Bank Pocztowy wypracował wypracował wynik finansowy netto na poziomie 106,5 mln zł w I poł. 2023 r. w porównaniu do 49,3 mln zł rok wygenerowanych wcześniej, podał bank. Jest to najwyższy wynik w historii banku odnotowany po półroczu, jak również w ujęciu całorocznym, podkreślono. Pocztowy zamierza przeznaczyć zysk na kapitał podstawowy Tier I i zapowiada, że po uzyskaniu stosownej zgody KNF wszystkie wskaźniki kapitałowe będą na bezpiecznych poziomach.
„Istotny wpływ na rekordowe w historii Banku Pocztowego wyniki miał oczywiście wysoki poziom referencyjnych stóp procentowych – co jest wspólne dla całego sektora finansowego. W naszym przypadku nie możemy natomiast zapominać także o ogromnej pracy, jaką organizacja wykonała przy okazji wdrażania Planu Naprawy, który na stałe wprowadził mechanizmy poprawiające naszą efektywność oraz rentowność. Warto też zauważyć konsekwentne uatrakcyjnianie naszej oferty produktowej i nowe funkcjonalności bankowości internetowej i mobilnej. Obecnie koncentrujemy się na realizacji nowej strategii, która pozwoli Bankowi Pocztowemu na dalszy rozwój, oparty o atuty jakie przynosi bliska współpraca z Pocztą Polską” – powiedział prezes Jakub Słupiński, cytowany w komunikacie.
„Po uzyskaniu zgody KNF na zaliczenie wyniku finansowego II kwartału 2023 r. do kapitału podstawowego Tier 1, wszystkie miary kapitałowe będą znajdować się na bezpiecznych poziomach Planu naprawy” – dodał.
Wynik finansowy w I półroczu br. był determinowany przede wszystkim przez silny wzrost wyniku z tytułu odsetek, który 30.06.2023 r. wyniósł 238 mln zł i był wyższy o 63,1 mln zł (36,1%) niż w I półroczu 2022 r., wskazał bank.
Wyższy wzrost dochodów (o 12,9%) niż kosztów działania (o 3,6%) przełożył się na polepszenie relacji koszty/przychody (C/I). Na 30 czerwca 2023 r. wskaźnik C/I dla banku wyniósł 47,9% i był niższy o 4,3 pkt proc. w porównaniu ze stanem na koniec 2022 r., podano również.
„Koszty ryzyka pozostają na bardzo niskim poziomie 0,25%, utrzymywana jest dobra jakość portfela kredytowego i jednocześnie zrealizowane zostały działania skutkujące zmniejszeniem udziału kredytów niepracujących (spadek, w relacji do grudnia 2022 r., wskaźnika NPL o 1,2 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
Wskaźniki płynnościowe na koniec I półrocza 2023 r. znajdowały się na bezpiecznym poziomie, znacznie przekraczając minima nadzorcze (LCR wyniósł 316%, NSFR wyniósł 196%), podkreślono także.
Bank zwraca również uwagę na polepszenie miar kapitałowych co nastąpiło w wyniku poprawy wycen rynkowych dłużnych papierów wartościowych, realizacji dobrych wyników finansowych oraz działań podejmowanych przez bank. Miara TCR (17,57% przy wymogu nadzorczym 12,18% z P2G) i Tier 1 (15,31% przy wymogu nadzorczym 10,18% z P2G) znajdowały się powyżej minimów nadzorczych z wszystkimi nałożonymi na bank buforami. Równocześnie wskaźnik dźwigni finansowej wzrósł na koniec I półrocza 2023 r. do poziomu 5,71% i znajdował się powyżej poziomu wynikającego z Rozporządzenia CRR (3%), jak również powyżej poziomu krytycznego Planu naprawy (4,5%).
Zwrot z kapitału – ROE netto – osiągnął poziom 51,5%, podał bank.
„W I połowie 2023 r. bank pozyskał 16,5 tys. nowych klientów detalicznych – na koniec czerwca 2023 r. z usług banku korzystało w sumie 726 tys. klientów detalicznych (indywidualnych) oraz 27,9 tys. klientów instytucjonalnych, w tym z segmentu mieszkalnictwa ok. 11,6 tys.” – czytamy dalej w komunikacie.
Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.
Źródło: ISBnews