Blisko 4,5 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości jest planowanych na terenie krajów Trójmorza. Pierwsze odcinki, w tym trasa Warszawa – Łódź, mają zostać uruchomione już w 2028 r., zapowiada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Kolejowi inwestorzy z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii czyli przedstawiciele CPK, Správa železnic i Rail Baltiki podpisali porozumienie o współpracy, które zakłada wzajemną koordynację inwestycji.
Dzięki wspólnym inwestycjom ma powstać m.in. połączenie Tallin – Warszawa – Katowice – Budapeszt (1,7 tys. km) i Tallin – Warszawa – Wrocław – Praga (1,5 tys. km, w tym 400 km po CPK).
„Z harmonogramów inwestorskich wynika, że w momencie planowanego uruchomienia I etapu lotniska CPK, powinien już działać pierwszy odcinek KDP Warszawa – Łódź projektowany dziś przez spółkę CPK. Do tego czasu ma się też zakończyć modernizacja przez PKP PLK trasy Rail Baltica od granicy z Litwą przez Białystok do Warszawy” – czytamy w komunikacie.
Dwa lata później w całości gotowy powinien być projekt Rail Baltica na terenie Estonii, Łotwy i Litwy: z Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) do granicy z Polską, którego pierwsze odcinki będą uruchamiane od 2026 r. Założenia są takie, że w tym czasie powstanie też odcinek linii KDP V4 między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. W kolejnych latach do linii V4 dołączane będą kolejne odcinki z Polski: Katowice – Ostrawa i tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.
„Te projekty kolejowe są skrojone pod potrzeby poszczególnych krajów i regionu Trójmorza jako całości. Nowa projektowana sieć KDP, czyli inwestycje kolejowe CPK wraz z pozostałymi inwestycjami, np. Rail Baltica i V4, stworzą w przyszłości kolejowy kręgosłup Trójmorza, będąc jednocześnie kluczowym elementem unijnej sieci transportowej TEN-T” – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany w komunikacie.
Nowe inwestycje doprowadzą do skrócenia czasów przejazdu, np. na odcinku Łódź – Wrocław z 3 godz. do ok. 1 godz. Z Warszawy do Wilna podróż ma trwać w ok. 4 godz. (obecnie to 9 godz.), do Rygi – 5 godzin (dziś nie ma takiego połączenia pociągiem, a czas podróży autobusem to ponad 8 godz.). Do Ostrawy – niespełna 2 godz. (obecnie 4,5 godz.), a do Budapesztu – 5,5 godz. (obecnie 11,5 godz.), podano w informacji.
Z Pragi do Wiednia i Bratysławy podróż ma trwać ok. 2 godziny (obecnie 4,5 godz), a do Budapesztu – 3,5 godz. (obecnie 7 godz.). Z Wilna do Tallina pasażerowie będą mogli dotrzeć w ok. 3,5 godz. (obecnie 8 godz.), a do Rygi w niespełna 2 godz. ( obecnie ponad 4 godz.).
Jak wynika z obliczeń Steer, najbardziej obciążonymi odcinkami będą: Warszawa – Łódź w Polsce, Brno – Jihlava w Czechach i Budapeszt – Gyor na Węgrzech. Na każdym z nich będzie podróżować od 14 do 18 mln pasażerów rocznie.
Prace planistyczne i projektowe planowanych inwestycji są już zaawansowane. Np. w Polsce studia wykonalności są opracowywane już dla 1,5 tys. km z 2 tys. km planowanych dla CPK. Z tego dla np. 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią (tutaj rozpoczęcie przygotowawczych robót budowlanych powinno nastąpić w drugiej połowie tego roku) i 200 km między Łodzią i Wrocławiem są już warianty inwestorskie., wskazano także.
Dla Rail Baltiki np. na Łotwie trwa przetarg na roboty budowlane dla 200-kilometrowego odcinka (od lotniska do stacji Tornkalns i od Dworca Centralnego w Rydze do Acone) czy elektryfikację całej 870 km trasy Rail Baltiki. Z kolei Czesi przygotowują dokumentację projektową m.in. dla odcinka między Ostrawą a Przerowem.
Docelowo kolejowy system KDP będzie mógł objąć wszystkie kraje Trójmorza. Będzie też gotowy do dalszego rozwoju na terenie Ukrainy (przedłużenie połączenia nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa).
Źródło: ISBnews