Wzrost cen artykułów szkolnych odczuwa 93% ankietowanych Polaków, wynika z raportu Payback Opinion Poll. Jednocześnie ponad 82% respondentów przyznało, że inflacja wpływa na ich decyzje o tym, jaką kwotę przeznaczą na wyprawkę szkolną. Prawie 53% badanych Polaków wyda na wyprawkę więcej niż w ubiegłym roku właśnie ze względu na wzrost cen.
„Wszystko wskazuje na to, że inflacja istotnie wpłynęła na tegoroczne budżety zakupowe polskich rodziców. Czynnik ten spowodował, że w połowie polskich gospodarstw domowych, w których są dzieci w wieku szkolnym, wydatki na wyprawkę szkolną będą w 2023 r. wyższe. W związku z tym można zaobserwować pewne strategie zakupowe: zakupy z drugiej ręki, niezwracanie uwagi na to, czy produkty są markowe i oczywiście poszukiwanie promocji oraz korzystanie z programów lojalnościowych, które mają pomóc nieco zaoszczędzić na wydatkach związanych z powrotem do szkoły” – powiedział dyrektor działu Partner Success w Payback Polska Tomasz Głos, cytowany w komunikacie.
Ponad 30% badanych Polaków chce zredukować wydatki na artykuły szkolne ze względu na inne wydatki. 43% Polaków zamierza finansować wyprawkę szkolną z bieżących dochodów lub oszczędności. Z kolei 29% respondentów zrobi to, wykorzystując środki z programu „Dobry Start” 300+, a ponad 16% ze środków z programu 500+, podkreślono.
Jak wskazują wyniki badania Payback Opinion Poll, najwięcej respondentów planuje wydać w tym roku na wyprawkę szkolną dla jednego dziecka kwotę w przedziale ok. 301-500 zł (36% ankietowanych). Druga najliczniejsza grupa respondentów (25%) zadeklarowała, że planuje na ten cel budżet w wysokości ok. 501-700 zł.
„Wyniki raportu Payback Opinion Poll wskazują, że tylko niecałe 30% Polaków kupi w tym roku swoim dzieciom zupełnie nowe przybory szkolne. 14% badanych stwierdziło, że do tegorocznej wyprawki dokupi tylko niezbędne rzeczy i wykorzysta te z poprzedniego roku lub po starszych dzieciach. Zdecydowana większość, bo prawie 56% ankietowanych wskazało, że tegoroczna wyprawka ich dzieci będzie się składać częściowo z nowych rzeczy oraz z tych ubiegłorocznych” – czytamy dalej w komunikacie.
Największą część budżetu na wyprawkę szkolną pochłaniają podręczniki i przybory szkolne (po 32%) oraz ubrania (31%).
Respondenci nie zwracają raczej uwagi na to, czy kupowane przez nich artykuły szkolne są markowe (ponad 46% badanych). Jednocześnie zdecydowana większość ankietowanych (ponad 88%) wskazała, że szuka promocji na artykuły szkolne. Ponad 50% badanych Polaków zadeklarowało, że kompletując wyprawkę, w miarę możliwości korzysta z programów lojalnościowych. Prawie 37% respondentów odpowiedziało, że świadomie wybiera takie miejsca na kupowanie wyprawki szkolnej, które umożliwiają im skorzystanie z programów lojalnościowych. Większość Polaków (prawie 58% ankietowanych) wskazuje, że kupuje artykuły szkolne w super- i hipermarketach oraz dyskontach, wskazano także.
Dane z raportu Payback Opinion Poll pokazują, że najwięcej Polaków kompletuje w tym roku wyprawkę szkolną dla jednego dziecka. Wskazało tak 54% respondentów, a 36% ankietowanych zrobi zakupy na rozpoczęcie roku szkolnego dla dwójki swoich dzieci (były to dwie najczęściej wybierane odpowiedzi).
Badanie zostało przeprowadzone w połowie sierpnia br. na grupie 364 respondentów przez Payback Polska.
Źródło: ISBnews