Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 17-21 października.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Konferencje online: Ponad 13 firm (36,8%) organizowała spotkania służbowe za pośrednictwem internetu w 2022 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.”. Według GUS, w 2022 r. ponad dwie trzecie przedsiębiorstw (67,1%) zapewniało pracownikom zdalny dostęp do zasobów firmowych, z tego 65,4% – do służbowej poczty elektronicznej, 48,3% – do służbowych dokumentów, 50,1% – do służbowych aplikacji. Najczęściej zdalny dostęp umożliwiały podmioty duże (97,1%), najrzadziej – małe (62,6%).
Dostęp do internetu: Dostęp do internetu posiadało w br. 93% gospodarstw domowych. Odsetek ten był wyższy o 0,9 pkt proc. niż rok wcześniej, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.”. W 2022 r. odsetek osób w wieku 16-74 lata zamawiających przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł 64,6%, tj. wzrósł o 3,4 pkt proc. więcej niż w roku poprzednim.
E-commerce: Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 9,7% we wrześniu 2022 r. z 8,9% przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 8,2% w ujęciu miesięcznym.
Technologie klimatyczne: Polskie startupy pozyskały 4,65% całkowitego finansowania technologii klimatycznych w w Europie Środkowo-Wschodniej w okresie od 2013 r. do pierwszej połowy 2021 r., wynika z raportu PwC „Net Zero Future50”, opracowanego we współpracy z Wolves Summit.
E-banking: Brak możliwości zapłacenia kartą najbardziej doskwiera Polakom na targowiskach i bazarach (48%) oraz w toaletach publicznych (43%), wynika z badania Fundacji Polska Bezgotówkowa przeprowadzonego przez Maison & Partners. 41% ankietowanych przyznało, że problem ten dostrzega także podczas imprez plenerowych.
Usługi i sieci telekomunikacyjne: Prezydent podpisał nowelizację ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, której celem jest stworzenie ram prawnych dla Systemu Informacyjnego o Dostępie do Usług Stacjonarnego Internetu Szerokopasmowego, „SIDUSIS”, podała Kancelaria Prezydenta.
Elektronika użytkowa: Ponad jedna trzecia Polaków widzi potrzebę ograniczenia czasu spędzanego przed ekranem, wynika z raportu „Digital Consumer Trends 2022” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Jednocześnie dynamicznie rośnie liczba użytkowników gadżetów typu wearables, wykorzystywanych przede wszystkim do monitorowania kwestii związanych ze zdrowiem.
E-administracja: Rząd przyjął projekt ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, której celem jest przyspieszenie wydawania niektórych decyzji czy doprecyzowanie przepisów dotyczących m.in. doręczeń, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).
Cyberbezpieczeństwo: Ataków typu ransomware obawia się 91% firm, wynika z badania opracowanego przez CogniClick na zlecenie Iron Mountain. W ub.r. 77% polskich firm odnotowało atak typu ransomware. Rok do roku ich odsetek wzrósł blisko pięciokrotnie, przez co złośliwe oprogramowanie jest dziś uznawane za największe cyberzagrożenie dla biznesu. Aby skutecznie zwiększyć bezpieczeństwo firmowych zasobów i utrzymać ciągłość funkcjonowania w wyniku poważnego naruszenia danych, 57% przedsiębiorstw planuje w nadchodzącym roku zwiększyć nakłady inwestycyjne w obszarze IT.
Cyberbezpieczeństwo: W ciągu miesiąca intensywność ataków hackerskich skoczyła o 60%; 2/3 z nich ma źródło w e-mailach, wynika z danych Check Point. Eksperci wskazują, że najbardziej zagrożony jest sektor użyteczności publicznej, który, pod względem liczby ataków, wyprzedził dominujące dotąd cele hakerów – sektor finansowy i bankowość, jak podała „Rzeczpospolita”.
Cyberbezpieczeństwo: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) obserwuje dynamiczny rozwój elektronicznych kanałów dostępu do usług świadczonych przez zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, w którym nieprofesjonalni uczestnicy rynku przenoszą aktywność z tradycyjnych form kontaktu i współpracy z usługodawcami na rzecz kontaktu drogą elektroniczną. W ocenie Urzędu, mimo prowadzonych od wielu lat kampanii i działań edukacyjnych, których inicjatorami są m.in. podmioty rynku finansowego, obserwowana jest tendencja wzrostowa liczby nadużyć, których ofiarami są konsumenci korzystający z elektronicznych kanałów dostępu do usług finansowych. Dotyczy to zarówno osób aktywnie korzystających z nowoczesnych technologii i form komunikacji, jak i osób, które z takich kanałów korzystają sporadycznie.
E-administracja: 17 października 2022 r. Polska dołączyła do grona państw świadczących Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service – EETS). Dzięki EETS możliwe jest wnoszenie opłaty za przejazd drogami objętymi elektronicznym poborem opłat na terenie całej Unii Europejskiej za pomocą jednego urządzenia pokładowego.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
BGK: Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) stworzył z Vinci spółkę zależną Vinci Spółka Akcyjna IQ Alternatywna Spółka Inwestycyjna spółka komandytowo-akcyjna (IQ ASI) celem inwestowania w polskie firmy na wczesnych poziomach rozwoju realizujące projekty o charakterze badawczo-naukowym, podał bank.
XTPL: Koncentruje się w tym roku na zbilansowaniu cashflow, a na break even na poziomie wyniku netto liczy w roku przyszłym, poinformowali członkowie zarządu.
Asbis: Skonsolidowane przychody za wrzesień br. wyniosły ok. 291 mln USD i były o ok. 19% wyższe r/r, podała spółka, prezentując wstępne szacunkowe dane.
Vigo Photonics: Spodziewa się, że w II połowie br. nie nastąpi dalszy wzrost kosztów produkcji, chce również utrzymać – dzięki oszczędnościom – obecny poziom kosztów w przyszłym roku, poinformował członek zarządu i CFO Łukasz Piekarski.
XTPL: Miało 3,67 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w III kw. 2022 r., w porównaniu do 70 tys. zł rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne dane.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
JR Holding: Zawarł z Maximus, Honey Payment oraz udziałowcami Honey Payment umowę inwestycyjną, w której strony określiły warunki, na jakich udziałowcy Honey Payment obejmą akcje nowej emisji Maximus, podał JRH. Dzięki zawartej umowie Honey Payment „niedługo” wejdzie na rynek akcji New Connect, poinformowano także. Wyceniany na 300-400 mln zł Honey Payment to polski fintech, który stworzył multiaplikację do zarządzania finansami DotBee. Spółka posiada ponad pół miliona klientów w Polsce, podano.
Euvic: Chce dokonać do 10 akwizycji polskich spółek do końca bieżącego roku. Spółka planuje IPO najpóźniej w I poł. 2024 r., zapowiedział prezes Euvic Wojciech Wolny.
Mofema: Planuje zadebiutować na NewConnect w przyszłym roku, poinformował prezes Leszek Wójcik.
Abris: Alsenso – wspierany przez fundusz private equity Abris Capital Partners – przejął większościowy pakiet udziałów w rumuńskiej firmie Innoship, podał Alsenso. Ogłoszone przejęcie Innoship przyspiesza transformację Alsendo z operatora logistycznego usług kurierskich w biznes oparty na modelu SaaS i zaawansowanej technologii.
WP: Wirtualna Polska Media (WPM) – spółka zależna Wirtualna Polska Holding – zawarła przedwstępną warunkową umowę nabycia ok. 44,5% udziałów w spółce Selsey – właścicielu e-sklepu oferującego m.in. meble i artykuły wyposażenia wnętrze, podała WP. Łączna wartość transakcji opiewa na 32,9 mln zł.
InteliWISE: Efecte Oyj ogłosił przymusowy wykup pozostałych 291 124 akcji, stanowiących 4,24% kapitału InteliWISE po 3,99 zł za sztukę, podał podmiot pośredniczący Trigon Dom Maklerski.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
PKO BP: Klienci przeprowadzili 15 mln rozmów z bankową sztuczną inteligencją, a rozmowy trwały łącznie 190 tys. godzin, podał bank. Asystent głosowy w aplikacji mobilnej IKO przeprowadził ponad 2,15 mln z tych rozmów.
Bank Pekao: Wspólnie z Mastercard wprowadza dla klientów private banking 440 kart kredytowych Unique z kompozycją malarską Rafała Bujnowskiego na rewersie; będzie ona miała odzwierciedlenie w niewymienialnym tokenie, który zostanie umieszczony w blockchainie, poinformował bank.
Eurocash: Duży Ben – specjalistyczny market alkoholowy, działający w ramach Grupy Eurocash – nawiązał współpracę z Glovo, dzięki czemu klienci sieci w wybranych miastach zyskują możliwość zamówienia artykułów z oferty z dostawą do domu, podał Eurocash. Ponadto sieć nawiązała także współpracę z Pointpack, dzięki której kupujący będą mieli możliwość nadawania i odbioru paczek w placówkach Dużego Bena.
Bank Millennium: W aplikacji mobilnej regularnie loguje się i aktywnie z niej korzysta 2 mln klientów miesięcznie, podał bank.
Comarch: Podpisał umowę na rozwój i utrzymanie Portalu Klienta oraz usługi służącej do komunikacji pomiędzy systemami należącymi do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), w ramach Platformy Usług Elektronicznych ZUS, podała spółka. Wartość umowy to ponad 70 mln zł brutto. Umowa zakłada również możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego w wysokości ok. 35 mln zł brutto. Przewidywany czas projektu to 47 miesięcy. Będzie on poprzedzony 3-miesięcznym okresem przejściowym.
Metro Properties: Zarządca centrów M1 w Polsce wprowadził aplikację do najmu powierzchni w centrach handlowych. H-Our Store umożliwia współpracę z dużymi sieciami, jak i małymi przedsiębiorcami w nowej, w pełni zautomatyzowanej formule biznesowej, podała spółka.
PGG: Klienci e-sklepu PGG mogą kontaktować się z operatorem bezpośrednio z poziomu profilu własnego konta. Zostały im udostępnione specjalne formularze, dzięki którym komunikacja ze sklepem ma przebiegać znacznie sprawniej. Formularze zastąpiły skrzynkę kontaktową sklep@pgg.pl i skrzynki kontaktowe kopalń.
Escola: Zorganizuje jedną z największych konferencji poświęconych branży mobile w Polsce – Mobile Trends for Experts. Kolejna edycja odbędzie się 25 i 26 października w Warszawie. To ogólnokrajowe wydarzenie dla przedstawicieli sektora mobile, którzy szukają okazji do networkingu oraz zdobycia cennej na rynku wiedzy. Dla spółki Escola oznacza to wejście w nowy obszar działalności, jakim jest organizacja eventów branżowych.
Tauron: Prawie milion klientów Taurona ma już inteligentne liczniki energii. W ciągu dziesięciu lat wszyscy odbiorcy energii z Taurona będą rozliczani na podstawie danych uzyskiwanych z liczników ze zdalnym odczytem. Organizacja testuje w ramach programu AMIplus różne technologie, które będą wykorzystywane w kolejnych etapach wrażania inteligentnego opomiarowania.
Źródło: ISBnews