Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy o aplikacji mObywatel, zrównującej e-dokumenty z tradycyjnymi, które zakładają m.in. że w przypadku niedokonania aktualizacji danych, dokument mObywatel będzie unieważniany.
Za nowelą wraz z poprawkami głosowało 97 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Nowelizacja doprecyzowuje zasady korzystania z dokumentu elektronicznego, zawiera też przepisy umożliwiające dokonywanie płatności w aplikacji mObywatel w ramach usług świadczonych przez podmioty publiczne.
Jednak z wprowadzonych poprawek zakłada, że w przypadku niedokonania aktualizacji danych w trakcie pierwszego użycia aplikacji mObywatel po otrzymaniu informacji o potrzebie aktualizacji: dokument mObywatel oraz certyfikat podstawowy, jeżeli aktualizacja dotyczy danych w nim zawartych – jest automatycznie unieważniany.
Doprecyzowuje też, że wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu dowolnej gminy na terytorium RP, a można to zrobić także bez odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w: systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu na dotychczasowych zasadach, albo w aplikacji mObywatel z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego.
Wprowadzone przez Senat poprawki stanowią także, że legitymację poselską i legitymację senatorską wydaje się w postaci karty wykonanej z tworzywa sztucznego, a legitymacje mogą być dodatkowo udostępniane w postaci dokumentu mobilnego.
Ustawa zakłada:
– zrównanie pod względem prawnym dokumentów cyfrowych obsługiwanych w aplikacji mObywatel z analogicznymi dokumentami w tradycyjnej, nieelektronicznej formie – w szczególności doprecyzowanie warunków wykorzystywania i uznawania dokumentu elektronicznego, obsługiwanego przy użyciu aplikacji mObywatel, który ma służyć jako mobilny dokument tożsamości (mobilny odpowiednik dowodu osobistego);
– upowszechnienie korzystania z usługi mLegitymacji przez uczniów i studentów;
– przygotowanie rozwiązania, w ramach którego jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty (organizacje zawodowe, zrzeszenia, związki sportowe) będą mogły prowadzić ewidencję, uruchamiać i zarządzać swoimi dokumentami elektronicznymi wydanymi dla obywateli (mieszkańców, członków organizacji);
– uproszczenie procesu nawiązywania przez ministra właściwego do spraw informatyzacji współpracy z podmiotami (w szczególności z jednostkami samorządu terytorialnego, szkołami, uczelniami) w zakresie korzystania ze standardowych usług opracowywanych i udostępnianych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji;
– nadanie upoważnienia Radzie Ministrów do określenia zakresu danych oraz rejestrów publicznych (systemów teleinformatycznych podmiotów publicznych), z których użytkownicy aplikacji mObywatel będą mogli pobrać dane w ramach usług dostępnych w aplikacji mObywatel;
– umożliwienie wykorzystywania aplikacji mObywatel jako czynnika uwierzytelnienia profilu zaufanego;
– umożliwienie użytkownikom aplikacji mObywatel uzyskania środka identyfikacji elektronicznej – profilu mObywatel;
– zapewnienie możliwości dokonywania płatności w aplikacji mObywatel w ramach usług świadczonych przez podmioty publiczne;
– uregulowanie, że opiekun prawny, rodzic może w aplikacji posiadać dostęp do dokumentu elektronicznego osoby, którą ma pod swoją opieką;
– rozszerzenie możliwych źródeł finansowania rozwoju i utrzymania systemu mObywatel oraz aplikacji mObywatel;
– udostępnienie mobilnej legitymacji osoby niepełnosprawnej. Legitymacja osoby niepełnosprawnej w aplikacji mObywatel będzie naturalnym następstwem zwiększania dostępności określonych ulg i uprawnień nadawanych obywatelom (w tym wypadku osobom niepełnosprawnym)
– udostępnienie mobilnego prawa wykonywania zawodów medycznych;
– udostępnienie tymczasowego elektronicznego prawa jazdy i umożliwienie kierowcom kierowania pojazdem od razu po zdanym egzaminie państwowym.
Źródło: ISBnews