Ferro odnotowało 17,48 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2023 r. wobec 21,35 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 24,92 mln zł wobec 32,15 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA w I kw. 2023 wyniosła 28,9 mln zł wobec 36,1 mln zł rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 207,43 mln zł w I kw. 2023 r. wobec 255,7 mln zł rok wcześniej.
„Grupa Ferro […] osiągnęła w I kw. 2023 r. 207,4 mln zł skonsolidowanych przychodów wobec 255,7 mln zł przychodów rok wcześniej, w rekordowym I kw. 2022. EBITDA w I kw. 2023 wyniosła 28,9 mln zł i była na porównywalnym poziomie r/r (36,1 mln zł w I kw. 2022), a zysk netto 17,5 mln zł (21,4 mln zł przed rokiem). W wynikach I kw. 2023 roku widoczny jest efekt zmiany nastrojów konsumenckich, spowolnienia w sektorze budowlano-montażowym i ograniczenia siły nabywczej – przede wszystkim na rynku polskim, ale również innych rynkach regionu CEE – a także wstrzymywania decyzji zakupowych w segmencie źródeł ciepła, spowodowany niejasną polityką odnośnie do przyszłości zastosowania gazu. Jednocześnie, pomimo funkcjonowania w niestabilnym otoczeniu i w środowisku inflacyjnym Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztową, a co za tym idzie – wysoką rentowność, kontynuując przy tym strategiczne inwestycje w obszar logistyki i IT” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
W I kw. 2023 roku wartość sprzedaży zagranicznej Grupy przekroczyła 124 mln zł (-9% w ujęciu r/r) i osiągnęła 60% udział w przychodach Grupy. Przychody na rynku polskim wyniosły w omawianym okresie 48,8 mln zł (-30% r/r). Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wyniosła w I kw. 2023 roku 98,8 mln zł (wobec 117,7 mln zł rok wcześniej), w segmencie armatury instalacyjnej 70,3 mln zł (wobec 79,1 mln zł), a w źródłach ciepła 34,6 mln zł (wobec 54,1 mln zł w I kw. 2022), podano także.
„Wyniki pierwszego kwartału 2023 są zgodne z naszymi przewidywaniami – analizując je trzeba mieć dodatkowo na uwadze bardzo wysoką bazę porównawczą, jaką był rekordowy I kw. i mocny II kw. 2022. Rezultaty I kw. 2023 odzwierciedlają także trendy, z jakimi mamy do czynienia i o których mówimy mniej więcej począwszy od drugiego półrocza ubiegłego roku. Z jednej strony mamy tu na myśli wyższe koszty prowadzenia działalności biznesowej ogółem i wyższe koszty finansowania, a z drugiej – widoczny wpływ sytuacji makroekonomicznej w regionie na nastroje konsumenckie i poziom dochodu rozporządzalnego. Popyt powiązany jest także z poziomem dojrzałości rynków. Na naszych 'południowych’ rynkach, mających dotychczas charakter rynków wzrostowych, nastroje konsumenckie są lepsze, natomiast na dojrzałych rynkach, m.in. w Polsce, mamy do czynienia z wyraźnym schłodzeniem koniunktury. Dlatego też strategicznie od dłuższego czasu stawiamy na dywersyfikację. W dotychczas najbardziej stabilnym segmencie armatury instalacyjnej dostrzegamy efekt hamowania produkcji budowlano-montażowej. Armatura sanitarna mocniej odczuwa z kolei wpływ nastrojów konsumenckich. Natomiast segment źródeł ciepła w dalszym ciągu odczuwa negatywne skutki niejasności i chaosu informacyjnego, dotyczącego polityki energetycznej w państwach należących do UE, co powoduje odraczanie decyzji zakupowych konsumentów. Liczymy na to, że w dłuższej perspektywie na rynku krajowym pozytywnie mogą zadziałać w tym segmencie programy wsparcia termomodernizacji. Spore nadzieje wiążemy także z wyjściem z ofertą źródeł ciepła na rynki zagraniczne, na których gaz jeszcze przez wiele lat będzie powszechnie stosowany. Analizując rynek, ostrożnie podchodzimy do oceny sytuacji – spodziewamy się, że wyżej wymienione czynniki zewnętrzne będą oddziaływać na wyniki Grupy przynajmniej w kolejnych kilku miesiącach, w sposób zróżnicowany w zależności od geografii i segmentu operacyjnego. Będąc nowoczesną i elastyczną organizacją, jednocześnie stale dostosowujemy i optymalizujemy procesy wewnętrzne, antycypując zmiany na rynku. Dzięki temu utrzymujemy satysfakcjonujący poziom marż, co przy bezpiecznej i stabilnej sytuacji finansowej pozwala nam dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Rekomendacja zarządu przewiduje przeznaczenie na dywidendę z zysku za rok 2022 kwotę 31,9 mln zł, co oznacza wypłatę 1,5 zł na akcję” – skomentował prezes Wojciech Gątkiewicz, cytowany w materiale.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2023 r. wyniósł 3,96 mln zł wobec 3,36 mln zł zysku rok wcześniej.
Ferro to jeden z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów techniki sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej. Ferro jest notowane na rynku głównym warszawskiej giełdy od 2010 r. W 2022 r. miało 914,9 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews