Wolumen przeładunków portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie – Świnoujściu wyniósł 133,2 mln ton w 2022 r., co stanowi wzrost o ok. 18% r/r, podało Ministerstwo Infrastruktury.
„2022 rok był kolejnym rekordowym rokiem dla polskich portów morskich. Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Jestem przekonany, że na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych […] Mam nadzieję, że obecny rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych informacji dla polskiej gospodarki morskiej” – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w komunikacie.
W Porcie Gdańsk w 2022 roku przeładowano ogółem 68,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ponad 28% r/r. Jest to zarazem najwyższy wynik polskiego portu w historii. Obecnie Port Gdańsk pod względem przeładunków zajmuje 2 miejsce na Bałtyku i jest najszybciej rozwijającym się portem ostatniej dekady ze wzrostem przeładunków o 170%
W Porcie Szczecin – Świnoujście w 2022 roku przeładowano ogółem 36,8 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 11% r/r. Ponadto port ten jest najdynamiczniej rozwijającym się zespołem portowym na południowym Bałtyku ze wzrostem przeładunków o 72% r/r., podano także.
Natomiast w Porcie Gdynia w 2022 roku przeładowano ogółem 28,2 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o ok. 5,6% w stosunku do roku 2021. W tym samym okresie liczba zawinięć statków handlowych do portu wzrosła o ponad 2% do 4331.
„Największe obecnie inwestycje realizowane w polskich portach morskich dotyczą dróg wodnych. Postępuje budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2022 roku zakończył się pierwszy etap inwestycji, który obejmował budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Zaawansowanie prac dla dwóch kolejnych etapów inwestycji wynosi ponad 80%. W Porcie Gdańsk zakończono jedną z największych inwestycji Zarządu Morskiego Portu Gdańsk – projekt pn. 'Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym’. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 595 mln zł. Zrealizowane zostały również inwestycje poprawiające kolejowy dostęp do portów w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku oraz Gdyni. Zwiększyły one efektywność kolei oraz możliwości obsługi żeglugi morskiej. Ponadto w Porcie Gdynia zawarto kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu kontenerowego. Jest to największa umowa dzierżawy zawarta dotąd w Gdyni. Determinuje ona dalszy stabilny rozwój portu oraz branży TSL. W ubiegłym roku zakończyła się również modernizacja toru wodnego Szczecin – Świnoujście, który został pogłębiony do 12,5 metra. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,9 mld zł” – wymienił resort.
Źródło: ISBnews