Udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24% do 2030 roku, wynika z 23. edycji raportu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey”. To ponad dwukrotny spadek wobec badania z 2021 roku, kiedy dyrektorzy motoryzacyjni z Europy szacowali, że samochody elektryczne mogą osiągnąć nawet 49% udziału na europejskim rynku do 2030 roku.
Jednocześnie 70% kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi jest zdania, że do 2030 roku ceny samochodów elektrycznych (bez dopłat) zrównają się z cenami samochodów spalinowych. Z tego 9% uważa, że to zrównanie już nastąpiło, 24% oczekuje go do roku 2025, a 37% do roku 2030.
80% przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi w Europie jest przekonanych, że w ciągu najbliższych pięciu lat przemysł motoryzacyjny odnotuje istotny wzrost rentowności. Jednocześnie przed branżą nadal pojawiają się wyzwania związane z dostawami komponentów do produkcji samochodów. 75% przedstawicieli firm motoryzacyjnych z Europy obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 roku, wynika także z badania.
„Chociaż oczekiwania dotyczące zarówno europejskiej, jak i światowej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2030 roku stały się obecnie bardziej realistyczne, to producenci samochodów zapowiedzieli zainwestowanie ponad 500 mld USD w programy EV, a zgodnie z szacunkami w ciągu najbliższych czterech lat na światowym rynku może pojawić się aż 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów” – powiedział partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna, cytowany w komunikacie.
„Niezmiennie dużym wyzwaniem związanym z upowszechnieniem pojazdów elektrycznych jest rozwój infrastruktury do ładowania samochodów z takim napędem. Od 2016 roku liczba sprzedanych na rynku UE samochodów elektrycznych wzrosła 17-krotnie, podczas gdy w tym samym czasie liczba ogólnodostępnych punktów ładowania zwiększyła się 6-krotnie. 2/3 światowych menedżerów z sektora motoryzacyjnego uważa, że maksymalnie 30 minut to akceptowalny przez użytkowników czas oczekiwania na naładowanie baterii do poziomu minimum 80%” – dodał partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Przemysław Szywacz.
Nie zmienia się przekonanie menedżerów branży motoryzacyjnej, że do 2030 roku większość zakupów nowych samochodów będzie dokonywanych online. W najnowszej edycji badania wskazało tak 78% badanych, tyle samo co rok wcześniej.
„Europa jest pod tym względem trochę bardziej powściągliwa, uważa tak 73% menedżerów z Europy, w porównaniu do ponad 90% w Azji i ponad 80% w USA” – powiedział starszy menedżer w Dziale Doradztwa Biznesowego w KPMG w Polsce Andrzej Musiał podczas prezentacji raportu.
Jak podkreślił, 62% menedżerów branży motoryzacyjnej na świecie, ale już tylko 49% w Europie, w porównaniu do 73% w USA i 78% w Azji, wyraża zdecydowane przekonanie, że konsumenci będą skłonni płacić miesięczne opłaty abonamentowe za usługi oprogramowania i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Menedżerowie z firm motoryzacyjnych na świecie zapytani o technologie, w które chętnie zainwestowaliby dodatkowe środki przeznaczone na działalność badawczo-rozwojową wskazali: nowe technologie napędów elektrycznych (23%), zaawansowane systemy wspomagające kierowcę oraz software i hardware do pojazdów autonomicznych (18%), inteligentne systemy pokładowe (18%) oraz inne zaawansowane technologie komputerowe (17%).
Raport KPMG pt. „23rd Annual Global Automotive Executive Survey” powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2022 r. wśród 915 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych w 30 krajach na świecie.
Źródło: ISBnews