Sejm przyjął nowelizację ustawy o publicznym transporcie drogowym, która zakłada zwiększenie maksymalnego limitu wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) o 200 mln zł w 2024 r. oraz utrzymanie od przyszłego roku obowiązującej obecnie kwoty dopłaty dla organizatorów publicznego transportu na poziomie do 3 zł od 1 wozokilometra.
Nowelizację poparło 438 posłów, przeciw było siedmiu, a sześciu wstrzymało się od głosu.
Nowelizacja zakłada zwiększenie od 2024 r. planowanych przychodów FRPA z kwoty 800 mln zł do kwoty 1 mld zł. Zwiększenie planowanych przychodów Funduszu będzie możliwe poprzez zwiększenie maksymalnego limitu wydatków z budżetu państwa z kwoty 200 mln zł do kwoty 400 mln zł.
Utrzymuje też od 2024 r. obowiązującą obecnie dopłatę z Funduszu dla organizatorów publicznego transportu na poziomie do 3 zł do 1 wozokilometra przewozu.
Nowelizacja zmienia także system podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Utrzymany zostanie sposób podziału uwzględniający powierzchnię i liczbę mieszkańców województwa, wartość PKB województwa oraz zaspokojenia potrzeb przewozowych na obszarze województwa. Będzie jednak uwzględniane zaangażowane środków finansowych w ramach wieloletnich umów o dopłatę z Funduszu.
Ustawa wprowadza możliwość zawierania przez wojewodę z organizatorem przejazdów oprócz rocznych umów o dopłatę także umów wieloletnich. Zakłada też utworzenie rezerwy na dofinansowanie zadań własnych organizatorów dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego.
Źródło: ISBnews