Słowacki zarządca dróg Národná diaľničná spoločnost’ (NDS) oraz Budimex podpisali umowę na budowę autostrady D1 Bratysława-Triblavina o długości 3,6 km, podała spółka. Wartość oferty wynosi 110,85 mln euro netto. To pierwsza umowa inwestycyjna Budimeksu na Słowacji i czwarta realizowana na rynkach zagranicznych (trzy pozostałe Budimex realizuje w Niemczech).
„Celem budowy jest przebudowa autostrady i innych powiązanych obiektów. Oznacza to pełną rozbudowę autostrady D1, w tym wymianę konstrukcji drogi na odcinku od Vajnor do węzła Triblavina oraz budowę 19 mostów. Przebudowa drogi D1 jest niezbędna do zapewnienia połączenia komunikacyjnego z autostradą D4” – czytamy w komunikacie.
„To dla nas bardzo ważny kontrakt – jedna z kluczowych inwestycji drogowych na Słowacji, a jednocześnie obiekt referencyjny dla naszych przyszłych działań na rzecz infrastruktury na Słowacji. Posiadamy ogromne doświadczenie w budowie dróg i węzłów autostradowych w Polsce – wykorzystamy je, aby z sukcesem zakończyć budowę węzła dla NDS” – powiedział członek zarządu Budimeksu Artur Pielech, cytowany w komunikacie.
Realizacja przedmiotowego zadania musi się odbywać przy zapewnieniu odpowiedniej stałej ciągłości ruchu.
„W ramach inwestycji przewidziano budowę 19 obiektów inżynieryjnych, z czego dwa najdłuższe obiekty zlokalizowane są na węźle przecinającym autostradę, każdy o długości 138 metrów. Wartość oferty wynosi 110 mln 850 tysięcy euro netto. Prace projektowe Budimex rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy. Na realizację prac wykonawca będzie miał 3 lata od podpisania umowy. Droga będzie objęta okresem 5-letniej gwarancji” – czytamy w komunikacie.
Pierwszym krokiem będzie realizacja projektu w celu uzyskania niezbędnych pozwoleń na budowę, kolejnym etapem będzie przeniesienie ruchu z autostrady D1 i otwarcie kierunku z D4 na D1 (Jarovce – Trnava) oraz kierunku D1 na D4 (Trnava – Stupava). W następnym kamieniu milowym zostanie połączony kierunek przeciwny od D1 do D4. Całkowity okres budowy ustalono na 1 100 dni.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2021 r. miał 7,91 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews