Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 28 listopada – w grudnia.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Praca zdalna:Sejm znowelizował kodeks pracy, wprowadzając do niego przepisy dotyczące pracy zdalnej oraz kontroli trzeźwości pracowników. Nowelizacja zakłada wprowadzenie do Kodeksu pracy definicji pracy zdalnej, zgodnie z którą będzie to wykonywanie pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
E-faktury: Rząd planuje przyjęcie w I kw. 2023 r. projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, zakładającego wprowadzenie obowiązkowego e-fakturowania oraz udostępniania nabywcom paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
5G: Plan działalności prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na rok 2023 obejmuje m.in. wydanie decyzji rezerwacyjnych odnośnie do częstotliwości z pasma 3,6 GHz na potrzeby wdrożenia nowych technologii – 5G, podano w dokumencie.
VOD: Z subskrypcji filmów na żądanie korzysta 72% respondentów, podczas gdy z serwisów muzycznych 41% dorosłych Polaków, wynika z raportu „Digital Consumer Trends 2022”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy zaobserwowano 9-proc. przyrost użytkowników subskrypcji umożliwiających dostęp do produkcji filmowych i 24-proc. wzrost w przypadku utworów muzycznych.
Drony: Jeżeli ustanowione zostaną odpowiednie ramy prawne, rynek dronów w Europie może być wart 14,5 mld euro do 2030 r., przy skumulowanej rocznej stopie wzrostu na poziomie 12,3%, poinformowała Komisja Europejska. Przyjęła dzisiaj strategię dronów 2.0, określająca ramy rozwoju europejskiego rynku dronów oraz komercyjnych operacji na dużą skalę.
E-płatności: Sektor pożyczek buy now and pay later (BNPL) udzielił we wrześniu finansowania o wartości 193,1 mln zł (+185,4% r/r, +14,6% m/m), wynika z danych Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego (FRRF) i CRIF. Sektor tradycyjnych pożyczek udzielił finansowania o wartości 1,13 mld zł w okresie styczeń-październik 2022 r.
Cyberbezpieczeństwo: Vectra AI opublikowała właśnie raport „Ewoluująca rola zespołów wykrywania i reagowania w sieci (NDR)”. Badania pokazują, że dzisiejsze organizacje borykają się z olbrzymim obciążeniem ruchu w sieci, coraz bardziej zaawansowanymi zagrożeniami i słabą widocznością zagrożeń – w przypadku 45% kończy się to wieloma naruszeniami zabezpieczeń. Raport wskazuje na przyczyny dla których zespoły ds. bezpieczeństwa mają coraz większe trudności z wykrywaniem i powstrzymywaniem cyberzagrożeń wymierzonych w ich organizacje. Okazuje się, że 70% organizacji padło ofiarą ataku wykorzystującego zaszyfrowany ruch w celu uniknięcia wykrycia. Prawie połowa (45%) przyznała, że była ofiarą takiego ataku wielokrotnie. Niepokojące jest to, że dwie trzecie (66%) nadal nie ma pełnego wglądu w zaszyfrowany ruch, co czyni je bardzo podatnymi na dalsze ataki z wykorzystaniem tej metody.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Cloud Technologies: Planuje zainwestować ok. 50 mln zł do końca 2023 roku, poinformował prezes Piotr Prajsnar.
K2: Wyniki Grupy K2 w IV kwartale zapowiadają się lepiej niż rok temu, a przychody w całym roku powinny wzrosnąć o ok. 20%, poinformował prezes Paweł Wujec.
Spyrosoft: Nie dostrzega oznak spowolnienia gospodarczego w swoim portfelu zamówień i odnotowuje wzrosty we wszystkich segmentach swojej działalności, poinformował członek zarządu Sebastian Łękawa. W przyszłym roku spółka liczy na wzrost m.in. w USA.
Vectra: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie w sprawie nałożenia kary finansowej na Vectrę w związku z faktem, że spółka nie wykonała w pełni warunku nałożonego przez UOKiK przy zakupie spółki Multimedia Polska, podał Urząd.
LiveChat Software: Odnotował 39,55 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. roku obrotowego 2022/2023 (tj. lipiec-wrzesień 2022) wobec 32,68 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Allegro: Spodziewa się utrzymania udziałów rynkowych w segmentach, w których ma silną pozycję, z ewentualnymi niewielkimi wzrostami, natomiast chce zwiększać udziały w segmentach: dom i uroda, żywność ambientowa i artykuły spożywcze oraz odzież, poinformował prezes Roy Perticucci.
Allegro: Odnotowuje obecnie „dość znaczące” spowolnienie wzrostu, m.in. ze względu na odbywające się po raz pierwszy w historii w IV kwartale mistrzostwa świata w piłce nożnej; liczy jednak na poprawę sytuacji przed świętami Bożego Narodzenia, poinformował CFO Jon Eastick.
Allegro: Liczy na osiągnięcie w miarę upływu czasu stosunkowo stabilnego wskaźnika „take rate” (tj. średniej prowizji od sprzedaży), poinformował prezes Allegro Roy Perticucci.
Asbis: Planuje rozwój na rynkach Afryki i Europy Zachodniej, poinformował prezes Serhei Kostevitch. W 2023 roku liczy na 200 mln USD przychodów na rynkach afrykańskich wobec oczekiwanych 100 mln USD w tym roku.
Asbis: Uruchamia nową dywizję biznesową związaną z robotyką – Asbis Robotic Solutions (AROS) zaczynając działalność od rynków CEE, w tym w Polsce, poinformował prezes Sergey Kostevitch. Pierwsze coboty pod własną marką CRON Robotics pojawią się na rynkach europejskich w I połowie 2023 r.
Allegro: Ocenia, że odnotowało w październiku w Polsce dobre wyniki działalności. Jednakże w w listopadzie zaczęło uwidaczniać się przewidywane spowolnienie dynamiki wzrostu, podała spółka.
Allegro: Potwierdza swoje oczekiwania całoroczne, zakładając dla działalności w Polsce wzrost GMV w przedziale 15-17%, przy wzroście przychodów na poziomie 23-26% i wzroście skorygowanej EBITDA o 10-12% r/r. Nakłady inwestycyjne mają zaś wynieść 650-700 mln zł, podała spółka.
Allegro: Skorygowana EBITDA Grupy Allegro wyniosła 537,3 mln zł w III kw. 2022 r. (wzrost o 13,9% r/r), przy czym dla działalności w Polsce – 587,6 mln zł (wzrost o 24,6% r/r), podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wyniosła w tym okresie 12 906,7 mln zł (wzrost o 30,4% r/r), zaś w Polsce – 12 011,8 mln zł (+21,4% r/r).
Silvair: Odnotował 1,66 mln USD skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 1,03 mln USD straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Tender Hut: Odnotował 1,63 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I-III kw. 2022 r. wobec 3,73 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Action: Odnotował 12,21 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 10,36 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
ATM Grupa: Odnotowała 15,32 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 12,18 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Maxcom: Odnotował 0,38 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 1,83 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Cyfrowy Polsat: Zdecydował o utworzeniu nowego nieodnawialnego programu emisji obligacji o łącznej maksymalnej wartości nominalnej 4 mld zł w celu refinansowania zadłużenia, podała spółka. Cyfrowy Polsat chce przeprowadzić emisje w ramach tego programu do końca I kw. 2023 r.
Sescom: Zaktualizowana strategia zakłada, że do 2030 r. spółka stanie się dostawcą Technicznego Facility Management „pierwszego wyboru” dla międzynarodowych sieci RETAIL na głównych rynkach europejskich, podała spółka. W roku obrotowym 2024/2025 planowane jest uzyskanie „oczyszczonej” rentowności EBITDA w wysokości 35 mln zł w ramach segmentu usług FM (łącznie ze spółkami pozyskanymi w akwizycjach, bez włączania spółek spin off).
Grupa Allegro: Ujęła niepieniężny odpis z tytułu utraty wartości Grupy Mall i WE|DO w wysokości 2 293 mln zł, podała spółka. Utrata wartości zmniejszy zysk netto grupy w III kw. 2022 r., natomiast nie będzie miała wpływu na wynik EBITDA ani na osiągnięte przepływy pieniężne grupy, podkreślono.
Creotech: Rakieta, która wyniesie satelitę EagleEye spółki Creotech Instruments na orbitę, to prawdopodobnie Falcon 9 firmy SpaceX, poinformował prezes Creotechu Grzegorz Brona. Creotech Instruments prowadzi rozmowy z wieloma potencjalnymi klientami platformy satelitarnej HyperSat i widzi, że są odbiorcy gotowi do współpracy nawet jeszcze przed uzyskaniem tzw. space heritage (pierwszym skutecznym wyniesieniem na orbitę), poinformował CFO Maciej Kielek. Spółka chce przyspieszyć prace nad platformą.
Creotech: Odnotował 2,24 mln zł jednostkowej straty netto w III kw. 2022 r. wobec 0,63 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Hewlett Packard Enterprise: Nową prezes zarządu w Polsce została Kinga Piecuch.
Schneider Electric: Ogłosił rozszerzenie strategicznego partnerstwa z Terra Cloud (Wortmann AG), jednym z kluczowych regionalnych operatorów kolokacyjnych centrów danych w Niemczech. Cel współpracy to przyspieszenie realizacji zobowiązania firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Przedsiębiorstwo dzięki strategicznemu partnerstwu ze Schneider Electric wdrożyło jedno z najbardziej energooszczędnych kolokacyjnych centrów danych w regionie.
PrestaShop: Éric Sénéchal, były dyrektor ds. technologii (CTO), został nowym dyrektorem zarządzającym. Będzie podlegał bezpośrednio Vladowi Mihalcy, dyrektorowi ds. transformacji w MBE Worldwide (MBE) i zastępcy dyrektora generalnego w PrestaShop. Zmiana na stanowisku ma umocnić pozycję PrestaShop jako wiodącej platformy e-commerce w Europie i Ameryce Łacińskiej i przyczynić się do osiągnięcia celów biznesowych: wprowadzenia nowej, kompleksowej oferty dla sprzedawców PrestaShop Edition, nawiązania strategicznego partnerstwa z PayPal i Google, wprowadzenia modułu PrestaShop Essentials.
Data4: Francuski operator i inwestor na europejskim rynku centrów danych, wzmacnia swój dział Design & Construction, a także tworzy regionalny hub do spraw budowy. W ramach zmian Mark Fletcher, dotychczasowy Poland Technical Director, został mianowany head of Design & Construction w Europie Północnej i Środkowej.
Casbeg: Od 1 stycznia 2023 r., po 5 latach pracy nad rozwojem, Bartosz Majewski – współzałożyciel firmy i dotychczasowy CEO – przekaże stery spółki w ręce Michała Budniaka, do tej pory pełniącego funkcję operations managera. Casbeg to firma doradcza, założona w 2018 r. przez Bartosza Majewskiego i Marcina Deręgowskiego. Swoją działalność koncentruje na współpracy z podmiotami z obszaru B2B i e-commerce.
Netflix: Jako pierwszy serwis streamingowy w Polsce ogłosił pilotaż nowego systemu dodatkowych wynagrodzeń dla twórców popularnych lokalnych produkcji. Jest to program oparty na rozwiązaniach z powodzeniem wdrożonych już w innych krajach europejskich.
Check Point Software: Izraelsko-amerykańska firma uruchomiła program CyberUp, wspierający startupy zajmujące się cyberbezpieczeństwem. Inicjatywa ma na celu m.in. pomoc najbardziej obiecującym firmom w wyszukaniu potencjalnych inwestorów. Oprócz prowadzenia członków hubu przez kluczowe etapy rozwoju, CyberUp ma zapewnić dostęp do najnowocześniejszych izraelskich innowacji klientom firmy Check Point.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Grupa WP: Wirtualna Polska Media (WPM) – spółka zależna Wirtualnej Polski – zamknęła transakcję nabycia udziałów w spółce Selsey, podało WP. Łączna wartość transakcji wyniosła 32,9 mln zł.
Play: Zapowiedział połączenie się z firmą z grupy 3S. Formalna integracja spółek zakończyła się 30 listopada 2022 r.
MyInvests: Platforma inwestycyjna, która będzie selekcjonowała inwestycje wzorem funduszu venture capital, ale umożliwiała udział w projekcie również drobnym inwestorom oficjalnie wystartuje w I kw 2023 r., podała spółka. Uruchomiona została strona internetowa platformy.
Nethone: Mangopay włączył Nethone do swojej grupy kapitałowej, podały spółki. Dzięki temu zespoły wspólnie rozszerzą ofertę infrastruktury produktowej o unikalną technologię profilowania sesji użytkowników oraz napędzany AI silnik decyzyjny, aby precyzyjniej przeciwdziałać fraudom i wyłudzeniom.
Sescom: Zaktualizowana strategia zakłada m.in. ekspansję zagraniczną, przede wszystkim w największych krajach zachodniej Europy, i przewiduje, że w 2025 r. łączne przychody uzyskane przez podmioty z akwizycji dodadzą min. 150 mln zł, podała spółka.
Move.ai: RKKVC wraz z Animoca Brands, Play Ventures i Warner Music Group inwestują blisko 30 mln zł w brytyjski startup Move.ai, dostarczający rewolucyjne rozwiązanie cyfrowego przechwytywania ruchu. Move.ai to brytyjska firma rozwijająca technologię motion capture (przechwytywanie ruchu) używaną w nagrywania animacji 3D. Wykorzystuje w tym celu biomechanikę oraz technologie computer vision i deep learning. Jej oprogramowanie działa na dowolnej kamerze i może rejestrować dowolny poruszający się obiekt. Firma została założona w 2019 przez Tino Millara, Anthonego Ganjou oraz Nikosa Zikosa.
Remer: Spółka dołączyła do grupy Cellnex Poland. Remer jako lider rynku wewnątrzbudynkowych instalacji antenowych DAS (ang. Distributed Antenna System, system anten rozproszonych) w Polsce, posiada długoletnie doświadczenie i rozumienie potrzeb polskich klientów. Włączenie spółki Remer w skład grupy Cellnex Poland poszerza naszą dotychczasową ofertę usług zapewniających zasięg sieci komórkowych w obiektach takich jak tunele, biurowce, centra handlowe, budynki mieszkalne czy obiekty przemysłowe.
MyInvests: Uruchamia platformę inwestycyjną, która będzie selekcjonowała inwestycje wzorem funduszu venture capital, ale umożliwiała udział w projekcie również drobnym inwestorom. Platforma będzie prezentować informacje o ofertach publicznych akcji spółek na etapie scaleupu i pre-IPO, jak również obligacji zabezpieczonych. Dla spółek będzie to również miejsce prowadzenia zautomatyzowanych relacji inwestorskich, z kolei inwestorzy otrzymają wewnętrzną Tablicę Ogłoszeń, gdzie będą mogli między sobą sprzedać/odkupić akcje lub obligacje. Za projektem stoi Artur Granicki, były Dyrektor Departamentu Fintech w KNF oraz były CEO Navigator Crowd.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
Pekao, Tpay: Bank Pekao wkroczył na rynek kredytów ratalnych w branży e-commerce umożliwiając zakupy za pośrednictwem bramki Tpay, podały Pekao i Tpay.
PKO BP: PKO Bank Polski wprowadził usługę z zakresu płatności odroczonych „PKO Płacę później”, która umożliwia zakupy w ramach określonego limitu i spłacenie ich po 30 dniach, podał bank.
PKO BP: Od listopada osoby, które nie mają konta w PKO Banku Polskim, a posiadają dostęp do serwisu internetowego iPKO, mogą wnioskować o pożyczkę gotówkową całkowicie zdalnie, bez potrzeby wizyty w oddziale. Złożenie wniosku zajmuje kilka minut, a po jego akceptacji przez bank wypłata następuje ekspresowym przelewem na rachunek prowadzony w innym banku. Od sierpnia zdalne wnioskowanie możliwe jest także przez aplikację mobilną IKO.
Asseco: Certum z grupy Asseco odnotował ponad 500-proc. wzrost liczby podpisów elektronicznych złożonych za pomocą SimplySign w ciągu ostatnich 5 lat. Na popularyzację tego narzędzia wpływają nie tylko napędzona pandemią cyfrowa transformacja biznesu, ale również plany rządu dotyczące wprowadzania e-usług.
Glovo: W marcu 2022 roku Glovo w Polsce ogłosiło rozpoczęcie wdrażania projektu „Zobowiązanie wobec kurierów”. Ta inicjatywa, opracowana przy udziale organizacji pozarządowej, ma zagwarantować kurierom używającym platformy Glovo: świadczenia socjalne ubezpieczenie, sprawiedliwe zarobki, wysokie standardy bezpieczeństwa oraz dostęp do dodatkowych szkoleń umożliwiających naukę nowych umiejętności w różnych dziedzinach. Glovo planuje objęcie Zobowiązaniem wszystkich kurierów w każdym kraju, w którym operuje, do końca 2023 roku.
Asseco: Sanatorium Uzdrowiskowe MSWiA w Sopocie, które od roku korzysta z rozwiązań chmurowych dostarczanych przez Krajowego Operatora Chmury Medycznej (Chmura dla zdrowia) – spółkę powołaną przez Asseco Poland i Chmurę Krajową. W ciągu pierwszego roku Sanatorium MSWiA w Sopocie przetworzyło ponad 410 tys. zdarzeń medycznych. Każdego miesiąca indeksowanych jest ponad 500 dokumentów. Od rozpoczęcia projektu wysłano i zaktualizowano ponad 4600 indeksów.
Twenty4Seven: Ponownie zostało wybrane przez ATM System na dostawcę i integratora rozwiązania technologicznego do rozbudowy centrum telewizyjnego na potrzeby Viaplay. To inwestycja, która podwaja możliwości produkcyjne dotychczasowego zaplecza. Na jej bazie realizowane są topowe wydarzenia sportowe takie jak Bundesliga, Premier League, a w niedalekiej przyszłości także wyścigi Formuły 1.
Bolt: Otworzył Punkt Obsługi Kierowców w Warszawie. To pierwszy z 12 obiektów, które powstaną w największych polskich miastach. Punkty mają za zadanie fizyczną weryfikację dokumentacji kierowców świadczących usługę przejazdów za pośrednictwem aplikacji Bolt, a w rezultacie poprawę jakości i bezpieczeństwa usługi. Punkt obsługi kierowców Bolt jest pierwszym takim obiektem w branży przejazdów na aplikację w Polsce. Jest to element szerszych działań firmy na rzecz poprawy jakości przejazdów, w które zainwestuje w naszym kraju łącznie 10 mln zł.
Sophos: Jako pierwszy dostawca w ramach usługi MDR oferuje integrację danych telemetrycznych z rozwiązaniami firm trzecich. Ich połączenie z analizami zespołu Sophos X-Ops zapewnia szczegółową widzialność i wykrywanie zagrożeń w różnych środowiskach operacyjnych. Firma wprowadza także ekosystem Sophos Marketplace, umożliwiający integrację ponad 75 rozwiązań firm takich jak Amazon Web Services, Check Point, Fortinet, Google czy Microsoft.
Vectra AI: Rozszerza wsparcie dla Amazon Security Lake i oferuje większe możliwości obrony dzięki dostępowi do technologii Attack Signal Intelligence opartej na sztucznej inteligencji.
baramundi software AG: Opublikowała nową wersję narzędzia do ujednoliconego zarządzania punktami końcowymi w przedsiębiorstwach – baramundi Management Suite (bMS) 2022 R2. Pierwsze miejsce na liście ulepszeń i nowości zajmuje zarządzanie w chmurze doświadczeniami użytkowników końcowych. To m.in. możliwość proaktywnego rozwiązywana problemów z punktami końcowymi w nowym module Argus Experience oraz rozszerzone funkcje monitorowania wielu lokalizacji czy podmiotów jednocześnie w Argus Cockpit. Ponadto, administratorzy IT mogą zwiększyć swoją wydajność dzięki nowym możliwościom i zwiększonej elastyczności w baramundi Automation Studio.
PayTel: Wprowadza z partnerami biznesowymi produkty, takie jak BLIK w kasie fiskalnej czy aplikacja LightPOS. „Nasi klienci, podobnie jak ich konsumenci, cenią sobie bezpieczeństwo transakcji na równi z intuicyjnością i wygodą. W tym celu wprowadziliśmy do oferty dwa innowacyjne produkty: BLIK w kasie fiskalnej i aplikację LightPOS. Pierwsze z nich umożliwia szybkie dokonanie płatności bez potrzeby użycia karty płatniczej i polega na wprowadzeniu sześciocyfrowego kodu BLIK na urządzeniu fiskalnym. Natomiast drugie rozwiązanie daje przedsiębiorcy możliwość przyjmowania płatności bezgotówkowych na telefonie czy tablecie, bez konieczności posiadania tradycyjnego terminala” – powiedział prezes PayTel Bartosz Berestecki.
PragmaGO: Wraz z Teleroute uruchamiają nową usługę finansowania faktur.
Blue Media: Rozpoczyna współpracę z największym polskim ubezpieczycielem PZU.
Zonifero: Polski startup z branży prop-tech znalazł się wśród grona akredytowanych dostawców firmy WiredScore, w zakresie inteligentnych technologii budynkowych. Program Accredited Solutions wymienia firmy dostarczające najlepsze i kompatybilne ze sobą rozwiązania z zakresu cyfryzacji nieruchomości. Uzyskana przez start-up akredytacja, przyznana przez mieszczącą się w samym sercu Manhattanu firmę WiredScore, wzmacnia pozycję Zonifero na rynku rozwiązań z zakresu cyfrowej transformacji nieruchomości komercyjnych.
Comarch: Jest dostawcą rozwiązań do realizacji projektu budowy infrastruktury informatycznej do zdalnego przechowywania i zarządzania elektroniczną dokumentacją pacjentów dla placówek medycznych z województwa mazowieckiego. Uruchomienie serwisu zaplanowane jest na maj 2023 roku.
Źródło: ISBnews