Tegoroczna kolacja wigilijna będzie skromniejsza dla 42% polskich rodzin.Co trzeci Polak planuje oszczędzać na jedzeniu (31%), a co dziesiąty (10%) całkowicie zrezygnuje z obdarowywania bliskich. W tym roku z zakupu tradycyjnej choinki chce zrezygnować już blisko co piąta osoba (19%), wynika z badania Quality Watch wykonanego na zlecenie BIG InfoMonitor. Na organizację Świąt Polacy planują przeznaczyć średnio 1 157 zł – choć to o 15 zł więcej niż w roku ubiegłym, oznacza jednak realny spadek o 16%.
Kryzys sprawił, że dla aż 42% pytanych, Gwiazdka w tym roku będzie skromniejsza niż w latach ubiegłych. Dla porównania, w 2021 takiej odpowiedzi udzieliło tylko 26% ankietowanych.
„Ograniczenie wydatków w szczególności planują osoby po 65 r.ż. (49%), co nie powinno dziwić. Osoby z tej grupy wiekowej znajdują się obecnie w niezwykle trudnej sytuacji finansowej. Świadczenia takie jak renta czy emerytura nie starczają im już na pokrycie nawet najbardziej podstawowych potrzeb. Stąd rosnące w zastraszającym tempie ceny skutecznie odstraszają entuzjastów wystawnych wigilijnych kolacji. Nawet tych starszych, dla których tradycja gra przecież ogromną rolę” – powiedział główny analityk BIG InfoMonitor Waldemar Rogowski, cytowany w komunikacie.
Święta skromniejsze niż zwykle istotnie częściej urządzą też osoby posiadające dzieci (46%) niż osoby niemające potomstwa (37%). Dla 56% Polaków tegoroczne Boże Narodzenie będzie takie jak zawsze – czyli ani bardziej, ani mniej wystawne.
Polacy w 2022 roku wydadzą średnio 1 157 zł na organizację Świąt Bożego Narodzenia. Największa część tej kwoty przypada na prezenty świąteczne (średnio 431 zł) oraz na jedzenie (średnio 426 zł). Wydatki na inne kategorie, w tym ozdoby, wyjazdy, czy środki czystości zamykają się w przedziałach od 50 do 110 zł. Zwraca uwagę duża rozpiętość wydatków – każdorazowo od 0 zł (osoby deklarujące, że nie wydadzą nic na dany cel) do nawet 5 000 zł – w kategorii prezenty, podano w materiale.
W tym roku będzie nas przy świątecznym stole mniej, bo co siódma osoba (14%), w związku z oszczędnościami, zrezygnuje z zapraszania gości. Wśród osób, które udzieliły takiej odpowiedzi, przewagę mają te w grupie wiekowej 65+ – 23% spędzi ten czas samotnie, podkreślono.
Wydatki na wyjazdy ponosić będzie mniej niż połowa Polaków (44%), przy czym ponad 300 zł wyda na ten cel zaledwie 5% z nich.
Niemal co trzeci badany (30%) nie obdaruje w tym roku swoich bliskich drogimi prezentami. Z kupowania kosztownych przedmiotów zrezygnują głównie osoby po 65 r.ż. (36%). 22% Polaków kupi mniej upominków, a 10% w ogóle zrezygnuje z tego zwyczaju. Z badania BIG InfoMonitor wynika, że średnio 431 zł zostanie przeznaczone na prezenty, to o 20 zł mniej niż w 2021.
„Wysoka, nie widziana od dwóch dekad inflacja, z którą mierzą się dziś Polacy, sprawiła, że pomimo tego, że podczas świątecznych zakupów uszczuplą oni swoje portfele bardziej niż przed rokiem, to będą zmuszeni także zrezygnować z wielu swoich przyzwyczajeń i tradycyjnych wydatków. Nasze badanie pokazało bowiem, w jak dużym stopniu obecna sytuacja gospodarcza negatywnie zweryfikowała tegoroczne plany” – dodał Rogowski.
Zdecydowana większość Polaków sfinansuje święta z bieżących środków, na co wskazuje 84% badanych, a tylko 13% sięgnie po oszczędności. Na różne formy zadłużania się w celu pokrycia wydatków świątecznych wskazuje tylko 3% osób. Polacy wykorzystają też świąteczne premie i bony pracownicze na organizację świąt, podsumowano.
Źródło: ISBnews