Rynek usług pocztowych w Polsce zwiększył wartość o 11,4% r/r do 14,36 mld zł w 2022 r., w tym rynek przesyłek kurierskich – o 17% r/r do 9,59 mld zł, podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w „Raporcie o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”.
„Na koniec 2022 roku łączna wartość polskiego rynku usług pocztowych wyniosła 14 363,9 mln zł. Oznacza to, że w stosunku do roku poprzedniego, łączna suma nominalnych przychodów z usług pocztowych operatorów działających na polskim rynku wzrosła o 1 473 mln zł, co przekłada się na roczną stopę wzrostu na poziomie 11,4%. W 2022 roku kolejny raz z rzędu dynamika wzrostu wartości rynku pocztowego przewyższała tempo wzrostu polskiej gospodarki (PKB 5,1%)” – czytamy w raporcie.
Najliczniej realizowaną w 2022 roku usługą, podobnie jak w latach poprzednich, choć z niewielką już przewagą nad przesyłkami kurierskimi, pozostały przesyłki listowe, których przyjęto do obrotu 895,9 mln szt., co oznacza spadek o 8,2% r/r i co przełożyło się na 3 544 mln zł przychodu (wzrost o 3,6%), wskazał Urząd.
„Operatorzy pocztowi zrealizowali w 2022 roku na rynku krajowym i zagranicznym 893,9 mln sztuk przesyłek kurierskich, co przełożyło się na 9 592,9 mln zł przychodu. W stosunku do 2021 roku, wolumen wzrósł o 15,2%, natomiast przychody o 17%. Zarówno wzrost wolumenu, jak i przychodów z przesyłek kurierskich wynika, jak już wcześniej wskazano, z szybkiego w ostatnich latach rozwoju e-commerce, który znacząco przyspieszył w latach 2019-2021” – czytamy dalej w raporcie.
Łącznie przesyłek kurierskich i tradycyjnych paczek pocztowych zrealizowano w ub.r. 921,6 mln szt. (wzrost o 14,5% r/r), co wygenerowało 9 934,6 mln zł przychodu (wzrost o 15,4% r/r), podano także.
Udział usług powszechnych w usługach pocztowych ogółem wyniósł odpowiednio 22,1% wolumenu oraz 20,9% przychodów.
„Poczta Polska zrealizowała w 2022 roku 432,7 mln usług powszechnych, co przełożyło się na 3 006 mln zł przychodu. W obrocie krajowym zrealizowano 89,4% usług, a w obrocie zagranicznym 10,6%. W porównaniu do roku poprzedniego zarówno w obrocie krajowym jak i w obrocie zagranicznym wolumen tych usług się zmniejszył. Spadki wyniosły odpowiednio -6,1% i -17,9%. W 2022 roku, podobnie jak w latach poprzednich, największą część segmentu usług powszechnych stanowiły przesyłki listowe, których udział wyniósł 98,1% wolumenu ogółem” – napisano dalej w raporcie.
W 2022 roku usługi pocztowe świadczone były w 30 237 placówkach pocztowych, w tym w 7 620 placówkach operatora wyznaczonego i 22 617 placówkach operatorów alternatywnych.
„Poziom zatrudnienia w Poczcie Polskiej w ujęciu średniorocznym w oparciu o umowy o pracę, w przeliczeniu na pełne etaty wynosił ponad 66 596 etatów. W porównaniu z danymi z roku poprzedniego oznacza to spadek o 5,3%. Średnioroczny poziom zatrudnienia w grupie alternatywnych operatorów pocztowych w 2022 roku wyniósł 22 113 etatów, co oznacza wzrost o 1 029 etatów tj. o 9,6% w porównaniu do roku 2021” – czytamy także.
Analiza działalności prowadzonej przez alternatywnych operatorów pocztowych wskazuje, że w 2022 roku 105 z nich świadczyło usługi wyłącznie w jednym z trzech segmentów rynku (w tym 64 operatorów pocztowych wskazało, że działalność pocztowa prowadzona była wyłącznie w segmencie przesyłek kurierskich, 32 prowadziło działalność wyłącznie w obszarze usług wchodzących w zakres usług powszechnych, natomiast 9 – w zakresie innych usług pocztowych). Z kolei we wszystkich trzech segmentach rynku pocztowego działało jedynie 3 operatorów alternatywnych.
Źródło: ISBnews