Grupa VRG stawia w ramach strategii na lata 2023-2025 na rentowny, organiczny wzrost biznesu, a jej celem jest sfinansowanie rozwoju środkami generowanymi przez Grupę oraz kontynuacja uchwalonej w 2022 roku polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami, poinformował prezes Janusz Płocica.
VRG opublikowało wczoraj strategię, która zakłada m.in. zbliżenie się do 1,9 mld zł przychodów i osiągnięcie ok. 150 mln zł zysku netto na koniec 2025 roku, przy marży brutto 56-57%. Planowane średnioroczne inwestycje w rozwój wyniosą ok 43 mln zł.
„Stawiamy na rentowny, organiczny wzrost biznesu. Będziemy budować na naszym doświadczeniu i wysokiej rozpoznawalności marek w Polsce, z czasem ostrożnie otwierając się na inne rynki w regionie, korzystając z możliwości, jakie daje e-commerce. W 2025 roku VRG będzie omnichannelową grupą z silną obecnością w offline oraz online, właścicielem nowoczesnych marek, odpowiadających potrzebom kolejnych pokoleń konsumentów, spółką cieszącą się stabilną, bezpieczną sytuacją finansową” – powiedział Płocica, cytowany w komunikacie.
„Naszym celem jest sfinansowanie rozwoju środkami generowanymi przez Grupę oraz kontynuacja uchwalonej w 2022 roku polityki dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami” – dodał.
Sprzedaż marek należących do VRG ma rosnąć w tempie dwucyfrowym w każdym roku realizacji strategii, m.in. zarówno dzięki poszerzeniu grupy docelowej klientów o młodszych konsumentów, jak i mocniejszemu wejściu w modę dla kobiet. Silna koncentracja na rentowności ma doprowadzić do poprawy marży brutto m.in. dzięki optymalizacji polityki cenowej i promocyjnej, zmianom w kolekcjach i konsolidacji źródeł dostaw. Zarząd zakłada, że wzrost kosztów SG&A/m2 będzie wolniejszy od wzrostu sprzedaży i zysku brutto na sprzedaży, co powinno przełożyć się na minimum 12-proc. marżę operacyjną w 2025 r.
Jak podkreśla VRG, ważnym filarem strategii Grupy jest dalszy rozwój w modelu omnichannel. Na koniec 2025 roku VRG planuje operować w sieci stacjonarnej o łącznej powierzchni ok. 62,7 tys. m2, w ramach zmodernizowanych konceptów dla wszystkich marek. Sprzedaż poprzez 6 e-sklepów oraz zwiększenie skali obecności w marketplace powinny przyczynić się do minimum 14% udziału online w przychodach Grupy w 2025.
„Omnichannel to przyszłość handlu detalicznego, dlatego celem Grupy jest optymalizacja tego obszaru. Zamierzamy skrócić ścieżkę zakupu i zapewnić klientom integralność kanałów sprzedaży online i offline. W celu wsparcia dla modelu omnichannel będziemy realizować rozwój aplikacji sprzedażowych dla wszystkich marek Grupy” – wskazał prezes.
„Najbliższe lata będą dla nas również początkiem drogi w budowaniu wizerunku marek Grupy na rynku międzynarodowym w Europie Środkowej i Wschodniej. Będziemy podejmować te działania w oparciu o nasze doświadczenia w rozwoju spółki na rynku polskim oraz z uwzględnieniem strony kosztowej. Rozwój poza granicami kraju może być źródłem materialnych wzrostów dopiero w dłuższej perspektywie, po 2026 roku” – dodał Płocica.
Strategia Grupy VRG zakłada także m.in. osiągnięcie 62,7 tys. m2 powierzchni sklepów stacjonarnych oraz 6 własnych e-sklepów do końca 2025 r. (wobec 5 e-sklepów obecnie).
W przypadku marki Vistula planowany jest wzrost powierzchni sprzedaży do 21,7 tys. m2 w 2025 r. z 18,1 tys. m2 w ub.r., przy wzroście liczby sklepów odpowiednio do 144 ze 142; dla marki Bytom będzie to odpowiednio: 15,2 tys. m2 wobec 14,4 tys. m2 i spadek liczby sklepów do 102 ze 107; dla Wólczanki: 7,5 tys. m2 wobec 4,5 tys. m2 i 109 sklepów wobec 105; dla Deni Cler: 3 tys. m2 wobec 2,8 tys. m2 i 31 sklepów wobec 28; dla W.Kruk: 15,2 tys. m2 wobec 12,2 tys. m2 i 178 sklepów wobec 152.
VRG specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji biżuterii oraz kolekcji mody dla kobiet i mężczyzn. Od 2000 r. podstawą strategii spółki jest koncentracja wokół funkcji „operatora” marek, projektanta odzieży i dystrybutora na rynku detalicznym. Jej skonsolidowane przychody w 2022 r. wyniosły 1,27 mld zł. Spółka wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: ISBnews