Koszt waloryzacji o 10% wartości kontraktów drogowych i kolejowych wyniesie łącznie ok. 4 mld zł. Dotychczas zwaloryzowano kontrakty drogowe na kwotę 2 mld zł, trwa poszukiwanie źródeł finansowania waloryzacji kontraktów kolejowych, wynika z wypowiedzi wiceministra finansów Sebastiana Skuzy.
Ministerstwo Infrastruktury chce, aby środki na ten cel pochodziły z budżetu państwa, Ministerstwo Finansów postuluje długoterminowe kredyty inwestycyjne np. w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
„Minister Infrastruktury wychodzi naprzeciw postulatom branży budowlanej co do waloryzacji kontraktów budowlanych zarówno drogowych i kolejowych o kwotę 10%. Koszty waloryzacji to łącznie 4 mld zł, 2 mld zł dla dróg i 2 mld zł dla kolei” – powiedział Skuza podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.
„Kontrakty drogowe [… ] już zostały zwaloryzowane przez zwiększenie lewarowania i zadłużenia Krajowego Funduszu Drogowego. Problem został rozwiązany w sposób sprawny z uwagi na źródło finansowania inwestycji drogowych czyli możliwość zwiększenia zadłużenia przez KFD” – dodał.
Skuza podkreślił, że trwają dyskusje nad poszukiwaniem źródeł finansowania waloryzacji kontraktów kolejowych.
„Sytuacja w kolei jest bardziej skomplikowana z tego względu, że ta waloryzacja jeszcze nie miała miejsca, a inwestycje są finansowane z różnych źródeł: środków unijnych, budżetu państwa, środków MON-u, Funduszu Kolejowego, środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego” – wyjaśnił wiceminister.
Skuza wskazał, że finansowanie waloryzacji nie jest możliwe bezpośrednio z Funduszu Kolejowego, którego przychody to ok. 1,5 mld zł. Wyjaśnił, że waloryzacja kontraktów kolejowych ma być zapisana w Programie Inwestycji Kolejowych, nad którym pracuje rząd.
Źródło: ISBnews