Ponad połowa polskich przedsiębiorstw (60%) odczuła w sposób umiarkowany lub silny skutki wojny w Ukrainie w swojej działalności, wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) pt. „Wpływ wojny w Ukrainie na działalność polskich firm”, z którego wnioski opublikował Business Insider. Ponad 80% przedsiębiorców przyznaje, że wojna podniosła koszty prowadzenia działalności, zakupu zaopatrzenia i dóbr inwestycyjnych.
Najsilniej skutki wojny uderzyły w polski przemysł i to bez względu na wielkość firm. W raporcie PIE czytamy, że wśród firm budowlanych to mikro- i średnie przedsiębiorstwa silnie odczuwają wpływ wojny, zaś małe wskazują częściej na słaby jej wpływ. Także przedsiębiorcy z branży gastronomicznej oraz świadczący usługi z zakresu zakwaterowania wskazują na silny wpływ wojny na swoją działalność. Nie jest zaskoczeniem obecność przedsiębiorstw transportowych w tym gronie, choć z badania wynika, że to głównie duże i średnie firmy narzekają na utrudnienia. Dla mikrofirm skutki wojny są zdecydowanie mniej dotkliwe. Na drugim biegunie znalazły się przedsiębiorstwa z sektora IT, kulturalnego i rozrywkowego. Wojna słabo wpływa również na tzw. profesjonalistów, naukowców i osoby zajmujące się działalnością techniczną, podkreślono.
„81% przyznało, że wojna podniosła ceny dóbr zaopatrzeniowo-inwestycyjnych. Wzrost kosztów działalności odczuło 89 ankietowanych przedsiębiorców, a osiem na dziesięć firm przyznało, że zwiększyło się ryzyko prowadzenia działalności. Najmocniej wzrost cen zakupu dóbr niezbędnych do prowadzenia działalności lub inwestycji odczuwają firmy z sektora finanse i ubezpieczenia (67%), handel (52%) oraz zakwaterowanie i gastronomia (51%). Z kolei na wyższe koszty samego prowadzenia działalności najmocniej narzekają branże: zakwaterowanie i gastronomia (61%), obsługi rynku nieruchomości (53%) oraz transportowa i finansowa (po 50% wskazań)” – czytamy w artykule.
Z raportu wynika, że 63% przedsiębiorców zdecydowało o podniesieniu cen swoich produktów lub usług ze względu na skutki wojny w Ukrainie dla ich działalności. W 45% przypadków wpływ konfliktu na podjęcie takiej decyzji był silny.
Business Insider zwraca uwagę, że podnoszenie cen nie jest pierwszym wyborem odpowiedzi na rynkowe wyzwania. Więcej wskazań (84%) otrzymało ograniczenie nakładów inwestycyjnych, choć jak wynika z ocen samych przedsiębiorców, sama wojna miała tu mniejszy wpływ na ostateczne podjęcie decyzji niż w przypadku podniesienia cen. Może być to efekt trwającego niemal nieprzerwanie od 2020 r. kryzysu, który tylko zmienia swoje oblicze. W takiej sytuacji przedsiębiorca od dłuższego czasu rozważał porzucenie pomysłu na inwestycję ze względu na rynkowe otoczenie, a wojna w Rosji była tylko kroplą, która przelała czarę i pozwoliła na podjęcie decyzji. W przypadku cen najwyraźniej przedsiębiorcy nie planowali podwyżek w ogóle lub nie planowali ich w aż takiej skali. Rosyjska wojna zmieniła sytuację.
„Na silny wpływ podniesienia cen z powodu wojny najczęściej wskazywała branża handlowa (59%), przedstawiciele przetwórstwa przemysłowego (58%) oraz finansów i ubezpieczeń (56%). Z kolei po przeciwnej stronie (słaby wpływ wojny na podniesienie cen produktów i usług) znalazła się działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (64%), informacja i komunikacja (53%) oraz obsługa rynku i nieruchomości (49%)” – zauważają autorzy badania, cytowani przez portal.
Jak podsumowuje Business Insider, wniosek jest jeden – gdyby nie wojna Putina, mierzylibyśmy się z inflacją, bo wzrost cen widzieliśmy już w połowie 2021 r., jednak jego tempo byłoby z pewnością mniej bolesne dla konsumentów.
„Wyniki analiz wskazują, że biznesmeni uczą się dopasowywać strategie do niesprzyjającego otoczenia i funkcjonowania w warunkach dużego ryzyka. Nabywają nowych doświadczeń, co sprawia, że z upływem czasu w wielu branżach malał odsetek firm odczuwających duże zakłócenia w funkcjonowaniu powodowane wojną. W rezultacie w 2022 r. przedsiębiorcy zlikwidowali z powodu niewypłacalności mniej firm niż w 2021 r., co jest też zasługą programów pomocowych państwa oraz tarcz antykryzysowych” – zakończono w materiale.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1 tys. przedsiębiorstw w grudniu 2022 r. Próba miała charakter kwotowo-warstwowy, a dobór przedsiębiorstw do poszczególnych warstw był losowy. Badaniem zostało objętych 400 mikrofirm, 300 małych, 200 średnich i 100 dużych przedsiębiorstw.
Źródło: ISBnews