Ceny benzyny spadły do poziomu z kwietnia br., znacząco tanieje także olej napędowy. Kolejny tydzień przyniesie dalsze obniżki, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Mijający tydzień kończymy obniżkami cen paliw. O ile w przypadku benzyn do obniżek już się przyzwyczailiśmy, bo notujemy je sukcesywnie od połowy czerwca, to w przypadku diesla serię obniżek zakłóciły wyraźnie podwyżki w II połowie sierpnia ( dla przypomnienia przez około 2 tygodnie diesel na stacjach zdrożał o 64 grosze na litrze). Ceny benzyny 95 spadły do poziomu z kwietnia br. i oddaliły się od rekordu z 10 czerwca br. o 1,44 zł/l. Ceny diesla wciąż pozostają na poziomie powyżej 7 zł/l i są niższe od marcowego rekordu o 28 gr/l.
Zmiana sytuacji na rynku ropy, a także wahania kursu USD/PLN sprzyjają ponownie obniżkom cen na rynku hurtowym, które już widzimy częściowo na stacjach.
Aktualnie kształtują się na poziomie: dla benzyny bezołowiowej 95 – 6,53 zł/l (-12 gr/l), bezołowiowej 98 – 7,45 zł/l (-11 gr/l), oleju napędowego 7,56 zł/l (-18 gr/l), autogazu 3,15 zł/l (-2 gr/l).
Najwięcej w tym tygodniu tanieje olej napędowy średnio o 18 gr/l, ale w zależności od stacji spadki w przypadku diesla sięgały nawet 30 groszy na litrze.
W kolejnych dniach ceny powinny spadać średnio do 15 – 20 groszy na litrze, a jeśli ceny w hurcie pozostałyby na niższych poziomach to niewykluczone będą głębsze korekty.
To, że obecnie ceny paliw spadają, nie daje nam gwarancji, że taka sytuacja się utrzyma. Najbardziej narażone na zmienność, a co za tym idzie na ewentualny wzrost, będą ceny oleju napędowego.
W skali tygodnia ropa Brent potaniała niecałe 3 USD/bbl i w piątek rano listopadowa seria kontraktów wyceniana jest na 91 USD/bbl. Rosyjska ropa Urals kosztuje około 68 USD/bbl.
Oczekiwania dalszego zacieśniania polityki monetarnej przez ECB i Fed wraz z polityką zero COVID w Chinach (największym importerze ropy naftowej na świecie) rynek odbiera jako czynniki wpływające ujemnie na tempo wzrostu konsumpcji paliw poprzez ograniczenie tempa wzrostu gospodarczego.
Aktualnie bez znaczenia dla rynku była decyzja OPEC+, który co prawda po raz pierwszym od ponad dwóch lata zdecydował o zmniejszaniu wydobycia w październiku, ale skala redukcji jest symboliczna – 0,1 mln
Źródło: ISBnews / BM Reflex