Eurocash spodziewa się większych obrotów r/r w kolejnych kwartałach (po wzroście przychodów grupy o 16,3% r/r w I kw.), liczy też na dalszą poprawę wyniku netto oraz podtrzymuje plan osiągnięcia rekordowego wyniku EBITDA w tym roku, poinformował ISBnews prezes Paweł Surówka.
„Za nami stosunkowo trudny kwartał, w którym mimo kilku czynników działających na naszą niekorzyść, udało nam się poprawić wynik z roku na rok, dlatego też mamy apetyt na więcej, w ujęciu reszty roku. Wydaje mi się, że będziemy w stanie utrzymać dobry wzrost w hurcie. W kolejnych kwartałach, które sezonowo są sprzedażowo dużo lepsze, będziemy w stanie jeszcze mocniej wykorzystać dźwignię operacyjną, tzn. że wzrost sprzedaży jeszcze bardziej się przełoży na wynik EBITDA i, co więcej, jeszcze mocniej się przełoży na wynik netto” – powiedział Surówka w rozmowie z ISBnews.
Skonsolidowana EBITDA w I kw. br. wyniosła prawie 166 mln zł (+10% r/r), natomiast EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła prawie 53 mln zł (+31% r/r). Jak podkreśla spółka, to najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad 10 lat.
„Cieszy nas, że wynik netto był lepszy niż w poprzednim roku, ale oczywiście tylko trochę lepszy. Ten wynik nie poprawił się tak mocno, jak EBITDA, a to wynika przede wszystkim z wyższych kosztów finansowych. W I kwartale mamy tradycyjnie relatywnie duże zadłużenie, a wiadomo, że dzisiaj ten dług jest oprocentowany znacznie wyżej niż rok temu. Myślę, że w kolejnych kwartałach z jednej strony osiągniemy znacznie większe obroty, które proporcjonalnie bardziej pokryją koszty finansowe; z drugiej strony, będziemy dalej stopniowo delewarować spółkę, więc odpowiednio spodziewane mocne wzrosty EBITDA będą się jeszcze bardziej przekładały na wynik netto” – dodał prezes.
„Dążymy do obniżenia długu spółki. W I kwartale utrzymaliśmy dług netto do EBITDA wyraźnie poniżej 1,5x i dalej jest to nasz cel. W efekcie koszty finansowe będą spadać proporcjonalnie do EBITDA i powinno się to pozytywnie przełożyć na marżę netto. W tym kontekście warto wspomnieć o duże lepszych wynikach w generowaniu gotówki spółki w tym kwartale w porównaniu do ubiegłego roku.” – podkreślił Surówka.
„Naszym celem jest to, by utrzymać marżę EBITDA na poziomie ub. roku. To, że mieliśmy niewielki spadek marży w I kwartale przy obecnie niekorzystnych czynnikach jest stosunkowo dobrym wynikiem” – powiedział prezes.
W I kw. br. marża EBITDA spadła o 0,13 pkt proc. r/r do 2,18%.
Surówka oczekuje, że inflacja „uspokoi się” pod koniec roku, choć skłonność konsumentów do oszczędzania może pozostać na nieco dłużej.
„Wydaje mi się, że konsument będzie bardzo ostrożny przez cały ten rok i to będzie oddziaływać na nasze wyniki. To jest też rok, w którym przebudowujemy naszą Grupę, prowadzimy integrację naszego hurtu. Więc jest to rok, w którym realizujemy wiele rzeczy, które będą procentować w przyszłości w ramach naszej strategii do 2025 r.” – wskazał.
Ocenił, że 2023 rok „z pewnością to nie będzie łatwy rok”.
„Z jednej strony, negatywnym czynnikiem jest to, że konsument oszczędza, widzieliśmy to w również w kwietniu i w okresie wielkanocnym. Niemniej jednak w ostatnich tygodniach dobra pogoda bardzo pomogła handlowi niezależnemu” – dodał.
„Podtrzymuję, co powiedziałem przy wynikach rocznych: dążymy do tego, żeby EBITDA tego roku była wyższa niż w ubiegłym roku. EBITDA za ostatnie 12 miesięcy już zbliżyła się do 600 mln zł. Pokazujemy konsekwentnie, że idziemy stopniowo w kierunku 1 mld zł EBITDA w 2025 r. przewidzianego w strategii” – podsumował prezes.
EBITDA przed MSSF 16 za ostatnie 12 miesięcy sięgnęła 582 mln zł, co przybliża Grupę Eurocash do strategicznego celu, jakim jest wzrost tego wyniku do 1 mld zł w 2025 roku, podkreśliła spółka w komunikacie poświęconym wynikom.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.
Źródło: ISBnews