Łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w lipcu br. była wyższa o 6% r/r, a liczba transakcji spadła o 4% w porównaniu z lipcem 2022 r., wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).
„W lipcu 2023 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o ponad 4% niższa niż rok wcześniej, do czego przyczynił się głównie spadek liczby takich sklepów. Obroty placówek tego formatu zwiększyły się w omawianym okresie o niespełna 6% – za wynik ten odpowiadają jednak głównie wyższe ceny, ponieważ łączna liczba sprzedanych produktów była prawie o 7% niższa niż w czerwcu 2023 r. W lipcu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili mniejsze zakupy niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 3%), mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o 10%, do 22,4 zł” – czytamy w komunikacie.
Liczba transakcji, jak i łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w lipcu 2023 r. była nieco wyższa niż w czerwcu br., a łączne obroty takich placówek wzrosły z miesiąca na miesiąc o 2,3%, podano także
Według badania, kategorią, która w lipcu odnotowała największy spadek r/r był cukier – sprzedaż spadła o 56% wolumenowo.
„Średnie temperatury w lipcu 2023 r. były podobne jak rok wcześniej, mimo to liczba paragonów, na których pojawiły się lody impulsowe, była nieco niższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji z wodą utrzymała się na poziomie sprzed roku. Gorszy wynik odnotowało piwo – w lipcu 2023 r. klienci sklepów małego formatu kupili go aż o 9% mniej (w przeliczeniu na litry) niż przed rokiem, przy czym duże spadki odnotowały m.in. piwa mocne, relatywnie dobrze radziły sobie natomiast piwa bezalkoholowe. W porównaniu z lipcem 2022 r. duży spadek sprzedaży w ujęciu wolumenowym odnotowały też wódki – liczba paragonów z wódkami czystymi spadła aż o 15% (głównie za sprawą małych opakowań i produktów z najniższej półki cenowej), natomiast liczba paragonów z wódkami smakowymi zmniejszyła się o 7%” – czytamy dalej.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: ISBnews