LPP jest pierwszą polską firmą odzieżową, której cele dekarbonizacyjne zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi). Przyjęte przez spółkę zobowiązania obejmują plan redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. w kategoriach, które w największym stopniu odpowiadają za jej ślad węglowy, podała spółka.
Uzyskany przez LPP certyfikat potwierdza, że założenia spółki są zgodne z postanowieniami Porozumienia Paryskiego i wpisują się w dążenie do zatrzymania wzrostu globalnego ocieplenia na poziomie 1,5°C. Punktem wyjścia do podjęcia działań na rzecz redukcji emisji z działalności spółki była przyjęta w 2019 r. strategia zrównoważonego rozwoju, która uwzględniała wszystkie etapy modelu biznesowego LPP. W 2021 r. firma po raz pierwszy dokonała samodzielnego obliczenia śladu węglowego w ujęciu całkowitym. Kolejnym krokiem było opracowanie planu dekarbonizacyjnego, który został poddany analizie naukowej SBTi, podano.
„Przygotowanie planu dekarbonizacji i jego pozytywna ocena przez SBTi pozwoliły nam na nowo przeanalizować obszary działalności, z których wynikają największe emisje i w których widoczny jest potencjał do ich obniżenia. Cały czas poszerzamy wiedzę o naszym wpływie na otoczenie i dostrzegamy coraz więcej rozwiązań, dzięki którym możemy redukować ślad węglowy. Zdajemy sobie jednak sprawę, że jeśli chcemy skutecznie ograniczać nasz wpływ na środowisko, konieczne jest wsparcie niezależnych podmiotów, które w oparciu o aktualny stan wiedzy o klimacie są w stanie zweryfikować, czy nasze cele są realne i naukowo uzasadnione. Przed nami długa droga, ale uzyskana weryfikacja planu ograniczenia emisji daje nam pewność, że nasza strategia opiera się na mocnych fundamentach, a jako firma zmierzamy w dobrym kierunku” – powiedziała dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP Dorota Jankowska-Tomków, cytowana w komunikacie.
W przedstawionym SBTi planie dekarbonizacji LPP zobowiązało się do:
– redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 o 42% do 2030 r. w porównaniu do roku bazowego 2021. Osiągnięcie tego założenia będzie realizowane m.in. poprzez dalszą dekarbonizację sieci energetycznej i przechodzenie na OZE, ograniczenie zużycia energii, a także zmiany w obszarze własnej floty samochodowej;
– ograniczenia do 2030 r. o 51,6% emisji wynikających z zakupu towarów i usług ujętych w zakresie 3, w przeliczeniu na sztukę zakupionego produktu (por. do 2021 r.). W celu realizacji przyjętych zobowiązań spółka będzie m.in. zwiększać udział certyfikowanych surowców potrzebnych do produkcji, których pozyskanie wiąże się z mniejszą ingerencją w środowisko oraz zwiększać zaangażowanie we współpracę z dostawcami w zakresie przejścia na energię z OZE;
– zaangażowania partnerów biznesowych odpowiedzialnych za 21% emisji w kategoriach 4 i 8 zakresu 3 w opracowanie własnych celów redukcji do 2027 r.” – czytamy w materiale.
Inicjatywa Science Based Targets (SBTi) zrzesza obecnie znaczącą część światowego biznesu, który publicznie ujawnia swoje zobowiązania klimatyczne – zgodne z najwyższą ambicją Porozumienia Paryskiego, a metodyka liczenia emisji rekomendowana przez SBTi jest spójna z GHG Protocol. SBTi jest współtworzona przez CDP, UN Global Compact, World Resources Institute oraz WWF i angażuje ponad 5500 firm reprezentujących kilkadziesiąt krajów i sektorów gospodarki. Jest przykładem partnerstwa wspierającego sektor prywatny w redukcji emisji gazów cieplarnianych, podano.
LPP zarządza markami modowymi Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Spółka jest notowana na GPW w Warszawie od 2001 roku; wchodzi w skład indeksu WIG20. W roku obrotowym 2022/2023 (luty 2022 – styczeń 2023) spółka miała 15,9 mld zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews