Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce może wzrosnąć do ponad 35 mld zł do 2026 r. wobec 30 mld zł notowanych w 2021 r. wynika z raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju”. Wartość tego rynku wzrosła o 21,9% r/r w ub.r. Największy segment rynku – samochody luksusowe i premium, który okazał się najbardziej odporny na skutki pandemii w 2020 roku, w 2021 roku osiągnął 25,3% wzrost wartości do poziomu 20,5 mld zł.
„Biorąc pod uwagę zróżnicowaną dynamikę wartości poszczególnych rodzajów dóbr luksusowych w ostatnich latach, ostrożnie przewidujemy, że do 2026 roku cały rynek przekroczy wartość 35 mld zł. Niepewność jest związana z wojną, która w 2022 roku wybuchła w Ukrainie. Dla konsumentów może to oznaczać konieczność poczynienia oszczędności i redefinicji potrzeb. Już wcześniej podobnie działał podwyższony poziom inflacji” – czytamy w raporcie.
„Rok 2021 upłynął pod znakiem rekordowej inflacji, która w grudniu przekroczyła 8% i osiągnęła najwyższy poziom od 21 lat, a pierwsze półrocze 2022 roku przyniosło w tym zakresie kolejne rekordy. Choć osoby zamożne i bogate są dotknięte inflacją w mniejszym stopniu niż reszta Polaków, ma ona przełożenie na decyzje zakupowe także tej grupy. Jednym z bezpośrednich efektów inflacji, który obserwujemy jest zwiększone zainteresowanie dobrami luksusowymi, jako lokatą kapitału czy też inwestycją. Jest to szczególnie widoczne w kategoriach takich jak nieruchomości, samochody czy luksusowa biżuteria” – powiedział szef zespołu PIT w KPMG w Polsce, partner Andrzej Marczak, cytowany w komunikacie.
Jak wskazał szef zespołu wycen w KPMG w Polsce, partner Tomasz Wiśniewski, branża luksusowa powoli odbudowuje przychody do poziomów sprzed pandemii i tylko segment samochodów marek premium i luksusowych przekroczył poziom z 2019 r.
„Oprócz branży motoryzacyjnej, najlepiej radzi sobie segment alkoholi, którego wartość w 2021 roku wyniosła 1,2 mld zł i który prawdopodobnie już w 2022 r. osiągnie wartość sprzedaży sprzed załamania rynku. W znacznie gorszej sytuacji znajduje się segment luksusowych hoteli i SPA, który najboleśniej doświadczył obostrzeń w szczycie pandemii, a choć miniony rok przyniósł wzrost, przed branżą jeszcze długa droga do odrobienia strat” – dodał Wiśniewski.
Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2021 r. wzrósł o o 16,6% r/r o 418 mln zł, odrabiając dużą część spadków odnotowanych w pierwszym roku pandemii. Wartość tego rynku wyniosła 2,9 mld zł, a prognozy wskazują, że odbuduje swoją rekordową wartość z 2019 r. (3,1 mld zł) już w 2023 r. podano także.
Wartość segmentu luksusowej biżuterii i zegarków wyniosła w 2021 r. 493 mln zł, tj. wzrosła o 15% r/r.
Raport wykazał, że najmniej optymistyczna jest sytuacja na rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA.
„Rynek ten w 2020 roku stracił dwie trzecie swojej wartości, dlatego 13,1% wzrost osiągnięty rok później nie jest imponujący. W 2021 roku segment pozostawał przeszło o połowę mniejszy niż przed wybuchem pandemii, a jego wartość wyniosła 576 mln zł” – czytamy dalej.
52% firm z polskiej branży luksusowej posiada strategię ESG.
„Pandemia COVID-19 nie zatrzymała wzrostu liczby osób zamożnych oraz bogatych, które są kluczowymi odbiorcami rynku dóbr luksusowych. W 2020 roku mieszkało 284 tys. osób zamożnych o dochodach powyżej 20 tys. zł miesięcznie – o 7% więcej niż w 2019 roku, a ich łączne dochody były z kolei wyższe o 15,1% r/r i wyniosły 201 mld zł. Z kolei liczba osób bogatych, o dochodach brutto przekraczających 50 tys. zł miesięcznie wzrosła o 11,6% do 77,1 tys. Przeciętne zarobki w tej grupie wyniosły prawie 134 tys. zł miesięcznie, co oznacza, że dochody osób bogatych rozliczających się w Polsce w całym 2020 roku wyniosły 124 mld zł i były o 20% wyższe niż w 2019 roku” – podał KPMG.
W 2020 r.w Polsce mieszkało ponad 35 tys. osób zarabiających ponad 1 mln zł brutto rocznie, a ich łączne dochody wyniosły 92 mld zł. Zarobki osób bardzo bogatych zwiększyły się o 23,8% względem 2019 r., a liczebność tych osób powiększyła się o 10,3%. Średnio miesięcznie osoby bardzo bogate zarabiały 216 tys. zł, podano także
Raport pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju” jest 12. edycją publikacji KPMG o rynku luksusu w Polsce. Na potrzeby raportu przyjęto, że dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru.
Źródło: ISBnews