W ciągu 9 miesiącęcy od momentu uruchomienia programu „Mój Elektryk” do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) złożono niemal 4,9 tysięcy wniosków na ponad 136 mln zł, podało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Odbiorcy indywidualni – największa liczbowo grupa beneficjentów – odpowiadają za 2 670 wniosków na łączną kwotę 56 002 500 zł (w tym posiadacze Karty Dużej Rodziny – 720 wniosków na kwotę 19 440 000 zł). NFOŚiGW przyjął do tej pory 1 296 wniosków na łączną kwotę 28 070 250 zł (w tym 457 od posiadaczy Karty Dużej Rodziny na kwotę 12 339 000 zł), wynika z materiału.
W przypadku beneficjentów instytucjonalnych, w tym przedsiębiorców, którzy dokonali zakupu samochodów elektrycznych, NFOŚiGW przyjął 677 wniosków, które opiewają na 20 211 639,18 zł. Zainteresowani wnioskowali o wsparcie zakupu 674 samochodów osobowych kategorii M1 (17 274 000 zł), 56 zeroemisyjnych „dostawczaków” kategorii N1 o DMC do 3,5 tony (2 697 453,69 zł) oraz 65 pojazdów kategorii L (240 185,49 zł), czyli skuterów, quadów i trójkołowców, wymieniono.
„W obliczu rosnących cen na rynku motoryzacyjnym, inflacji oraz wzrostu stóp procentowych wpływających na wysokość rat leasingu, 'Mój Elektryk’ jest kluczowym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu elektrycznego. Aby program przyniósł wymierne korzyści rynkowe, konieczne jest jednak długoterminowe zapewnienie dostępu do subsydiów. Jak pokazują wyniki z połowy 2022 r., zainteresowanie dotacjami jest coraz większe. Firmy stanowią najliczniejszą grupę beneficjentów programu wsparcia” – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.
Kolejną grupą ubiegającą się o wsparcie są firmy leasingowe. W ich przypadku instytucją dystrybuującą dotacje w imieniu NFOŚiGW jest Bank Ochrony Środowiska. W ramach naboru adresowanego do leasingodawców, z Funduszu wypłacono już dofinansowanie dla 1 525 wnioskodawców na 1 954 pojazdy. Łączna kwota dofinansowania wynosi w tym przypadku 59 897 293,05 zł. Wsparcie objęło 1 631 samochodów osobowych kategorii M1 (43 804 230,09 zł), 299 kategorii N1 (15 996 815,58 zł) oraz 24 pojazdy kategorii L (92 187,38 zł).
Jak wynika z danych NFOŚiGW, w ramach naboru dotyczącego leasingu i wynajmu długoterminowego, obecnie procedowanych jest kolejnych 178 wniosków na 221 pojazdów na kwotę 6 186 991,98 zł. W tym na 194 samochody kategorii M1 (5 206 016,05 zł), 20 samochodów kategorii N1 (952 555,93 zł) oraz 7 pojazdy kategorii L (28 420 zł).
Jak wynika z powyższych danych, firmy leasingujące już w tym momencie odpowiadają za niemal 59 897 293,05 zł wsparcia na zakup 1 954 pojazdów. Jest to o 3 894 793,05 zł więcej niż w przypadku złożonych wniosków przez odbiorców indywidualnych oraz o 31 827 043,05 zł w odniesieniu do przyjętych wniosków tej grupy przez NFOŚiGW, podsumowano.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i paliw alternatywnych. Organizacja zrzesza ponad 120 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.
Źródło: ISBnews