PKP Intercity podpisało trzy umowy, dzięki którym już w przyszłym roku podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w nowym systemie sprzedaży internetowej, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku, podał przewoźnik. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka. Łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł brutto.
To największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity, podkreślono.
„Planowo system e-IC 2.0 zostanie udostępniony podróżnym w ostatnich miesiącach przyszłego roku. Ze względu na złożoność systemu i jego strategiczne znaczenie, wprowadzenie będzie podzielone na etapy. Pierwszy z nich zakończy się planowo we wrześniu przyszłego roku, a kolejne będą wprowadzane sukcesywnie. Pozwoli to na odwzorowanie funkcjonalności obecnego systemu i implementowanie nowych zmian. Osiągnięcie pełnej funkcjonalności jest przewidywane na 2024 rok” – czytamy w komunikacie.
Nowy system e-IC 2.0 zaoferuje podróżnym nową szatę graficzną i ścieżkę zakupową. Pojawią się nowe funkcje, takie jak wyszukiwanie połączenia umożliwiającego planowanie podróży „tam i z powrotem”, tworzenie profili zakupowych (gdzie można wskazać ulubione lub najczęstsze relacje) czy opcja dodania biletu do kalendarza. e-IC 2.0 podpowie i wybierze najlepszą dla podróżnych ofertę, z której mogą skorzystać jeśli spełniają warunki taryfowe oferty. Po określeniu wieku podróżnego, platforma zasugeruje ulgi, najbardziej prawdopodobne dla danego przedziału wiekowego. Jest to szczególnie ważne przy zamawianiu biletów międzynarodowych na przejazdy z dziećmi, ze względu na złożone zasady zniżek dla dzieci i młodzieży, wymienia PKP IC.
Umowa bez uwzględnienia prawa opcji opiewa na ponad 8,5 mln zł brutto, a jeśli PKP Intercity zdecyduje się na rozszerzenie zamówienia, jego cała kwota wyniesie ponad 9,7 mln zł brutto.
Tak jak w obecnym systemie internetowej sprzedaży, będzie też możliwość zakupu biletu bez zakładania konta, możliwość zakupu biletów okresowych, rezerwacji do nich i na przejazdy realizowane z wykorzystaniem Kart Intercity. Nadal dostępne będzie udogodnienie, dzięki któremu pasażerowie będą mogli wpisać wyłącznie nazwę miasta docelowego, a nie konkretnej stacji (dla wybranych miast). W tym wypadku system zaoferuje wszystkie dostępne połączenia z daną destynacją, biorąc pod uwagę dworce w wybranym mieście. Pasażerowie nadal skorzystają z funkcji „Koszyk”, graficznej rezerwacji miejsc (w elektrycznych i spalinowych zespołach trakcyjnych) czy prezentacji frekwencji. W ramach jednej transakcji będzie można zakupić bilet z dwiema przesiadkami.
Kolejne etapy zaoferują możliwość zakupów biletów międzynarodowych oraz tych w ramach oferty Interrail czy Wspólny Bilet, zapowiedziano także.
Druga z umów dotyczy Centralnego Systemu Sprzedaży, a dokładniej licencji, wdrożenia i utrzymania technologii. To również jeden z najważniejszych systemów w PKP Intercity. Wdrożenie przeprowadzi PKP Informatyka, która zajmie się utrzymaniem przez 60 miesięcy od startu produkcyjnego. Po tym okresie PKP Intercity będzie mogło przejąć opiekę nad utrzymaniem systemu lub przedłużyć umowę. Licencja została zakupiona bezterminowo. Łączna wartość umowy to ponad 71,1 mln zł brutto.
Kolejny kontrakt dotyczy usługi rezerwacyjnej, którą PKP Informatyka będzie świadczyć na rzecz przewoźnika. W jej ramach PKP Intercity będzie mieć zapewnioną wydajną i wysokodostępną infrastrukturę i oprogramowanie, pozwalające na obsługę wszystkich operacji związanych z rezerwacją miejsc. Wartość tej umowy to ponad 62,1 mln zł brutto. Łączna wartość obu umów w ramach projektu Centralnego Systemu Sprzedaży to 133,28 mln zł brutto.
Uruchomienie produkcyjne nowego Centralnego Systemu Sprzedaży, będącego „silnikiem” nowego systemu, zaplanowane jest na II połowę 2024 roku. Wtedy rozpocznie się sprzedaż biletów z wykorzystaniem nowego systemu, który przez pewien czas będzie działał równolegle z obecnym. Celem jest zapewnienie płynności zmiany i stopniowe zintegrowanie kanałów sprzedaży oraz zapewnienie Podróżnym niezakłóconej dostępności biletów, podano także.
Nowy system będzie technologią dużo bardziej elastyczną w stosunku do obecnie eksploatowanej, co pozwoli przewoźnikowi na szybsze i łatwiejsze wprowadzanie nowych rozwiązań i funkcji. Umożliwi to nowoczesna architektura rozwiązania. Dzięki niej możliwe będzie proste wprowadzanie zmian uzasadnionych biznesowo oraz oczekiwanych przez podróżnych. Nowy System Centralny ułatwi integracje z systemami sprzedaży europejskich przewoźników, co usprawni zakup biletów na pociągi międzynarodowe. Wprowadzony silnik ofertowy zapewni też najkorzystniejszy dla podróżnych dobór ofert i cen, z zastosowaniem jeszcze bardziej zaawansowanego modelu sprzedaży, z cenami dynamicznymi – co już obecnie ma zastosowanie we wszystkich kategoriach pociągów. Nowy system umożliwi dalszy rozwój w tym zakresie. Pasażerowie zyskają też lepszy dostęp do informacji nt. podróży, czytamy także.
„Podpisanie umów na e-IC 2.0 oraz Centralny System Sprzedaży to największa inwestycja informatyczna w ponad 20-letniej historii PKP Intercity. Wierzę, że system sprzedaży internetowej e-IC 2.0 stanie się ulubionym miejscem podróżnych do zakupu biletów, w przypadku korzystania z przeglądarki internetowej. e-IC 2.0 zaoferuje nowy, przejrzysty układ graficzny i ścieżkę zakupową, zwiększy się to, co w obecnych czasach jest uznawane za najważniejsze, czyli tzw. user-experience. Zdajemy sobie sprawę, że pasażerowie będą kupować bilety na intercity.pl, jeśli udostępniony system sprzedaży internetowej będzie intuicyjny w obsłudze, stabilny i szybki. W ramach realizacji naszej strategii inwestycji i rozwoju kładziemy bardzo duży nacisk na cyfryzację. Podpisanie umów na nowy system sprzedaży oraz e-IC 2.0 jest zwieńczeniem tegorocznych działań spółki w zakresie wprowadzenia dynamicznego systemu sprzedaży we wszystkich kategoriach pociągów oraz ujednoliconych warunków handlowych. Możemy śmiało powiedzieć, że nasza sprzedaż jest dostosowana do obecnych realiów rynkowych” – podsumował członek zarządu PKP IC Tomasz Gontarz, cytowany w materiale.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Źródło: ISBnews