyraźną różnicę pod tym kątem widać w zastosowaniu płatności NFC, z których korzysta dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. 9 na 10 respondentów między 18 a 24 r. ż. deklaruje, że płaci bezgotówkowo (89%). Najmłodsze pokolenie, jest również najbardziej ubankowione – 90% z nich przyznaje, że posiada konto bankowe / ROR. Dla porównania wśród osób między 65-75 r.ż. takiej odpowiedzi udzieliło 70% respondentów.
Niemal co czwarty respondent (22%) przyznaje, że korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany – 47% ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartfona, zaznaczono.
Badanie zrealizowano za pomocą wywiadów telefonicznych Kantar (CATI), wśród ogólnopolskich konsumentów N=1 000 w 2022 r.
Fundacja została powołana w celu podejmowania działań w zakresie rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce, w szczególności poprzez rozbudowę sieci akceptacji instrumentów płatniczych, upowszechniania i promocji obrotu bezgotówkowego, a także działania na rzecz budowy innowacji technologicznych w płatnościach.
Źródło: ISBnews