Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich – spadł w lipcu o 2,4 pkt proc. m/m i wyniósł -15,5 pkt, podał Instytut Badania Opinii i Rynku GfK. Dla porównania na terenie całej Unii średnia dla barometru wynosi -27,3, co jest najniższym wynikiem w historii badania (wcześniejszy rekord padł w kwietniu 2020 roku).
„Wielu badanych wciąż ma nadzieję, że podwyżki stóp procentowych wreszcie przyniosą pożądany efekt jeśli chodzi o obniżenie inflacji, a w gospodarce pojawi się względna stabilizacja. Połowa roku dla wielu sektorów to także okres podwyżek wynagrodzeń, które z pewnością łagodzą negatywne nastroje. To także nie pozostaje bez wpływu na całościowe wyniki barometru” – powiedziała senior director GfK w Polsce Barbara Lewicka, cytowana w komunikacie.
W lipcu kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach – składowa spadła o 5,5 pkt proc. do -16,7
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach – składowa spadła o 0,6 pkt proc. do -19,5
* nastąpiło pogorszenie sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach – składowa spadła o 6,8 pkt proc. do -50;
* nastąpiło pogorszenie sytuacji ekonomicznej kraju w najbliższych 12 miesiącach – składowa spadła o 1,6 pkt proc. do -45,5;
* nastąpiło pogorszenie kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej – składowa spadła o 0,6 pkt proc. do 67,2, wymieniono.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 lipca 2022 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1 000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
Źródło: ISBnews