Sejm poparł poprawki Senatu do nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która doprecyzowuje zasady zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej oraz przeglądu tejże infrastruktury. Poprawki zmieniały m.in. definicję pojęć: autostrada i droga ekspresowa.
Nowela wdraża regulacje unijne.
Wdrażana nowelizacją dyrektywa UE 2019/1936 z 23 października 2019 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej reguluje zasady przeprowadzania oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków, oceny bezpieczeństwa oraz ukierunkowanych kontroli BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Nowe przepisy, oprócz dotychczasowych dróg zlokalizowanych w transeuropejskiej sieci drogowej (TEN-T) mają objąć także:
- autostrady i drogi ekspresowe lub ich odcinki zlokalizowane poza siecią TEN-T;
- drogi krajowe lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami oraz są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków unijnych,
- drogi wojewódzkie lub ich odcinki, które przebiegają poza miastami oraz są budowane lub przebudowywane albo zostały wybudowane lub przebudowane z udziałem środków UE i nie posiadają zjazdów.
W przypadku dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przepisy dotyczące oceny bezpieczeństwa ruchu drogowego – zgodnie z nowelizacją – mają odnosić się również do dróg krajowych w miastach oraz dróg krajowych wybudowanych bez udziału środków unijnych.
Regulacja zakłada, że wprowadzona ma zostać procedura przeprowadzania co pięć lat oceny ryzyka wystąpienia wypadków i dotkliwości ich skutków. Chodzi także o ocenę bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmującą całą sieć, której skutkiem będzie klasyfikacja sieci dróg zgodnie z ich poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Określono także przeprowadzania tzw. ukierunkowanych kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego i działań zaradczych przez zarządców na drogach o najniższych poziomach bezpieczeństwa. Jednocześnie ustanowiono obowiązek uwzględniania niechronionych użytkowników drogi, czyli pieszych i rowerzystów, we wszystkich procedurach zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego artykułu, który zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023 r.
Źródło: ISBnews