Przewóz ładunków w kolejowej komunikacji międzynarodowej zwiększył się o 13,2% r/r do 86,2 mln ton w 2021 r., podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Praca przewozowa wyniosła 24,8 mld tono-km (wzrost o 7% r/r).
W 2021 r. w przewozach międzynarodowych największą przewiezioną masę i największą wykonaną pracę przewozową odnotowano w imporcie – było to odpowiednio prawie 48 mln ton i ponad 11,9 mld tono-km. W 2021 r. w imporcie o 10% r/r wzrosła przewieziona masa towarów oraz o 7% zwiększyła się wykonana praca przewozowa.
Z kolei w eksporcie przewieziona masa to 30,7 mln ton, a praca przewozowa – 8,5 mld tono-km. W porównaniu do roku 2020 w eksporcie wolumen przewiezionej masy wzrósł o 22,6%, przy jednoczesnym wzroście pracy przewozowej o 12,5%.
„W 2021 r. odnotowano wzrost masy oraz pracy przewozowej w przewozie ładunków w komunikacji międzynarodowej w stosunku do 2020 r. Wyniki były również lepsze niż w 2019 r., czyli przed pandemią koronawirusa. Pandemia wpłynęła na zmiany zachowania konsumentów. Nastąpił dynamiczny rozwój rynku e-commerce, który wpłynął na zwiększenie zapotrzebowania na przewozy w komunikacji międzynarodowej. W kierunkach wymiany nadal dominuje import, ale z zadowoleniem należy przyjąć fakt, że na przestrzeni ostatnich 2 lat systematycznie rośnie eksport” – powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
W tranzycie przez Polskę przewieziono blisko 7,6 mln ton towarów i zrealizowano pracę przewozową na poziomie ponad 4,4 mld tono-km. To wzrost w przewiezionej masy o 0,8%, przy niewielkim spadku wykonanej pracy przewozowej o 0,02%, podano również.
W strukturze towarów transportowanych w komunikacji międzynarodowej, podobnie jak w latach poprzednich, znaczący udział posiadał węgiel kamienny. W 2021 r. koleją przetransportowano blisko 20,2 mln ton tego surowca, podczas gdy w 2020 r. było to 18,1 mln ton. Wysoki udział w rynku miały również przewozy ładunków zakwalifikowanych do grupy: rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa.
W 2021 r. głównymi partnerami wymiany międzynarodowej w eksporcie towarów z Polski były Niemcy, Czechy, Ukraina, Austria, Chiny, Indie, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Słowacja. Głównymi partnerami międzynarodowej wymiany w imporcie do Polski były Rosja, Ukraina, Białoruś, Niemcy i Czechy, wymieniono.
W 2021 r. przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej wykonywało 41 licencjonowanych przewoźników.
Źródło: ISBnews