Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 0,4 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 35,6 pkt w lutym br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 1,8 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,3 pkt proc. i 1 pkt proc.). Bez zmian pozostała ocena obecnej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do marca 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,4 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -22,6.
„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 3,9 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,3 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 1,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju” – czytamy dalej.
W marcu br. WWUK osiągnął wartość o 8,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 554 wywiadów w okresie 06-15.03.2023 r.
Źródło: ISBnews