Wskaźnik optymizmu konsumentów wzrósł o 11 pkt proc. m/m do +16 pkt w styczniu, wynika z Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia. Najmniejsze obawy Polacy mają w obszarze stabilności swoich zarobków.
„Warto jednak podkreślić, że ten wzrost optymizmu nie jest bardzo wysoki i jednocześnie nie przekłada się na wskaźnik związany z deklaracją zakupów. Wydaje się więc, że ciągle w społeczeństwie jest pewien poziom niepewności w stosunku do przyszłości, wzmocnione m.in. wciąż niepewną sytuacją na Wschodzie czy nie do końca stabilną sytuacją makroekonomiczną. Dopiero, kiedy wskaźnik optymizmu konsumenckiego będzie wyższy w kolejnym pomiarze, będziemy mogli mówić o pozytywnej zmianie” – skomentował Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Wskaźnik dotyczący oceny sytuacji gospodarczej w Polsce, planowanych zakupów, stabilności zarobków czy stabilności zatrudnienia pozostał na niezmienionym poziomie w porównaniu do wyników sprzed miesiąca.
„Wskaźnik zakupów pokazuje, że Polacy nie planują na razie większej konsumpcji dóbr i usług. Jednocześnie maleje wskaźnik dotyczący wzrostu cen, co oznacza, że Polacy w tym zakresie robią się bardziej optymistyczni” – czytamy dalej.
Wskaźnik ilości zakupów wzrósł w styczniu do -47 z -45 w grudniu, wskaźnik oceny wzrostu ceny spadł do +72 z +77 w grudniu, wskaźnik możliwości stabilności zarobków wzrósł do +31 z +30 w grudniu. Wskaźnik możliwości utraty pracy wyniósł w styczniu -51, wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej w Polsce wyniósł -56 w styczniu.
W przypadku oceny jakości życia oceny jakości życia – respondenci uważający, że żyje im się trudniej niż rok temu są w większości, choć wskaźnik poprawił się do -20 z -25 w grudniu, podano także.
W ramach Radaru konsumenckiego ARC Rynek i Opinia, który realizowany jest raz w miesiącu, pokazywane są następujące wskaźniki: wskaźnik optymizmu, oceny jakości życia, ilości zakupów, wskaźnik oceny wzrostu ceny, możliwości stabilności zarobków, wskaźnik możliwości utraty pracy, wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej w Polsce. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.
Źródło: ISBnews