Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 20,3 pkt we wrześniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,5 pkt proc. i 2,9 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,6 pkt proc. i 1,9 pkt proc.). Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadek o 2,2 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do września 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 23,9 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,4.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,1 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -9,4. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4,5 pkt proc. i 1,9 pkt proc.). Niższe wartość niż przed miesiącem odnotowały oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz przyszłego poziomu bezrobocia (spadki odpowiednio o 1,6 pkt proc. i 0,6 pkt proc.)” – czytamy dalej.
We wrześniu br. WWUK osiągnął wartość o 23,8 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W okresie 4-13 września 2023 r. przeprowadzono 1 469 wywiadów.
Źródło: ISBnews