Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 8-12 sierpnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
E-banking: Odsetek Polaków, którzy w ub.r. skorzystali z usługi płatności odroczonych („kup teraz, zapłać później” – ang. Buy Now Pay Later) wyniósł 61%, wynika z raportu „European Retail Banking Radar” opracowanego przez firmę doradczą Kearney.
E-banking: Odsetek Europejczyków, którzy swoje sprawy bankowe załatwiają całkowicie zdalnie wzrósł do 21% w 2022 r. z 12% w 2019 r., wynika z raportu „European Retail Banking Radar” opracowanego przez firmę doradczą Kearney. W badaniu wzięło udział także 7 największych banków działających w Polsce.
Praca w IT: Ponad 1/3 ofert pracy (36%) zamieszczonych na portalu Pracuj.pl dotyczyło specjalizacji o kompetencjach cyfrowych w I poł br. Liczba ofert pracy dla tego typu specjalistów rośnie dynamicznie i w III kw. 2021 roku ogłoszenia te stanowiły w serwisie Pracuj.pl co czwarte ogłoszenie.
E-commerce: Niedopasowane opakowania przyczyniają się do marnowania 88,75 tys. ton tektury o wartości 43 mln zł rocznie, która mogłaby zostać wykorzystana do innych celów, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie DS Smith. Zbyt duże opakowania to także prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co skutkuje emisją do atmosfery aż 42 tys. ton zbędnego CO2, podkreślono również.
Produkcja chipów: Prezydent USA Joe Biden podpisał we wtorek ustawę Chips and Science Act, która wyznacza dotacje w wysokości 52,7 mld USD na produkcję i badania nad półprzewodnikami w USA. Ustawodawcy chcą w ten sposób by produkcja chipów wróciła do Ameryki, USA odzyskały przewagę konkurencyjną i nie były zależne od największego producenta – Chin – wykorzystującego chipy jako broń polityczną.
Telekomunikacja: Najnowsze dane Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jednoznacznie potwierdzają, że poziom pola elektromagnetycznego w Polsce pozostaje niezwykle niski. Wyniki przedstawione przez GIOŚ potwierdzają to, co w swojej corocznej kampanii pomiarowej stwierdził Instytut Łączności, podała Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji.
Digitalizacja służby zdrowia: Hubert Życiński, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Zdrowia, podczas 12. edycji Polsko-Szwajcarskiego Forum Dialogu dla Zdrowia organizowanego przez Ambasadę Szwajcarii w Polsce i Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą, określił zmiany zachodzące w Polsce jako „ewolucję e-zdrowia”. Pandemia COVID-19 przyspieszyła transformację cyfrową, a także pokazała, że jest to słuszny kierunek zmian. Dlatego przedstawiciele administracji publicznej podejmują kolejne działania – inwestują i opracowują regulacje, które zabezpieczają obszar cyfryzacji w zdrowiu. To obszar o istotnym potencjale dla Polski, o czym świadczy ok. 1,1 mld wystawionych dotychczas e-recept i ponad 78,5 mln e-skierowań. Potencjał widać także w gromadzeniu, przetwarzaniu oraz analizie danych medycznych. W tym obszarze rozwija się system P1 i Internetowe Konto Pacjenta (IKP), z którego korzysta już 16 mln osób. IKP jest odpowiedzią na indywidualne potrzeby pacjenta. Pojawiają się też inicjatywy kolejnych podobnych rozwiązań, jak aplikacja MojeIKP, którą zainstalowało już 3,4 mln osób. Ponadto, zgodnie z zapowiedziami Huberta Życińskiego – do końca roku, zakończy się pilotaż usługi centralnej e-rejestracji, przez którą będzie można umówić się na wizytę lekarską bez wychodzenia z domu. Pilotaż dotyczy obecnie kardiologii, rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej. Docelowo będzie rozszerzony.
Automatyzacja: Ogromne przyspieszenie w obszarze rozwiązań automatyzujących procesy sprzedażowe w sektorach handlu i usług spowodowało, że urządzenia do samoobsługi są już nie tylko coraz częściej wdrażane przez sieci retail, ale także Polacy coraz chętniej z nich korzystają – 76% badanych korzysta z lockersów do samodzielnego odbioru przesyłek, a 71% z kas samoobsługowych, wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie SelfMaker, spółki technologicznej projektującej i budującej multifunkcyjne urządzenia samoobsługowe.
Praca zdalna: Korzyści z pracy zdalnej są oczywiste: respondenci Allianz Trade najczęściej wymieniali między innymi eliminację dojazdów (mężczyźni: 51%, kobiety: 58%), elastyczność czasową (49%) i niższe koszty (mężczyźni: 26%, kobiety: 28%). Jednak odsetek respondentów wymieniających wyzwania wzrósł dwukrotnie w niemal wszystkich kategoriach: dwa lata pracy w domu wyraźnie zwiększyły świadomość wad tego rozwiązania. Największym wyzwaniem okazały się kontakty społeczne – brak możliwości ich utrzymywania (mężczyźni: 29%, kobiety: 27%), a także: zatarcie granic życia prywatnego (mężczyźni: 17%, kobiety: 20%), nieodpowiednie miejsce pracy (mężczyźni: 20%, kobiety: 18%), łączenie obowiązków domowych z zawodowymi (mężczyźni: 18%, kobiety: 20%) oraz mniejsza wydajność (mężczyźni: 14%, kobiety: 12%).
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
AGP: Advanced Graphene Products (AGP) jest na zaawansowanym etapie wprowadzenia filamentu z grafenem do drukarek 3D na rynek USA, poinformował prezes Maciej Gałązka.
Agora: Przewiduje, że frekwencja w kinach w całym 2022 r. będzie na poziomie coraz bliższym tej odnotowanej w 2019 r. i powróci do poziomów sprzed pandemii już w 2023 r., podała spółka. W II kw. 2022 r. w kinach sieci Helios sprzedano blisko 2,1 mln biletów – to o 132,4% więcej niż w II kw. 2021 r. i o 1,5% mniej niż w II kw. 2019 r.
Agora: Wartość rynku reklamy w Polsce zwiększy się o ok. 3-6% r/r w 2022 r. po wzroście o 5,5% r/r do ponad 5,2 mld zł w I połowie br., szacuje Agora, podtrzymując oczekiwania z maja br. Jednocześnie Agora podniosła oczekiwania co do wzrostu wydatków reklamowych w przypadku reklamy zewnętrznej oraz w kinach.
Agora: Odnotowała 16 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 9,2 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Zysk EBITDA wyniósł w II kw. br. 26,1 mln zł wobec 14,7 mln zł zysku rok wcześniej.
Sygnity: Odnotowało 5,38 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. roku obrotowego 2021/2022, tj. od 1 października 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., wobec 5,56 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 54,17 mln zł w III kw. wobec 49,77 mln zł rok wcześniej.
T-Mobile Polska: Zanotował wzrost przychodów o 2,6% r/r do 1 621 mln zł w II kw. 2022 r. oraz wzrost zysku EBITDA AL o 2,6% r/r do 465 mln zł, podał operator. Baza klientów wzrosła o 817 tys. r/r i na koniec marca wyniosła 12 107 tys.
Asbis: Odnotował 11,08 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 15,02 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 516,42 mln USD w II kw. 2022 r. wobec 680,11 mln USD rok wcześniej.
Sescom: Podjął decyzję o zakończeniu działalności operacyjnej segmentu usług serwisowych dla małego biznesu i konsumentów – FIXFM oraz połączeniu spółki FIXFM, odpowiedzialnej za rozwój segmentu, ze spółką Sescom, podała spółka.
GTC: Globe Trade Centre (GTC) zdecydował o zmianie orientacji strategii w kierunku realizacji inwestycji w wybrane, nowe sektory rynku, których profil może odbiegać od podstawowego zakresu działalności, podała spółka. Wśród nowych obszarów są m.in. parki innowacji i technologii oraz obiekty energii odnawialnej.
IMS: Odnotowało 3,64 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2022 r. wobec 3,61 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Zysk EBITDA wyniósł w I poł. br. 7,81 mln zł wobec 7,29 mln zł zysku rok wcześniej, zaś wyrównana EBITDA – odpowiednio: 9,09 mln zł wobec 4,59 mln zł.
Allegro: Allegro sp. z o.o. – spółka w 100% zależna od Allegro.eu – otrzymała szczegółowe uzasadnienie zarzutów (SUZ) od prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podała spółka. Allegro.pl nie zgadza się z twierdzeniami UOKiK.
Asseco Poland: Szacunkowy skonsolidowany wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej za I półrocze 2022 r. wynosi 248 mln zł, w tym 140 mln zł to wynik za sam II kwartał 2022 r., podała spółka.
AGP: Spółka Advanced Graphene Products (AGP) osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów w II kw. 2022 w wysokości 136 tys. zł wobec 18 tys. zł przychodów rok wcześniej. W II kw. 2022 strata netto wyniosła 833 tys. zł wobec 431 tys. zł straty rok wcześniej. W I poł. 2022 roku spółka poniosła stratę netto w wysokości 949 tys. zł, wobec 776 tys. zł rok wcześniej.
KAS: Małopolska Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) skontrolowała grupę powiązanych ze sobą firm, działających w branży e-commerce. W wyniku kontroli spółki wpłaciły ponad 30 mln zł zaległego podatku dochodowego z odsetkami.
SALESmanago: W I półroczu 2022 roku do grona klientów dołączyło ponad 100 klientów, w tym wiodące na rynku polskie firmy takie jak Empik Foto, On Lemon, platforma radiowa Grupy WP – Open FM oraz znaczące biznesy eCommerce z zagranicy: Wycon – wiodąca włoska firma kosmetyczna oraz największa grecka apteka internetowa Pharm 24. Wg badań Martech Series, ponad 73% firm eCommerce uważa że wdrożenie rozwiązań do zarządzania danymi klientów i personalizacji będzie kluczowym czynnikiem sukcesu w obszarze lojalności klientów.
ChargeEuropa: Firma z siedzibą w Polsce twierdzi, że ma patent na budowę i obsługę rentownych sieci ładowania aut elektrycznych w miastach, które dopiero zmierzają się z tym wyzwaniem. Po oficjalnym uruchomieniu w lipcu pilotażowej sieci w Warszawie, firma zapewniła sobie ponad 1000 lokalizacji na kolejne dwa lata i połączyła siły z największymi światowymi markami w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym BMW, Netflix, Bolt czy Opel.
MSI: Jeden ze światowych liderów w produkcji sprzętu komputerowego, stawia kolejny milowy krok na polskim rynku, jeśli chodzi o rozwój kanałów sprzedaży. Nawiązanie współpracy z czołowym dystrybutorem ICT, jakim jest KOMSA Polska, ma zapewnić marce jeszcze lepsze dotarcie do odbiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (SMB). Zawarta umowa obejmuje całą gamę laptopów producenta.
Red Hat: Zdaniem eksperta firmy Haralda Ruckriegela, transformacja w kierunku pojazdów zdefiniowanych przez oprogramowanie rozpoczęła się już dawno. Dziś zaś, auta coraz liczniej stają się centrami danych – bądź też centrami obliczeniowymi – na kołach, ewoluując w stronę Vehicle Edge. Pojazdy przyszłości, która to swoje karty odsłania już dziś, to zatem wysoko zaawansowane, „mobilne kampusy danych” o wielkiej mocy obliczeniowej, które to w dodatku częściej otwierać będą swoje oprogramowanie w ramach idei Open Source, by być rozwijane nie tylko przez koncerny ale także indywidualnych użytkowników,
Lenovo: Dziewiąty kwartał z rzędu odnotowuje wzrost przychodów. Profit minionego kwartału wzrósł o 11% r/r do 516 mln USD. Przychody wzrosły do 17 mld USD, co oznacza wzrost o 5% r/r w stałej walucie.
Vectra AI: Myrna Soto będzie pełnić funkcję kluczowego doradcy zespołu kierowniczego i zarządu spółki. Dzięki ponad trzydziestoletniemu doświadczeniu w branży IT i w zakresie cyberbezpieczeństwa, zdobytemu podczas pracy z dyrektorami wykonawczymi i zarządami, Soto pomoże rozwijać strategię firmy i będzie wspierać plany jej rozwoju. „Jestem pod wrażeniem innowacyjnego podejścia, jakie Vectra AI stosuje w celu zmniejszenia ryzyka cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności operacji bezpieczeństwa i obniżeniu luki w umiejętnościach w zakresie cyberbezpieczeństwa poprzez automatyzację. Szczególnie jeżeli chodzi o możliwości wykrywania i reagowania w krytycznych obszarach ekosystemu organizacji” – powiedziała Soto. W jej ocenie, mimo nasycenia rynku wyraźnie widać, że firma wnosi znaczącą wartość, pomagając usprawnić analizę ryzyka cybernetycznego i poprawić dokładność wykrywania zagrożeń, oferując również rozbudowaną taktykę reagowania w różnych monitorowanych krytycznych punktach.
Escola: Do zespołu platformy edukacyjnej edtech Wellms dołączył w sierpniu Piotr Sędziak, obejmując stanowisko EdTech analyst. Do jego zadań będzie należała popularyzacja nowoczesnych rozwiązań w zakresie e-learningu na bazie platformy Wellms, rozwijanej w Grupie Kapitałowej Escola.
Nestmedic: Magdalena Ślusarczyk dołączyła do zespołu spółki. Celem strategicznym jest osiągnięcie pozycji lidera rynku telemedycznego w zakresie nowoczesnej diagnostyki ginekologiczno-położniczej w Polsce i za granicą.
Grupa kapitałowa LUG: Przychody grupy w II kw. 2022 r. wyniosły 59,74 mln zł. W ujęciu narastającym, za I półrocze 2022 sprzedaż osiągnęła poziom 116,71 mln zł wobec 84,92 mln zł przed rokiem. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 23,18 mln zł w samym II kwartale 2022 roku, względem 20,58 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku (+12,6% r/r). Grupa odnotowała dynamiczny wzrost przychodów r/r mimo utrzymujących się wyzwań na rynku półprzewodników.
T-Mobile Polska: Pionem Technologii pokieruje Alexander Jenbar, do tej pory związany z Telekom Romania. Nowy CTIO dołączy do zarządu operatora 16 września.
Fortinet: „W drugim kwartale odnotowaliśmy silny wzrost przychodów i wystawionych faktur, będący konsekwencją wzrostu o ponad 50% w skali roku liczby transakcji o wartości większej niż milion dolarów. Duże przedsiębiorstwa nadal preferują zapewniany przez Fortinet wiodący w branży współczynnik kosztów do wydajności oraz przyjętą strategię tworzenia zintegrowanej platformy” – powiedział założyciel, prezes i dyrektor generalny Fortinet Ken Xie. „Na wzrost udziału Fortinet w rynku wpłynęły rozwiązania zapewniające konwergencję sieci i zabezpieczeń oraz coraz większy nacisk na konsolidację dostawców z naszymi rozwiązaniami Core Platform i Platform Extension, zaprojektowanymi w celu zabezpieczenia całej infrastruktury naszych klientów, od centrum danych po chmurę” – dodał.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Empik: Dotychczasowa prezeska zarządu Grupy Empik Ewa Szmidt-Belcarz przejmuje kontrolny pakiet 51% akcji spółki od Penta Investments, podał Empik. Strony transakcji zdecydowały o nieujawnianiu jej wartości. Zamknięcie transakcji jest przedmiotem zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Asbis: Poszukuje możliwości dywersyfikacji biznesu przez akwizycje, ale dotychczas nie znalazł podmiotu odpowiadającego przyjętym przez spółkę kryteriom, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou. Do ewentualnego przebicia prognoz finansowych na ten rok spółka mogłaby się odnieść się po wynikach III kwartału.
DataWalk: Zarząd podwyższył kapitał zakładowy w drodze emisji do 274 082 akcji serii P, w granicach kapitału docelowego z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy, podała spółka. Cena emisyjna akcji została ustalona na 155 zł za sztukę. W efekcie kapitał zakładowy spółki wzrośnie z kwoty 488 604,8 zł do kwoty nie niższej niż 488 604,9 zł i nie wyższej niż 516 013 zł.
Infoscan: Nabył łącznie 1 944 udziałów Grupy Modne Zakupy (GMZ.CO), stanowiących 17,44% w kapitale zakładowym tej spółki, podała spółka. To realizacja umowy inwestycyjnej z marca br.
Passus: Złożył do Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) wniosek o zawieszenie postępowania o zatwierdzenie prospektu emisyjnego sporządzonego w związku z ofertą publiczną do 500 000 akcji zwykłych na okaziciela serii G i ubieganiem się o dopuszczenie i wprowadzenie akcji do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW), podała spółka.
Cloud Technologies: Złożył w Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) prospekt w związku z planem przejścia na główny rynek GPW, podała spółka. Procesowi przejścia nie będzie towarzyszyła emisja nowych akcji.
Crowdway: Platforma crowdinvestingu zapewni wsparcie także projektom skupionym wokół sportu, e-sportu i szeroko pojętej rekreacji. W tym celu przejmuje platformę CrowdSport.pl i wzmacnia zespół ekspertów, do których dołączy Tomasz Dauerman, doświadczony radca prawny, znany ekspert prawa sportowego w Polsce.
Answear.com: Zarząd podjął uchwałę o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki w ramach kapitału docelowego w celu realizacji postanowień programu motywacyjnego, podała spółka. Przewidziana jest emisja do 149 150 akcji zwykłych na okaziciela serii F o wartości nominalnej 0,05 zł; na tę sama kwotę ustalono cenę emisyjną. Po emisji kapitał spółki będzie dzielił się na 17 344 906 do 17 494 055 akcji.
Huge Thing: Jeden z najdłużej działających w Polsce operatorów programów akceleracyjnych wspólnie z PFR Ventures opracowuje mapę działających w Polsce firm, aktywnie poszukujących innowacji. Huge Innovators’ Map skupi się na korporacjach i dużych organizacjach. By znaleźć się „na mapie” muszą one jedynie odpowiedzieć na kilka pytań zawartych w ankiecie dostępnej na stronie internetowej Huge Thing. Huge Innovators’ Map powstaje po to, by wskazać startupom wszystkie duże firmy i korporacje działające na terenie naszego kraju i aktywnie poszukujące innowacji.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
ING Bank Śląski: Wdrożył cyfrową wersję kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir, podał bank.
Asbis: EMBIO Diagnostics – spółka z Grupy Asbis – rozpoczyna globalną komercjalizację swojego sfinalizowanego właśnie produktu B.EL.D., który dzięki wykorzystaniu biosensorów, szybko i trafnie diagnozuje bezpieczeństwo żywności, jakość powietrza i wody oraz innych zanieczyszczeń środowiskowych, podał Asbis. Urządzenie może być też stosowane do szybkiego wykrywania i diagnostyki SARS-CoV-2.
Alior Bank: Dołączył do grona dostawców tożsamości w ramach usługi mojeID dostarczanej przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR), podał bank.
Credit Agricole: Udostępnił dla swoich klientów nową aplikację „CA24 Mobile – pełna korzyści”, którą wzbogaca o kolejne narzędzia. Tym razem klienci indywidualni mogą w niej umówić spotkanie w placówce ze swoim doradcą. Klient, który umawia spotkanie, widzi wolne terminy u doradcy i może wybrać taki, który najbardziej mu odpowiada. Dodatkowo ma podgląd przeszłych i zaplanowanych spotkań oraz możliwość ich ewentualnego odwołania w razie potrzeby. Bank dodał również do aplikacji wizytówkę doradcy, który jest przypisany do danego klienta. Dzięki temu ma łatwy i szybki dostęp do numeru telefonu i adresu mailowego swojego doradcy.
Bank Pocztowy: Jako pierwsza instytucja w Polsce udostępnił dzisiaj kartę biometryczną dla klientów indywidualnych, przy współpracy z organizacją kartową Mastercard i firmą Thales. Dokonanie każdej płatności zbliżeniowej wymaga odcisku palca posiadacza karty. W grudniu ubiegłego roku Bank Pocztowy rozpoczął wydawanie kart biometrycznych dla firm, jako jedna z pierwszych instytucji w Europie.
Seagate Technology Holdings: Ogłosił dwa nowe produkty powiększając swoje bogate portfolio o dyski Nytro: Nytro 5550 SSD i Nytro 5350 SSD. Nowe urządzenia zostały wyposażone w technologię Phison z myślą o zapewnianiu wysokiej wydajności oraz poprawionej gęstości pamięci masowej w centrach danych. Dyski zostały stworzone w celu zapewnienia większej mocy obliczeniowej i mniejszego zużycia energii. Stanowią przystępne cenowo rozwiązanie, które poprawia jakość usług (QoS) oraz zapewnia najwyższe poziomy integralności danych i bezpieczeństwa do zastosowań biznesowych. Dyski SSD Nytro 5550 i 5350 NVMe zapewniają wysoką wydajność oraz poprawioną gęstość pamięci masowej dla centrów danych. Dyski będą dostępne w tym miesiącu.
Liferay: Wystartował z Marketplace, który usprawni proces dostarczania rozwiązań cyfrowych dla biznesu. Na nowej platformie znajdą się rozwiązania cyfrowe Liferay i partnerów firmy, powstałe w odpowiedzi na współczesne wyzwania biznesowe.
Food Town Norblin: W kilkudziesięciu konceptach gastronomicznych, zlokalizowanych w warszawskiej Fabryce Norblina, wprowadzono innowacyjny system gastronomiczny oparty o kasę wirtualną na terminal płatniczy, który nie wymaga korzystania z drukarki fiskalnej. System pozwala na przejrzyste rozliczenia pomiędzy zarządcą Food Town a najemcami oraz pozwala na cięcie kosztów – każdy z restauratorów oszczędził już około 3000 zł na zakupie drukarki fiskalnej. Rozwiązanie dostarcza firma iPOS.
Shell Polska: Sieć stacji paliw, operator kurierski DPD Polska i partner technologiczny Pointpack rozwijają współpracę w zakresie obsługi przesyłek. Usługa DPD Pickup na stacjach Shell. „Obserwujemy znaczną intensyfikację rynku w zapotrzebowaniu na usługi kurierskie wśród konsumentów. Dzięki wprowadzeniu usługi DPD Pickup do punktów Shell Polska dajemy możliwość wyboru klientom zarówno przewoźnika, jak i nadania lub odbioru przesyłki w ulubionym miejscu – przy okazji robienia zakupów czy tankowania samochodu. Nasze wdrożenia pokazują, że tempo rozwoju rynku w zakresie obsługi przesyłek cały czas rośnie” – informuje Tomasz Perkowski, Menadżer ds. Wparcia i Rozwoju Sieci Pointpack.
Źródło: ISBnews