Sejm odrzucił większość poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), która zakłada uproszczenie i przyspieszenie rozliczania podatku VAT, a także podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 mln euro z 1,2 mln euro.
Poprawki miały charakter legislacyjny.
Nowelizacja zakłada podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 mln euro. Aktualnie status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1,2 mln euro lub 45 tys. euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji.
Spełnienie tego kryterium oznacza uzyskanie prawa do stosowania kasowego, zamiast powszechnie stosowanego memoriałowego, rozliczenia tego podatku oraz uzyskanie prawa do stosowania rozliczeń kwartalnych w VAT. Zmiana w tym zakresie polega na podwyższeniu limitu wartości sprzedaży (wraz z kwotą podatku) do 2 tys. euro. Spowoduje to zwiększenie liczby podatników uprawnionych do stosowania metody kasowej oraz kwartalnego rozliczenia w VAT.
Nowelizacja umożliwia stosowanie kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących w przypadku, gdy faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotychczasowe zasady ustalania kursu do przeliczania stosowanego w fakturach korygujących nie były objęte regulacją ustawy o VAT, a wynikały z ugruntowanej linii interpretacyjnej.
Inne rozwiązania wprowadzane nowelizacją:
– rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dot. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu,
– doprecyzowanie definicji bagażu osobistego podróżnego dla potrzeb zwolnienia od VAT importu towarów,
– konsolidacja wydawania wiążących informacji przez wyznaczenie jako organu właściwego dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz ujednolicenie systemu podatkowego w obszarze dotyczącym wydawania WIS i WIA,
– likwidacja opłaty za wniosek o wydanie WIS,
– wprowadzenie możliwości odstąpienia pojazdu silnikowego przed upływem 3 lat od dokonania importu tych pojazdów w sytuacji, gdy będzie to uzasadnione okolicznościami związanymi z ważnym interesem służby, dotyczącymi przesiedlenia uprawnionego członka personelu dyplomatycznego w celu podjęcia pracy w innym państwie, jednakże pobyt członka personelu dyplomatycznego nie był krótszy niż 2 lata,
– wprowadzenie możliwości dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego w ramach systemu TAX FREE za okres rozliczeniowy, w którym sprzedawca otrzyma potwierdzenie zwrotu podatku podróżnemu,
– rozszerzenie możliwości przeznaczenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na kolejne podatki oraz opłaty, tj. podatek od wydobycia niektórych kopalin, podatek od sprzedaży detalicznej, opłatę od środków spożywczych (tzw. podatek cukrowy), zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji (tzw. podatek od produkcji okrętowej), opłatę od alkoholi małolitrażowych (tzw. opłata od „małpek”) oraz podatek tonażowy,
– liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych oraz wzmocnienie ram proceduralnych tego zwrotu,
– uregulowanie kwestii przekazywania środków między rachunkami VAT w grupie VAT,
– uproszczenia w zakresie raportowania rozliczeń dotyczące fakturowania (m.in. dostosowanie warunków wystawienia faktury do e-paragonu) oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (m.in. możliwość rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych przez podatników),
– wprowadzenie do systemu finansów publicznych przeglądu wydatków, przy jednoczesnym usunięciu ogólnej kontroli efektywności i skuteczności realizacji budżetu w układzie zadaniowym oraz umożliwieniu ministrowi finansów otrzymywania danych i informacji niezbędnych do prowadzenia przeglądu wydatków.
– rezygnacja z obligatoryjnego wydawania przez organy podatkowe postanowień w sprawie zaliczenia wpłaty/ nadpłaty/ zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych i odsetek za zwłokę na rzecz wydawania tych postanowień przez organy podatkowe na wniosek podatników.
W ustawie do podatku od spadków i darowizn podwyższono progi, po przekroczeniu których płaci się ten podatek (podniesienie do 36 120 zł w ramach I grupy podatkowej, do 27 090 zł w II grupie i do 5 733 zł – w III grupie podatkowej). W ten sposób nowelizacja likwiduje tzw. podatek od zrzutek. Wartość środków przekazanych w ramach darowizny ma być liczona w roku, w którym nabyto środki w ramach darowizny, oraz za poprzedzający ten rok okres pięcioletni.
Nowelizacja zakłada, że przedsiębiorca będzie mógł prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, m.in. dzięki rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych. Zmniejszone mają zostać także formalności w obrocie międzynarodowym.
Źródło: ISBnews