Spółka CPK, powołana do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, pracuje nad pozyskaniem mniejszościowego inwestora strategicznego, który w 2023 r. wystąpi wspólnie ze Skarbem Państwa do instytucji finansowych o finansowanie dłużne inwestycji, poinformował dyrektor finansowy Andrzej Alot, podsumowując w Senacie dotychczasowe działania spółki w obszarze finansowym.
„W 2019 r. pozyskaliśmy 300 mln zł z Funduszu Reprywatyzacji, w 2020 r. został uchwalony Program Wieloletni Etap I, który zapewnia środki spółce na finansowanie fazy przygotowawczej, fazy planistycznej, fazy projektowania oraz prac przygotowawczych. W roku 2021 udało się pozyskać pierwsze duże środki z Unii Europejskiej – 108 mln zł – na finansowanie fazy planistycznej projektów kolejowych, a aktualnie pracujemy nad przygotowaniem projektu Planu Wieloletniego na II etap. Pracujemy również nad pozyskaniem funduszy unijnych w ramach programów CEF 2, KPO, FEnIKS oraz nad finansowaniem komercyjnym. O ile w przypadku programu wieloletniego oraz funduszy unijnych szlaki mamy już przetarte, to najcięższe prace projektowe aktualnie są prowadzone nad finansowaniem komercyjnym” – powiedział Alot podczas posiedzenia senackiej Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności nt. CPK.
„Aktualnie źródłem finansowania dla komponentu lotniskowego – bo o finansowaniu komercyjnym możemy mówić w przypadku komponentu lotniskowego – tu mamy aktywną umowę inwestycyjną oraz program wieloletni i pracujemy nad nowym programem. I to jest kapitał własny, który będzie wnosił Skarb Państwa do inwestycji, głównie w celu zachowania kontroli nad inwestycją. Natomiast drugim strumieniem jest zapewnienie inwestora mniejszościowego. I tu planujemy pozyskanie partnera strategicznego oraz partnera aktywnego finansowego, który ma doświadczenie w operowaniu portem lotniczym o takiej skali i robimy to głównie, żeby pozyskać wiedzę, zapewnić transfer know how oraz zapewnić trwałą, wiarygodną pozycję finansową w oczach instytucji finansowych, po to by w 2023 rozpocząć już rozmowy z bankami, czyli z inwestorami dłużnymi, na temat złożenia finansowania, dużego finansowania dłużnego, wielomiliardowego” – wyjaśnił.
Dodał, że aktualnie spółka pracuje ponadto nad kredytem pomostowym, zgodnie z założeniami programu wieloletniego. Jest to finansowanie, które później będzie spłacane z „dużego” finansowania dłużnego.
Dyrektor przypomniał, że trwa konkurs, który wyłoni inwestora strategicznego.
„Pracujemy nad pozyskaniem inwestora i tu bardzo ważne jest, żeby skończyć ten projekt już w przyszłym roku, po to, by taki inwestor pojawił się w spółce w momencie poszukiwania kapitału dłużnego. Żeby to zapewnić, już w tym roku uruchomiliśmy konkurs, w ramach którego mamy wyłonić tych inwestorów. Konkurs jest mechanizmem, który zapewni największe korzyści dla Skarbu Państwa, czyli dla inwestora najważniejszego w naszej spółce, który to Skarb Państwa razem z inwestorem zewnętrznym będą pracować później nad pozyskaniem finansowania dłużnego oraz nad dostarczeniem inwestycji. Zawarcie umowy partnerstwa jest planowane w 2023 r., jest to najważniejszy kamień milowy na ścieżce zapewnienia trwałego finansowania, które zapewni sukces inwestycji” – podsumował Alot.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W I etapie funkcjonowania (lata 2028 – 2035) ma to być lotnisko z dwiema równoległymi drogami startowymi, infrastrukturą na ok. 330 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i terminalem dostosowanym do przepustowości 40 mln pasażerów. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.
Źródło: ISBnews