Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły liczbę swoich zamówień o 3,4% r/r we wrześniu br., zwiększając średnią wartość zamówienia o 1,4%, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker. Sprzedaż online w ubiegłym miesiącu była o 5,1% większa r/r.
Z kolei porównując do danych z sierpnia, widoczny jest spadek o 2,7%. Jest to wynik spadku liczby zamówień (o 2,5%) przy jednoczesnym delikatnym spadku średniej wartości koszyka zamówień (z 195,5 zł w sierpniu do 195 zł we wrześniu).
Wrześniowy odczyt wskaźnika wyniósł 121 punktów wobec 125 miesiąc wcześniej i 115 pkt rok wcześniej.
„Spadek wskaźnika BaseLinker Indeks we wrześniu nie jest zaskoczeniem. Słabsze dane wrześniowe w porównaniu z sierpniem w dużej mierze są po prostu wynikiem tego, że miesiąc jest krótszy oraz we wrześniu mieliśmy nadzwyczaj dużo piątków i sobót, które są bardzo słabymi dniami dla e-commerce. Sprzedaż e-commerce w sobotę jest niemal o połowę niższa niż w dni robocze. Z kolei w górę nasz rodzimy e-commerce znów ciągnie sprzedaż cross-border” – skomentował Head of Strategy w BaseLinker Łukasz Juśkiewicz, cytowany w komunikacie.
Z wyliczeń analityków BaseLinkera wynika, że sprzedaż prowadzona przez rodzime e-sklepy za granicę w porównaniu do września 2022 r. wzrosła o 18,5%. Jest to kolejny z rzędu bardzo duży wzrost. Sprzedaż cross-border rośnie bowiem ponad siedmiokrotnie szybciej niż ta krajowa – notująca wzrost na poziomie 2,7%.
„Po raz kolejny obserwujemy skrócenie i intensyfikację sezonu zakupowego – BTS (Back to School) zaczął się później niż zwykle, dzięki czemu duża część września była nadal bardzo intensywna dla całej branży. Ten trend obserwujemy już od ponad roku w przypadku największych sezonów takich jak Black Week, Święta Bożego Narodzenia czy Dzień Dziecka, co sugeruje, że szczyt sezonu w czwartym kwartale będzie jeszcze krótszy i bardziej intensywny niż przed rokiem. Cieszą bardzo dynamiczne wzrosty sprzedaży cross-border – blisko 20% wzrosty robią wrażenie i pokazują, że nasz rodzimy e-commerce jest coraz bardziej konkurencyjny i coraz więcej polskich sprzedawców podejmuje to wyzwanie” – dodał dyrektor marketplace Empiku Mirek Drab.
BaseLinker Index to wskaźnik pokazujący aktualny stan polskiego e-commerce-u. Indeksowanie danych rozpoczęto w styczniu 2022 r., kiedy ustalono wartość BaseLinker Index na poziomie 100, będącym punktem odniesienia dla odczytów z kolejnych badanych miesięcy. Każda z 3 tys. firm uwzględnionych w indeksie zarządzała swoją sprzedażą w internecie, korzystając z systemu BaseLinker w styczniu 2022, i miała co najmniej 250 tys. zł miesięcznego GMV (Gross Merchandise Value, czyli sprzedaży online). Dane uwzględniają zarówno firmy sprzedające w Polsce, jak i prowadzące sprzedaż cross-boarder.
BaseLinker Index to cykliczny wskaźnik, mierzący kompleksowo kondycję polskiego e-handlu. BaseLinker podaje, że jest największym w Europie systemem do zarządzania i automatyzacji sprzedaży e-commerce.
Źródło: ISBnews