Rynek handlu internetowego usługami osiągnął w Polsce wartość 68 mld zł w 2022 r., tj. o 1/3 więcej niż w 2021 roku, a jego prognozowany wzrost w 2023 r. wyniesie 16,5% r/r – do 79,3 mld zł, wynika z raportu PMR pt. „Handel internetowy usługami w Polsce 2023. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028”.
„Według raportu PMR, wartość rynku handlu internetowymi usługami w 2022 roku osiągnęła wartość około 68 mld zł, wzrastając o 33%. Należy zaznaczyć, że oznacza to niemal podwojenie wartości z kryzysowego roku 2020. W latach 2021-2022 rynek osiągał duże wzrosty dzięki efektowi niskiej bazy z roku 2022 oraz powszechnym wzrostom cen. Warto mieć też na uwadze, że w większości kategorii usług dynamika wzrostu zależy od ogólnego rozwoju danej branży oraz tempa migracji do kanału online, dlatego wzrost w kanale cyfrowym niekoniecznie świadczy o takim samym tempie rozwoju branży ogółem. Prognozy PMR wskazują na jednocyfrowy wzrost w latach 2023-2028 – średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) wyniesie 9,6%” – czytamy w komunikacie.
W aspekcie ilościowym rynek internetowego handlu usługami wzrósł o 19% w 2022 roku. Według prognoz, w roku 2023 będziemy mieli do czynienia ze wzrostem o kolejne około 14 mln RGU (jednostek generowania przychodu). Porównując dynamiki wartościowe i ilościowe, widoczne jest, jak duże znaczenie we wzroście wartości rynku mają wszechobecne wzrosty cen, podkreślono.
Do roku 2027 przybędzie około 55 mln sprzedawanych usług. PMR jednak zaznacza, że w większości nie będzie to wynikało z dostępności całkowicie nowych usług, a raczej ze zmiany kanału dystrybucji usług sprzedawanych dotąd w kanale tradycyjnym.
„Spoglądając na rynek w podziale na pojedyncze transakcje i subskrypcje, te pierwsze ciągle dominują, jednak udział subskrypcji w wolumenie rynku wzrasta. Model subskrypcyjny z jednej strony pozwala na optymalizację wydatków konsumenckich, z drugiej strony korzyścią dla dostawców jest czynnik lojalizacji klienta” – zakończono.
Raport PMR „Handel internetowy usługami w Polsce 2023. Analiza rynku e-commerce i prognozy rozwoju na lata 2023-2028” mierzy wolumeny oraz wartości składowe rynku internetowego handlu usługami w Polsce. Zawiera szczegółową analizę 32 kategorii usług sprzedawanych w internecie, uzupełnioną o wyniki i wnioski z dedykowanego badania konsumenckiego.
Źródło: ISBnews