Średnia wartość koszyka zakupowego sieci handlowych wzrosła w lipcu br. o 3,2 zł (tj. 1,08%) w stosunku do poprzedniego miesiąca do 300,58 zł, wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Średnia cena koszyka zakupowego w ujęciu rocznym w lipcu wzrosła o 20,7% z 249,04 zł rok temu.
„Lipiec okazał się trzecim miesiącem z rzędu, w którym zanotowano spadek inflacji. Nie oznacza to jednak, że w sklepach obserwujemy niższe ceny. Z danych przeanalizowanych przez ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że już w 10 na 14 badanych sieci średnia cena koszyka zakupowego przekroczyła barierę 300 zł. Zestaw analizowanych produktów spożywczych jest o jedną piątą droższy niż przed rokiem. Z drugiej strony obserwujemy, że niektóre sieci są coraz bardziej zdeterminowane, by nawet kosztem własnej marży utrzymać zainteresowanie klientów lub przyciągnąć nowych. To odpowiedź na zmianę nastawienia kupujących, którzy w widoczny sposób ograniczają liczbę produktów w koszyku lub poszukują ich alternatywnych, tańszych wersji. Aktywne działania sieci handlowych, które obserwujemy zwłaszcza w ostatnich tygodniach, mogą okazać się dobrym sposobem na utrzymanie klientów do czasu, gdy poziom inflacji spadnie do akceptowalnego poziomu” – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.
W lipcu suma koszyka minimalnego w lipcu 2023 r. była wyższa o 17,11% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu 2023 r. droższy o 22,14% niż w 2022 r.
Koszyk bazujący na najniższych cenach produktów to koszt 225,61 zł (mniej o 3,65 zł niż w czerwcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 367,38 zł (mniej o 5,61 zł niż w czerwcu br.).
W lipcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 347,74 zł, podano także.
„Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w lipcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach – 282,60 zł” – czytamy dalej.
Największy wzrost cen w skali roku (40%) odnotowano w kategorii dodatki spożywcze, najmniej natomiast podrożały (5%) produkty tłuszczowe, podał ASM SFA
ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.
Źródło: ISBnews