Ambra w II półroczu roku obrotowego 2022/2023 stara się utrzymać dynamikę przychodów i wolumenów osiągniętą w pierwszych 6 miesiącach, poinformowali członkowie zarządu. Spółka chce też kontynuować wzrost dywidend.
„W drugim półroczu staramy się utrzymać dynamikę sprzedaży (przychody netto, wolumen sprzedaży) osiągniętą w pierwszych 6 miesiącach” – napisał prezes Robert Ogór na czacie inwestorskim, zorganizowanym przez Strefę Inwestorów.
Wiceprezes Piotr Kaźmierczak wskazał, że większość kosztów nadal się zwiększa i spółka nie widzi spowolnienia ich wzrostu.
„Większość kosztów będzie rosnąć, szczególnie, że podwyżki cen np. energii i mediów odczuwamy coraz bardziej. Odpowiada za to efekt niskiej bazy, ponieważ koszty te kontraktowaliśmy o około rok wcześniej. Koszty większości usług obcych rosną w tempie inflacji” – napisał.
W I półroczu roku obrotowego spółka miała 48,82 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 45,73 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 525,09 mln zł w porównaniu z 465,91 mln zł rok wcześniej. Najszybciej rosła sprzedaż napojów bezalkoholowych – wzrost o 20,1% i win musujących w tempie 13%. W pierwszym półroczu 2022/2023 r. sprzedaż na najważniejszym rynku Grupy Ambra, czyli w Polsce, wzrosła o 12,2%. Nieco szybciej rozwijała się sprzedaż w Rumunii, gdzie wzrosła o 12,7% w walucie lokalnej. Przychody w Czechach i Słowacji w tym okresie liczone w walutach lokalnych zwiększyły się o 5,4%, podała spółka w komentarzu do wyników.
Zarząd poinformował także, że choć strategia rozwoju jest oparta na wzroście organicznym, Ambra nie przestała obserwować potencjalnych celów akwizycyjnych.
„W przypadku akwizycji mamy bardzo konkretne oczekiwania. Szukamy marek lub firm z dużym potencjałem, wpisujących się w naszą strategię, do których jesteśmy w stanie coś wnieść, by zwiększyć ich wartość. Na pewno chcemy być aktywni akwizycyjnie, przy zachowaniu zgodności tych przejęć z naszą strategią zwiększania wartości spółki dla akcjonariuszy” – napisał Kaźmierczak.
Wskazał, że spółka nie zamierza zmniejszać tempa inwestycji.
„Nie są one w pierwszym rzędzie nakierowane na wzrost mocy produkcyjnych. Najważniejsze cele to zwiększanie efektywności produkcji i jakości naszych produktów oraz zmniejszanie wpływu na środowisko. Dlatego lekki spadek wolumenów nie wpłynie istotnie na plany inwestycyjne. Nasze inwestycje nie mają ani charakteru czysto odtworzeniowego, ani zwiększania mocy produkcyjnych. Priorytetem jest efektywność i jakość. W tym rozumieniu wszystkie inwestycje będą umożliwiać wzrost zysków, chociaż nie przede wszystkim przez wyższe ilości wyprodukowanych produktów, a raczej ich wyższą rentowność” – czytamy na czacie.
„Mamy nadal bardzo niski poziom zadłużenia. Zadłużenie zmienia się u nas sezonowo. Najwyższy poziom występuje na koniec grudnia. Jednak nawet w tym okresie zadłużenie pozostawało wyraźnie poniżej jednokrotności EBITDA, a w kolejnych miesiącach będzie spadać. Zamierzamy finansować znaczącą część inwestycji ze środków własnych, a pozostałą korzystając z finansowania zewnętrznego. Nie potrzebujemy i nie spodziewamy się jednak znaczącego wzrostu zadłużenia” – dodał Kaźmierczak.
Efekty inwestycji widoczne będą w ciągu najbliższych 2-3 lat. Ich wpływ na rentowność produkcji będzie znaczący, chociaż produkcja to mniej niż połowa sprzedaży grupy, podkreślił zarząd.
Podczas czatu prezes napisał także, że w tym roku spółka planuje otwarcia kilku nowych sklepów Centrum Wina. Jak wskazał zarząd, sklepy Centrum Wina to ok. 5% przychodów grupy. „Zamierzamy otwierać dalsze sklepy i inwestować w rozwój sieci” – napisał Kaźmierczak.
W I półroczu r.obr. 2022/2023 grupa zwiększyła inwestycje o 21% do łącznego poziomu 13,3 mln zł. We wrześniowej rozmowie z ISBiznes.pl prezes Rober Ogór podtrzymał, że średnioterminowy capex grupy jest utrzymywany w granicach 25-30 mln zł.
Spółka chce też kontynuować wzrost kwot wypłacanych dywidend.
„Chcemy kontynuować wzrost dywidend, natomiast działamy w szybko zmieniającym się otoczeniu i za wcześnie jest jeszcze na proponowanie kwoty dywidendy do wypłacenia za rok 2022/2023. Przyjdzie na to czas po zakończeniu tego roku obrotowego” – napisał wiceprezes podczas czatu.
Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 roku.
Źródło: ISBnews