Polski Standard Płatności (PSP) odnotował wzrost liczby transakcji BLIK-iem we wszystkich kanałach – łącznie do 1 24 mld w 2022 roku, to oznacza wzrost o 62% r/r. Na koniec roku z systemu płatności mobilnych aktywnie korzystało 12,9 mln osób (wobec 10,1 mln rok wcześniej), poinformował PSP – operator BLIK-a. Łączna wartość transakcji 2022 roku wyniosła 163,9 mld zł (wzrost o 59% r/r). W samym IV kw. odnotowano 371 mln transakcji (+54% r/r) wartości 50 mld zł (+53% r/r).
„W 2022 roku odnotowano ponad 1,2 mld operacji, o wartości 163,9 mld zł. BLIK najchętniej wykorzystywany jest w e-commerce – w ubiegłym roku zapłacono nim w tym kanale aż 714,2 mln razy. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy bardzo dynamicznie rosła liczba przelewów na telefon BLIK i płatności w POS – w 2022 r. zanotowano w tych kanałach wzrost odpowiednio o 110% i 162% r/r. Na koniec grudnia 2022 r. liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych z dostępem do BLIKA wynosiła 25,9 mln, z kolei liczba aktywnych użytkowników niemal 13 mln” – czytamy w komunikacie.
Rekordowa dzienna liczba transakcji wynosząca 5,9 mln została odnotowana 9 grudnia 2022 roku. Średnia kwota transakcji BLIK-iem w ostatnim kwartale roku wynosiła 134 zł.
Między październikiem a grudniem 2022 r. liczba płatności BLIK-iem w e-sklepach przekroczyła granicę 212 mln (wzrost o 32% r/r). Natomiast w całym 2022 r. Polacy zrealizowali w tym kanale 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł. Rok wcześniej takich operacji było o 37% mniej, czyli 522,5 mln, a ich kwota wyniosła 61,6 mld zł, podano.
„Konsumenci coraz chętniej wybierają zakupy online. Z naszych danych transakcyjnych wynika, że najczęściej wykorzystują BLIK-a na platformach typu marketplace i do płacenia za rachunki. W ubiegłym roku w związku z rozgrywkami Mistrzostw Świata, częściej korzystali z BLIK-a w serwisach firm bukmacherskich. Jednak z kwartału na kwartał rosną również inne kategorie zakupowe, takie jak moda czy drogerie. Te wzrosty wynikają z szerokiej dostępności i popularności BLIK-a. Są także rezultatem unikalnego doświadczenia użytkowania, które bazuje na szybkości i bezpieczeństwie transakcji BLIK-iem w e-commerce” – powiedziała wiceprezes PSP Monika Król, cytowana w komunikacie.
Między październikiem a grudniem użytkownicy zlecili 76,6 mln przelewów na telefon BLIK, czyli o 94% więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną piątą wszystkich operacji BLIK-iem. Ich wartość w czwartym kwartale osiągnęła poziom 9,7 mld zł (o 115% więcej niż rok wcześniej), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 126 zł. W całym 2022 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 243 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników w 2022 r. wyniosła 29,7 mld wobec 13 mld rok wcześniej, podano również
W tradycyjnych terminalach płatniczych zapłacono BLIK-iem 228 mln razy w 2022 r. (+162% r/r), z czego 68,2 mln transakcji zarejestrowano między październikiem a grudniem (+133% r/r).
W bankomatach zrealizowano 49,7 transakcji, z czego 13,6 mln w IV kw. Liczba wpłat i wypłat wzrosła w IV kw r/r o 29%, a ich wartość osiągnęła 8,9 mld zł, średnia pojedyncza transakcja wyniosła 655 zł. Udział operacji realizowanych BLIK-iem w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowił na koniec grudnia 2022 r. – 3,7%, podano również.
„W omawianym okresie Polacy coraz częściej sięgali także po wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe BLIK. W 2022 r., czyli pierwszym pełnym roku od startu tej usługi, wykonali za jej pomocą blisko 70 mln transakcji o wartości 2,7 mld zł. Jedną trzecią tego wyniku stanowiły płatności zrealizowane w czwartym kwartale ubiegłego roku. Od października do grudnia 2022 r. zarejestrowani użytkownicy, których jest obecnie już 1,8 mln, wykonali aż 23,4 mln operacji na kwotę blisko 1 mld zł. Od momentu uruchomienia BLIKA zbliżeniowego zapłacono nim w 117 krajach na 6 kontynentach” – czytamy również.
PSP podsumował również 8 lat działalność BLIK. Od 2015 r. do końca 2022 r. w systemie zarejestrowano blisko 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: ISBnews