Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała dotychczas w tym roku 17 umów na inwestycje drogowe o łącznej długości prawie 218 km i wartości przekraczającej 7,3 mld zł. Do końca tego roku planuje podpisać kolejnych 10 umów na inwestycje o łącznej długości ponad 150 km oraz ogłosić 4 przetargi na zadania o łącznej długości blisko 50 km, zapowiedział p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
„Od początku 2022 r. podpisaliśmy 17 umów na inwestycje o łącznej długości prawie 218 km i wartości przekraczającej 7,3 mld zł (przy szacunku GDDKiA na poziomie ponad 9,1 mld zł). Pokazuje to, że wykonawcy podtrzymują swoje oferty złożone jeszcze przed wybuchem wojny. Analizując ryzyka, biorą też pod uwagę, że kontrakty te wejdą w etap prac budowlanych dopiero w 2024 r., kiedy sytuacja na rynku powinna być już ustabilizowana” – czytamy w komunikacie.
W 17 przetargach, w których oferty składane były w tym roku, najtańsze oferty wahały się pomiędzy 73% a 126% szacunków GDDKiA. Średnia wartość najtańszej oferty wyniosła 99% jej założeń. Średnia ze wszystkich ofert mieściła się w przedziale między 86% a 147% szacunków zamawiającego, podano także.
„W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu budowy 100 obwodnic realizujemy obecnie 114 zadań o łącznej długości 1 476,5 km. 18 zadań o długości 231,6 km jest na etapie przetargu. Do końca tego roku planujemy podpisać kolejnych 10 umów na inwestycje o łącznej długości ponad 150 km oraz ogłosić 4 przetargi na zadania o łącznej długości blisko 50 km” – zapowiedział Żuchowski.
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zapowiedział, że jeszcze w tym roku Rada Ministrów przyjmie uchwałę w sprawie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Dzięki temu GDDKiA będzie mogła ogłosić kolejne przetargi na nowe zadania. Będą to m.in. odcinek drogi ekspresowej S7 Czosnów – Kiełpin (woj. mazowieckie), S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo i S11 Bobolice – Szczecinek (oba w woj. zachodniopomorskim). Będzie mogła również ogłosić postępowania na realizację dwóch odcinków S16 od Olsztyna do Biskupca (woj. warmińsko-mazurskie) oraz trzech odcinków drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim (granica woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów oraz dwa docinki od Cedzyny do Jałowęsów), wymieniła Dyrekcja w komunikacie.
„W lipcu i sierpniu br. przeznaczyliśmy na inwestycje niemal 2,7 mld zł. Jest to ok. 4,5% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wydatki inwestycyjne od początku tego roku do końca sierpnia wyniosły ponad 8 mld zł. Jest to najlepszy wynik w ostatnich kilku latach. W sierpniu br. na realizację inwestycji GDDKiA trafiło prawie 1,5 mld zł. Jest to ok. 8,9% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Jak wynika z danych GUS, wzrost w przypadku naszych inwestycji był również znacząco większy niż średni wzrost dla produkcji budowlano-montażowej zrealizowanej na terenie Polski” – czytamy dalej.
W toku jest obecnie 18 przetargów na realizację zadań o łącznej długości 231,6 km. 6 postępowań jest na etapie przed otwarciem ofert. Z pozostałych 12 postępowań, w 9 nastąpił wybór najkorzystniejszej oferty, przy czym w większości przypadków są to już wybory prawomocne i ostatnim etapem przez zawarciem umów są trwające kontrole Prezesa UZP.
„Do końca 2022 r. planujemy ogłosić jeszcze 4 przetargi na inwestycje o łącznej długości ponad 47 km. Gotowi jesteśmy jednak na więcej. Po przyjęciu przez Radę Ministrów nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) będziemy mogli ogłosić kolejne przetargi na nowe zadania jeszcze w tym roku kalendarzowym” – zakończono w komunikacie.
Źródło: ISBnews