Grupa Polsat Plus odnotowała 64,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 214,9 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 298,7 mln zł wobec 320,3 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 761,2 mln zł wobec 766,6 mln zł zysku rok wcześniej.
„EBITDA skorygowana Grupy Polsat Plus, z wyłączeniem w I kw. 2022 kosztu wsparcia Ukrainy, wynosząca 761 mln PLN, zanotowała spadek r/r o 4,9%, przy marży EBITDA na poziomie 23,8%” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 3 199,3 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 2 986,7 mln zł rok wcześniej.
„Przychody Grupy Polsat Plus w 1Q’23 wzrosły 7,1% r/r, osiągając poziom 3 199 mln zł. Na poziom całkowitych przychodów wpływ miały w głównej mierze:
– Istotnie wyższe przychody ze sprzedaży sprzętu przede wszystkim przede wszystkim w wyniku wzrostu udziału droższych modeli smartfonów w miksie sprzedażowym przy stabilnym r/r wolumenie sprzedaży,
– Wyższe pozostałe przychody ze sprzedaży przede wszystkim dzięki rozpoznaniu przychodów ze sprzedaży mieszkań (brak w okresie porównawczym), wyższych przychodów z najmu lokali, lepszego wyniku na sprzedaży gazu i energii elektrycznej, wyższych przychodów z działalności na rynku fotowoltaicznym oraz rosnących przychodów z odsetek od sprzedaży ratalnej,
– Wzrost przychodów detalicznych dzięki skutecznej realizacji naszej strategii budowania wartości klienta, co znajduje odzwierciedlenie w dynamice wzrostu ARPU kontraktowych klientów B2C i B2B” – czytamy dalej.
Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w I kw. br. wzrosły r/r o 4,1% do 284 mln zł, podczas gdy w tym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej zanotował wzrost o 4%. W efekcie nasz udział w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu osiągnął poziom 28,2%, podano także.
Kluczowe wskaźniki operacyjne w I kw. 2023 r. kształtowały się następująco:
„Baza klientów kontraktowych B2C wyniosła 5.887 tys. (-2,1% r/r)
– ARPU kontraktowe na klienta B2C wyniosło 71,4 zł w I kw. 2023, rosnąc r/r o 2,3%. Wzrost ARPU wynikał z konsekwentnej budowy wartości istniejącej bazy klienckiej.
– Wskaźnik churn na niskim poziomie 7,2% w skali roku, co odzwierciedla wysoki poziom lojalności naszych klientów usług łączonych, jak również efekt naszych działań ukierunkowanych na budowę wysokiej satysfakcji naszych klientów.
– Utrzymujemy wysoki poziom wskaźnika nasycenia RGU na klienta B2C – 2,24x” – napisano w komunikacie.
Spadek całkowitej bazy usług kontraktowych B2C r/r o 216 tys. (-1,6%):
– Wzrost r/r o 27 tys. (+0,4%) RGU telefonii komórkowej to efekt skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta.
– Liczba usług płatnej telewizji zanotowała spadek r/r o 226 tys. (-4,4%), głównie w wyniku repozycjonowania cenowego i zmiany strategii oferowania naszych serwisów wideo online, mniejszej liczby świadczonych usług telewizji satelitarnej oraz podjętej decyzji o zaprzestaniu świadczenia usługi TV Mobilna, co jest częściowo kompensowane rosnącą popularnością telewizji internetowej (IPTV/OTT).
– Liczba RGU Internetu pozostawała na stabilnym poziomie, m.in. dzięki sukcesywnie poprawiającej się jakości naszych sieci telekomunikacyjnych, podano także.
„Kontynuacja strategii multiplay
– W efekcie konsekwentnej realizacji strategii multiplay już 2,46 mln naszych klientów korzysta z oferty multiplay – to 41,8% naszej bazy klientów.
– Liczba RGU posiadanych przez klientów usług wiązanych wzrosła do 7,42 mln.
– Konsekwentna realizacja naszej strategii multiplay wspiera niski poziom churn (7,2%)” – czytamy dalej.
„Wysoka baza i stabilne ARPU usług przedpłaconych
– Spadek r/r liczby RGU telefonii mobilnej związany z efektem wysokiej bazy na skutek prowadzonej w I kw. 2022 akcji wsparcia dla nowoprzybyłych uchodźców z Ukrainy, polegającej na dystrybucji darmowych starterów Plusa umożliwiających bezpłatną komunikację.
– Poziom ARPU (-0,6% r/r w I kw. 2023) pozostał na relatywnie stabilnym poziomie w ujęciu rok do roku.
Stabilna baza i rosnące ARPU klientów B2B
– Grupa Polsat Plus obsługuje 69,3 tys. klientów B2B, skutecznie utrzymując skalę swojej bazy.
– Utrzymujemy wysoki poziom ARPU klientów B2B, który w I kw. 2023 wyniósł 1 434 zł/m-c (+3% r/r)” – wymieniono dalej w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2023 r. wyniósł 4,2 mln zł wobec 67,6 mln zł zysku rok wcześniej.
Cyfrowy Polsat i Polkomtel tworzą zintegrowaną grupę medialno-telekomunikacyjną kontrolowaną przez Zygmunta Solorza. Akcje Cyfrowego Polsatu (Grupy Polsat Plus) są notowane na GPW od 2008 r.
Źródło: ISBnews