Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 6-10 listopada.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Crowdfunding: Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) do 9 listopada br. udzieliła zezwolenia jednej platformie crowdfundingu pożyczkowego i dwóm platformom crowdfundingu inwestycyjnego, podała Komisja. Do 10 listopada br. obowiązuje okres przejściowy, w którym dopuszczalna jest działalność platform bez zezwolenia, ograniczona wyłącznie do prowadzenia działalności promocyjnej, związanej z ofertami publicznymi, w rozumieniu ustawy o ofercie, czy ofertami pożyczkowymi, przypomniano. Po tym terminie prowadzenie działalności crowdfundingu inwestycyjnego lub pożyczkowego przez podmioty, które mają siedzibę w Polsce, będzie możliwe jedynie na podstawie zezwolenia KNF.
Płatności online: Szybkie przelewy i BLIK są najpopularniejszymi sposobami płatności za zakupy online w Polsce, używanym przez 6 na 10 kupujących online, wynika z badania przeprowadzonego przez PMR w sierpniu 2023 r. na potrzeby raportu „Handel internetowy w Polsce 2023”.
Reklama TV: Szacuje, że rynek reklamy TV powinien w tym roku odnotować średnią jednocyfrową dynamikę wzrostu, a rynek reklamy online powinien odnotować wysoki jednocyfrowy wzrost w całym 2023, poinformował prezes Polsat TV Stanisław Janowski. Widzi szanse, by grupa rosła szybciej od dynamiki rynku reklamy TV.
Cyfryzacja MŚP: Wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające poziom cyfryzacji w prawie dwóch trzecich MŚP z sektora handlowo-usługowego, wynika z raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” zrealizowanego przez Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv. 54% polskich MŚP podpisuje umowy elektronicznie oraz korzysta z e-podpisów, prawie 37% korzysta z chmury, w której przechowuje dane, a 14% z CRM-u, czyli narzędzia do zarządzania relacjami z klientami.
B+R: Nakłady wewnętrzne poniesione na działalność badawczo rozwojową (B+R) w dziedzinie biotechnologii wyniosły 1 432,4 mln zł w 2022 r. i wzrosły o 20,9% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Nakłady wewnętrzne poniesione na działalność B+R w dziedzinie nanotechnologii wyniosły 399,9 mln zł i były o 7,1% wyższe r/r.
Płatności kartami: Wartość transakcji dokonanych kartami wzrosła o 12,7% kw/kw do 302,2 mld zł w II kw. 2023 r., podał Narodowy Bank Polski (NBP). Liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 13,2% kw/kw do 2,5 mld.
E-commerce: Grupa InPost szacuje wzrost rynku e-commerce w Polsce na „niskie kilkanaście” procent r/r w 2023 r., poinformował CFO Adam Aleksandrowicz.
AI: The European Laboratory for Learning and Intelligent Systems (ELLIS) powiększa swoją sieć badań nad AI o nowy oddział ELLIS Unit Warsaw z siedzibą w Warszawie, poinformował członek zarządu ELLIS Serge Belongie.
Digitalizacja zasobów: Ponad 3/4 średnich firm (76%) dąży do digitalizacji większości lub wszystkich zgromadzonych zasobów, wynika z badania zrealizowanego przez Iron Mountain pośród średnich firm w USA. Zainteresowanie wkroczeniem na ścieżkę cyfryzacji potwierdza też zmniejszająca się ilość przechowywanych w przestrzeniach biurowych papierowych dokumentów – 67% ankietowanych deklaruje, że stanowią one mniej niż 50% całej dokumentacji. Według badania, 59% organizacji wierzy, że digitalizacja pomoże im zwiększyć bezpieczeństwo danych, dla 41% najważniejszą korzyścią jest lepsza obsługa klientów, dla 33% priorytetem jest zabezpieczenie przed zakłóceniami biznesowymi w przyszłości, a 33% wskazuje na zaadresowanie potrzeb związanych z hybrydowym środowiskiem pracy.
AI: Eksperci sektora handlu coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję w procesach biznesowych. Wskazali, że najczęściej używana jest w obszarze obsługi klienta (45%), wynika z Barometru Retail przeprowadzonego przez Future Mind. Poza obsługą klienta, respondenci wskazali również na personalizację komunikacji oraz personalizację oferty – odpowiednio 45% i 38%. Z punktu widzenia konsumenta, sztuczna inteligencja zapewnia znacznie bardziej spersonalizowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb doświadczenie zakupowe.
Automatyzacja: Przedstawiciele kadry zarządzającej dostrzegają operacyjne, a ostatecznie również finansowe korzyści płynące z inteligentnej automatyzacji. 92% menedżerów do 2026 roku spodziewa się digitalizacji procesów pracy w swojej organizacji i wykorzystania automatyzacji opartej na sztucznej inteligencji. 8 na 10 menadżerów uważa, że korzyści płynące z generatywnej AI są warte potencjalnego ryzyka, wynika z raportu IBM Institute for Business Value „Seizing the AI and automation opportunity”, będącego analizą 2000 wywiadów z kadrą kierowniczą z różnych branż. Ankietowani dyrektorzy spodziewają się mniej więcej podwoić wzrost przychodów dzięki automatyzacji operacji, opartej na AI w ciągu najbliższych trzech lat. Jednocześnie 66% z nich twierdzi, że ich inicjatywy w zakresie transformacji cyfrowej nie odniosą sukcesu bez zintegrowanej strategii dotyczącej danych i sztucznej inteligencji.
E-commerce: Agencja komunikacji marketingowej dentsu Polska przygotowała raport pod honorowym patronatem IAB Polska „Integrated Customer Experience – komunikacja na ścieżce konsumenta w sklepach internetowych z elektroniką”. W jego ramach agencja przebadała czołowe sklepy z elektroniką w Polsce. Z raportu wynika, że średnia ocena obsługi klienta w e-sklepach z elektroniką na etapie „przed zakupem” wynosi 82%, jednak w fazie pozakupowej scoring spada do poziomu zaledwie 38%. Eksperci wskazują, że tak niski wynik negatywnie wpływa na proces lojalizacji klientów, a co za tym idzie – na przyszłą sprzedaż.
Cyfryzacja: Symfonia i Związek Przedsiębiorców i Pracodawców opracowały raport „Cyfryzacja sektora MŚP w Polsce”. Celem badania było sprawdzenie, jak w 2023 r. przedstawia się świadomość i poziom cyfryzacji przedsiębiorstw. Na 10 miesięcy przed wejściem w życie obligatoryjnego KSeF, 60% polskich firm widzi potrzebę głębszej digitalizacji, a 38% z nich wykorzystuje w biznesie jedynie podstawowe narzędzia, wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP na zlecenie Symfonii. Grupą, która deklaruje najniższy poziom digitalizacji są mikroprzedsiębiorcy – niemal 40% z tej grupy twierdzi, że nie wykorzystuje żadnych narzędzi cyfrowych.
Technologie: Badanie „Meeting Great Expectations: Behaviour, Emotion and Trust” autorstwa London School of Economics and Political Science (LSE) i marki Jabra, mające na celu zrozumienie biopsychologicznego wpływu technologii, z której korzystamy w codziennej pracy, na współpracę i integrację podczas spotkań wskazuje, że dzięki profesjonalnej technologii klarowność spotkań wzrosła o 27%, a jakość przekazywanych informacji poprawiła się o 47%. Korzystanie z profesjonalnej technologii zarówno w sali konferencyjnej, jak i przez uczestników zdalnych, zaowocowało 56% wzrostem aktywności tych ostatnich. Użytkownicy zdalni odnotowali 9% poprawę jakości połączeń, gdy wykorzystywali profesjonalne zestawy słuchawkowe i kamery.
Cyfryzacja: Od wprowadzenia nowego cyfrowego dokumentu tożsamości, mDowód pobrało blisko 5,1 mln Polaków, z czego ponad 600 tys. to osoby, które wcześniej nie korzystały z aplikacji mObywatel. „Od 14 lipca wydaliśmy 6 głównych wersji aplikacji, uruchamiając kolejne usługi, np. mandaty, możliwość sprawdzenia danych w Centralnym Rejestrze Wyborców czy opcję sprawdzenia jakości powietrza. Od teraz w mObywatelu możemy także umówić się na e-wizytę w ZUS” – napisał resort.
Fintech: 25% polskich banków kupuje od fintechów gotowe technologie finansowe – wynika z analizy, którą przeprowadziła dr hab. Aneta Hryckiewicz-Gontarczyk z ALK. Okazuje się, że polskie banki wolą produkować rozwiązania cyfrowe wewnętrznie, co według badaczki jest najgorszą opcją z punktu widzenia rentowności banku, czyli jest najbardziej kosztowne. Ponadto autorka analizy podkreśla że na świecie gotowe rozwiązania, które są dostępne za sprawą fintechów, kupuje 60% banków, a w USA – do 80%. „Nowe technologie obniżają ryzyko kredytowe. Z drugiej strony, jeśli pochodzą od tych samych fintechów, rośnie ryzyko systemowe” – stwierdziła Hryckiewicz-Gontarczyk.
IT: Firma Equinix, dostawca infrastruktury cyfrowej oraz centrów danych, zleciła badanie wśród przedstawicieli branży IT (Global Tech Trends Survey 2023), w którym uczestniczyli również pracownicy polskich firm. W badaniu poruszone zostały, m.in. kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem firm z sektora IT. Wśród kluczowych dla polskiego rynku wniosków podano, że dla 51% przedstawicieli branży IT w Polsce wyzwaniem jest sprostanie wymaganiom związanym ze zrównoważonym rozwojem i dynamicznie zmieniającymi się regulacjami oraz oczekiwaniami klientów. 57% badanych potwierdza, że realizacja celu zeroemisyjności może stanowić trudne zadanie w niedalekiej przyszłości. Równocześnie 67% respondentów uważa, że zmniejszenie wpływu na środowisko powinno być kluczowe dla strategii biznesowych w branży IT. 65% badanych przyznaje, że zrównoważony rozwój stał się ważnym fundamentem ich funkcjonowania, a brak działań w tym kierunku może zagrażać ich przetrwaniu na rynku.
Reklama: Rynek reklamy TV w Polsce w III kwartale 2023 roku wzrósł o 5,8%, podał Pubicis. Po trzech kwartałach br. dynamika tego rynku zwiększyła się o 4,6%.
Cyberbezpieczeństwo: Prorosyjscy hakerzy z dwóch ugrupowań – NoName057(16) i Cyber Army of Russia – zaatakowali DDoS strony przedstawicielstwa Związku Ukraińców w Polsce, instytucji transportu lotniczego i kolejowego, ochrony granic oraz system Państwowej Izby Skarbowej, podali eksperci Check Point Research.
Finanse: Pracownia ARC Rynek i Opinia na zlecenie mBanku zapytała polskich specjalistów IT, jak oceniają pracę w finansach. Ich odpowiedzi obalają znany mit o tym, że praca w tej branży jest monotonna i pozbawiona perspektyw. W rzeczywistości sektor ten jest oceniany przez specjalistów IT jako prestiżowe miejsce pracy przez 70% ankietowanych. 89% przedstawicieli profesji IT jest gotowych rozważyć ofertę pracy w zespole pracującym nad cyfrowymi finansami. 65% specjalistów IT oceniło, że pod kątem cyfryzacji jest on na światowym poziomie.
E-commerce: Co drugi Polak wycofuje się z internetowych zakupów w ostatniej chwili, wynika z najnowszego badania Adyen „Lost in Transaction”. Połowę Polaków zniechęca podejrzanie wyglądający check-out. 1/4 klientów irytują liczne zgody do akceptacji i wielokrotne wypełnianie tych samych danych. 42% klientów rezygnuje z zakupu przez zbyt długi czas oczekiwania na zamówienie, a co trzeci Polak nie kończy transakcji, jeśli nie widzi preferowanej opcji dostawy, metody płatności, czy napotka techniczny problem w trakcie zakupu.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Scanway: Wypracował 2,6 mln zł przychodów ogółem (liczonych jako suma przychodów netto ze sprzedaży oraz uzyskanych dotacji) w III kw. 2023 roku, co oznacza wzrost o 130% r/r, podała spółka. Backlog spółki w postaci podpisanych i realizowanych kontraktów wyniósł na koniec III kw. 4,7 mln zł, a Scanway zamierza zrealizować i rozliczyć jego znaczną część do końca 2023 r.
Kino Polska TV: Miało 8,73 mln zł skonsolidowanego zysku netto w III kwartale 2023 r., co oznacza wzrost o 31%, podała spółka, prezentując wstępne dane.
Asbis: Liczy na pozyskanie znaczących kontraktów na kontynencie afrykańskim w 2024 roku, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou.
Asbis: Ocenia, że wyniki segmentu robotyki w IV kwartale będą wyznacznikiem dla perspektyw tego nowego segmentu Grupy, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou.
Asbis: Dąży do dodatnich przepływów operacyjnych na koniec bieżącego roku, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou. Ocenia, że grupa ma potencjał do utrzymania w dłuższym terminie marży brutto na sprzedaży na poziomie 7,5-8%.
Asbis: Oczekuje silnego IV kwartału br. i widzi potencjał dalszego wzrostu w przyszłym roku, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou.
Asbis: Rozmawia o współpracy z kolejnymi po TK Maxx międzynarodowymi sieciami detalicznymi z Niemczech i Holandii, poinformował dyrektor ds. finansowych Marios Christou.
Polsat Plus: Capex grupy Cyfrowego Polsatu będzie nadal głównie rozwojowy związany z inwestycjami w zieloną energię w 2024 r., ale będzie zależał od tempa budowy farm wiatrowych, poinformowała członek zarządu, CFO grupy Katarzyna Ostap-Tomann.
Polsat Plus: Cyfrowy Polsat – na obecną chwilę – kontynuuje samodzielnie realizację Portu Praskiego, poinformował wiceprezes Maciej Stec.
Polsat Plus: Cyfrowy Polsat oczekuje odwrócenia trendu spadku EBITDA całej grupy w 2024 r., przy spodziewanym małym jednocyfrowym spadku EBITDA w segmencie telco w tym okresie, poinformowała członek zarządu, CFO grupy Katarzyna Ostap-Tomann.
OEX: Pracuje nad akwizycjami, szczególnie w obszarze segmentu e-commerce services, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy spółki Robert Krasowski. Spółka liczy też, że dzięki poprawie rentowności spółek iPOS oraz Open Loyalty ich wyniki będą pozytywnie wpływały na EBITDA grupy w kolejnych okresach.
T-Mobile Polska: Miał 465 mln zł skorygowanego zysku EBITDA AL w III kw. 2023 r. wobec 458 mln zł rok wcześniej, przy 1 777 mln zł przychodów wobec 1 667 mln zł rok wcześniej, podała spółka. Oznaczało to wzrosty r/r o odpowiednio: 1,6% i 6,6%.
OEX: Odnotowało 25,02 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w okresie I-III kw. 2023 r. wobec 96,35 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
IMS: Odnotowało 6,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I-III kw. 2023 r. wobec 5,21 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Wyrównany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, na który oprócz zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej składają się koszty opcyjnych programów motywacyjnych, wyniósł 8,82 mln zł wobec 7,15 mln zł rok wcześniej.
InPost: Grupa ocenia, że rentowność osiągnięta po raz pierwszy na rynku brytyjskim w III kw. br. będzie kontynuowana w kolejnych okresach, poinformował CFO Adam Aleksandrowicz.
Dadelo: Odnotowało 0,79 mln zł jednostkowego zysku netto w III kw. 2023 r. wobec 1,79 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Oponeo: Odnotowało 17 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 7,45 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
InPost: Grupa oczekuje, że 2023 rok zakończy ze zwiększonym udziałem na kluczowych rynkach (Polska, rynki Mondial Relay i Wielka Brytania). W Polsce pod względem skorygowanej marży EBITDA Grupa oczekuje wzrostu w porównaniu do 2022 roku, podała spółka.
Asbis: Jest przekonany, że zrealizuje prognozę finansową na 2023 r. zakładającą przychody pomiędzy 3-3,2 mld USD i zysk netto po opodatkowaniu 78-82 mln USD, podała spółka.
Asbis: Odnotował 22,37 mln USD skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 20,1 mln USD zysku rok wcześniej, podała spółka.
InPost: Odnotował 639,4 mln zł skorygowanej EBITDA w III kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 40,3% r/r, podała spółka.
Polsat Plus: Grupa odnotowała 120,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 236,7 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Honeywell: Chce rozszerzać działalność w Polsce i jest w trakcie organizacji swojego ośrodka badawczo – rozwojowego w Krakowie, poinformował prezydent na region CEE koncernu Piotr Marczuk.
Trumpf Huettinger: Polski oddział firmy osiągnął w zakończonym roku obrotowym 2022/2023 (od lipca 2022 do czerwca 2023) przychody ze sprzedaży w kwocie 315 mln euro, co oznacza wzrost o 77% r/r, poinformował dyrektor zarządzający Paweł Ozimek. Spółka otworzyła nowy zakład produkcyjny na warszawskim Annopolu.
eSky: Grupa odnotowała 2,84 mld zł przychodów w I-III kw. 2023 r., co oznacza wzrost o 33% r/r, osiągając historycznie najlepszy wynik w tym okresie roku, podała spółka.
DataWalk: Jest w trakcie rewizji procesów handlowych i mniej aktywni lub mniejsi klienci są poza obszarem koncentracji spółki, poinformował ISBtech prezes Paweł Wieczyński. Spółka nie ma w tej chwili planów związanych z podwyższeniem kapitału, dodał.
Comarch: Janusz Jeremiasz Filipiak zrezygnował z pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu Comarchu z dniem 5 listopada 2023 r., podała spółka. Janusz Jeremiasz Filipiak nie podał powodów rezygnacji.
TT: Grupa Transition Technologies (TT) wypracowała przychody na poziomie ponad 600 mln zł w I-III kw. 2023 r., co oznacza wzrost o ok. 10% r/r, podała spółka. Według prognoz Grupy, cały 2023 r. także okaże się rekordowy pod względem obrotów i pozwoli na osiągnięcie poziomu 800-850 mln zł. Jednak sama końcówka roku może być dla Grupy wymagająca.
Polski Światłowód Otwarty: W październiku w zasięgu sieci optycznej znalazło się 6 280 nowych gospodarstw domowych z 25 miejscowości. Operator przeprowadził również modernizację sieci HFC do standardu FTTH w 17 238 gospodarstwach domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o ponad 23,5 tys. gospodarstw domowych.
Adlook: Założony w Warszawie wchodzi na polski rynek, który staje się szóstym krajem w globalnej ekspansji firmy. Platforma, bazując na doświadczeniu spółki matki RTB House, umożliwia zarządzanie i zakup mediów w oparciu o algorytmy deep learning, które w czasie rzeczywistym testują i wybierają formaty do maksymalizacji efektywności komunikacji marki z konsumentami. Dzięki współpracy z Chrome i uczestnictwu w programie Privacy Sandbox, Adlook oferuje rozwiązania cookieless, które od 2024 r. będą niezbędne, by docierać do użytkowników najpopularniejszej przeglądarki na rynku. Polskim oddziałem firmy kieruje Bartosz Nowak.
Grupa PZU: Rusza z kolejną odsłoną kampanii wizerunkowej <>. Największy polski ubezpieczyciel promuje wśród ekspertów z branży IT oferowane przez siebie możliwości rozwoju kariery w obszarze technologii.
SAS: Światowy lider w dziedzinie AI i analityki zajął drugie miejsce w rankingu Chartis RiskTech100 2024. Firma poprawiła wynik z zeszłego roku, wygrywając w siedmiu kategoriach, w tym w dwóch nowych obszarach: modelowanie behawioralne i AI w bankowości.
Grupa WP: Liczba użytkowników wakacje.pl w październiku wyższa o 20% r/r, nocowanie.pl niższa o 23% r/r.
Cisco: Rodney Clark dołączy do firmy i obejmie stanowisko starszego wiceprezesa ds. partnerstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw.
Allegro: Carli Smits-Nusteling powiadomiła o zamiarze przekazania funkcji przewodniczącej Komitetu Audytu oraz dyrektor niewykonawczej następcy. Pozostanie na stanowisku do czasu walnego w 2024 roku, aby dopełnić nadzór nad roczną sprawozdawczością finansową spółki za rok 2023.
Cyfrowa Polska: Związek tworzy Komitet ds. Sztucznej Inteligencji, który ma wspierać zrównoważony rozwój tej technologii w naszym kraju i Unii Europejskiej, a także pomóc firmom korzystania z jej benefitów w swojej działalności.
Evernex: Na stanowisko CEO grupy powołany został Vianney du Parc. Nowy CEO zapowiedział kontynuację konsekwentnego rozwoju i umacnianie pozycji firmy na rynku usług IT. Spółka planuje kontynuować strategię ekspansji i umacniania pozycji na rynku globalnym.
Artgeist: Do lead teamu dołączył Robert Ścisłowski, obejmując stanowisko Direct To Consumer Director. Pokieruje działaniami całego obszaru D2C – zarówno w kanałach Own Stores, jak i Marketplaces.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Modivo: Grupa CCC ocenia, że oferta publiczna (IPO) jej spółki zależnej Modivo możliwa będzie pod koniec 2024 roku, poinformował wiceprezes Grupy CCC Karol Półtorak.
Asbis: Rada dyrektorów podjęła uchwałę o wypłacie akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z zysku za 2023 r. w łącznej wysokości 11,1 mln USD, podała spółka. Zaliczką objętych będzie 55,5 tys. akcji, co daje 0,20 USD na akcję zaliczki na dywidendę.
Flexee Group: Spółka z portfela JR Holding zawarła umowę inwestycyjną, w wyniku której pozyska finansowanie, a Koronea P.S.A. obejmie 20,6% udziałów w Flexee, podano w komunikacie. Zespół JR Holding aktywnie wsparł strony transakcji w finalizacji umowy.
Oponeo.pl: Nabyło 2 200 000 akcji własnych po 40 zł za sztukę, tj. za łączną cenę 88 mln zł, podała spółka. Nabyte akcje stanowią 15,79% udziału w kapitale zakładowym i ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu spółki. W ramach skupu złożono oferty sprzedaży obejmujące łącznie 2 391 135 akcji. Średnia stopa redukcji złożonych ofert wyniosła 8%.
Allegro: Przedłużyło termin zapadalności kredytów w ramach Senior Credit Facility w zakresie kwoty 7,26 mld zł o 2 lata do 14 października 2027 roku przy jednoczesnej przedterminowej spłacie 242,5 mln zł.
Piwik Pro: Warsaw Equity Group sprzedał polską spółkę, który zostanie połączona z Cookie Information, wspieranym przez Kirk Kapital, fundusz rodziny twórcy Lego.
Aleph Alpha: Startup specjalizujący się w generatywnej sztucznej inteligencji, pozyskał 500 mln USD w rundzie finansowania serii B, będącej jedną z największych w historii Europy.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
OpenApp: Spółka z portfela JR Holding wprowadza pierwszą w Europie superapp, która łączy płatności online, offline, biometryczne logowanie razem z portfelami społecznościowymi, poinformował założyciel i prezes OpenApp Witold Ferenc, jednocześnie twórca Frisco.pl.
Comarch: Platforma zakupowa wszystko.pl wraz z InPostem uruchomiła program dostaw dla sprzedawców, który ma zapewnić użytkownikom m.in. korzystne ceny za wysyłki towarów z wszystko.pl, podał Comarch. Sprzedawcy mogą dołączać do programu.
ING Bank Śląski: Dołączył do konsorcjum banków finansujących spółkę Tele-Fonika Kable, biorąc udział w transakcji refinansowania dotychczasowego zadłużenia spółki oraz finansowania nakładów inwestycyjnych na łączną kwotę 1,95 mld zł, z udziałem ING Banku Śląskiego w wysokości 265 mln zł, podał bank.
Proacta: Proacta sp. z o.o. – spółka zależna notowanej na NewConnect Proacta SA – zawarła umowę podwykonawczą z Trusted Software Services o szacowanej wartości 18 mln zł, obowiązującą do czerwca 2026 r. Przedmiotem umowy jest zapewnienie specjalistów branży IT, w celu realizacji projektów informatycznych dla końcowego odbiorcy, którym jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), podała spółka.
Nokia: Otwiera laboratorium 5G na Politechnice Śląskiej, podała spółka.
BNP Paribas: Grupa uruchamia w Polsce platformę mamGO, za pośrednictwem której klienci mogą znaleźć auto – nowe lub używane oraz skorzystać z kredytu w Banku BNP Paribas, leasingu w BNP Paribas Leasing Solutions lub oferty wynajmu od Arval Polska, podał bank.
PwC Polska: Został partnerem Polskiej Izby Ubezpieczeń w budowie standardu rynkowego dla firm ubezpieczeniowych w zakresie dostosowania do rozporządzenia w sprawie operacyjnej odporności cyfrowej (DORA), podał PwC.
goodie: Łączy siły z Onet Pocztą i integruje rozwiązania ułatwiające oszczędzanie na zakupach ze skrzynką odbiorczą poczty elektronicznej. Użytkownicy Onet Poczty zyskują dostęp do usługi goodie cashback, z poziomu swojej skrzynki mailowej.
Asbis: Rozszerzył zawartą z 2020 r. umowę z globalną, luksusową marką audio Bang & Olufsen o region Afryki i objęła 15 krajów, w tym m.in.: Kenię, Tanzanię, Zimbabwe, Wybrzeże Kości Słoniowej, Mauritius, Nigerię i RPA. Umowa podpisana w 2020 r. objęła Europę Środkowo-Wschodnią oraz kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, z wyłączeniem Rosji.
Click&Go: Turystyczny Fundusz Gwarancyjny podaje, że od stycznia br. do końca sierpnia br. 5,38 mln klientów zakupiło wycieczki w biurach podróży w Polsce. Irlandzkie biuro podróży Click&Go, zajmujące się tworzeniem i dystrybucją tzw. „pakietów dynamicznych”, czyli łączenia w jeden pakiet i pod jedną umową usług turystycznych w oparciu o istniejące siatki połączeń lotniczych, notuje wzrost klientów o 88% r/r oraz wzrost przychodów o 102% r/r. Najwięcej podróżnych wybrało w tym czasie imprezy turystyczne z wykorzystaniem czarteru.
Uczelnia Łazarskiego: Uruchomiła Lazarski University of Technology (LUT). LUT to nowoczesny ekosystem edukacyjny łączący bogate dziedzictwo akademickie Uczelni Łazarskiego z praktycznym doświadczeniem w obszarach takich jak marketing, sztuczna inteligencja, zarządzanie projektami, IT oraz sprzedaż. Efektem są nowoczesne, certyfikowane programy edukacyjne, które umożliwią zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych w biznesie i na rynku pracy.
Allegro: Dodaje literę „s” do Black Week i tym samym wydłuża święto promocji do 25 dni. Klienci mogą skorzystać z promocji w najpopularniejszych kategoriach dostępnych na Allegro. W trakcie zakupów na Allegro Black Weeks warto zwracać uwagę na etykietę „Gwarancja najlepszej ceny”, która daje klientom pewność, że znaleźli najlepsze oferty. Wszystkie oferty specjalne w ramach festiwalu Allegro Black Weeks można znaleźć na dedykowanej stronie https://allegro.pl/strefaokazji/black-friday.
Huawei CBG Poland: Wprowadza na polski rynek nową edycję laptopa z serii MateBook D. Odświeżony model zyskał jeszcze szybszy procesor, mocniejszą antenę Wi-Fi oraz ekran z powierzchnią pracy większą o 11%.
Plus: W świątecznej ofercie proponuje dwa abonamenty w cenie jednego z umową na rok i przy zakupie wybranych telefonów drugi smartfon w prezencie. Zarówno nowi, jak i obecni klienci mogą wybierać spośród oferty urządzeń objętych promocją.
Tuatara: Bank Spółdzielczy w Brodnicy, najstarszy bank spółdzielczy na ziemiach polskich, udostępnił wirtualnego doradcę Piotra, opartego o technologię Actionbot firmy.
Premium Mobile: Nowa promocja PROMO+ oferuje wyższy abonament w cenie niższego, dając tym samym sporą zniżkę przez 9 pierwszych miesięcy. W przypadku najniższej taryfy promocyjnej – Freedom2 – jest taniej o 4,80 zł miesięcznie (19,90 zł zamiast 24,70 zł, w tym 30 GB internetu), a w najwyższej taryfie – Freedom5 – taniej jest o 15 zł co miesiąc (39,70 zł zamiast 54,70 zł z paczką 110 GB internetu), co daje w sumie 135 zł oszczędności w okresie promocyjnym. Ponadto umowa nadal jest elastyczna z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia.
mpTech: Do sprzedaży trafiły pierwsze smartfony myPhone z premierowej linii N23. Premierze towarzyszy atrakcyjna promocja w postaci darmowego zegarka. Modele N23 i N23 Lite trafiły także do wybranych salonów Teletorium.
AMD: Ogłosił powiększenie rodziny procesorów AMD EPYC z serii 7003 o kolejne sześć nowych modeli, które odpowiadają na zapotrzebowanie na efektywne kosztowo rozwiązania dla rozpowszechnionej infrastruktury serwerowej bazującej na standardach DDR4 i PCIe 4. Dzięki nim firmy będą mogły ulepszyć swoje centra danych o wydajne i wyposażone w nowoczesne zabezpieczenia jednostki obliczeniowe. Wsparcie dla procesorów AMD EPYC serii 7003 zapewniają produkty m.in. Cisco, Dell Technologies, Gigabyte, HPE, Lenovo i Supermicro. „Dyrektorzy i decydenci odpowiadający za infrastrukturę IT potrzebują dziś prostego rozwiązania do ulepszenia swoich starzejących się centrów danych oraz takiego, które odpowiada tempu rozwoju, jaki spełnia ich wymagania” – powiedział starszy wiceprezes i główny menedżer w dziale serwerowym AMD Dan McNamara.
Centralny Ośrodek Informatyki: Otworzył nowe postępowanie na „body leasing”. Przedmiotem zamówienia jest „świadczenie kompleksowych usług z zakresu zapewnienia zasobów ludzkich z branży IT poprzez udostępnienie zamawiającemu specjalistów”. Będą pracować na rzecz i pod nadzorem COI. Państwowy ośrodek, który podlega Ministerstwu Cyfryzacji, zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 585 mln zł brutto. Postępowanie dotyczy zawarcia umowy ramowej na 3 lata.
Polsat: Polsat Box na święta wzbogaca promocję „Telewizja nawet 12 miesięcy bez opłat na start” i dodaje jeszcze prezent: 2 miesiące dostępu do trzech kanałów HBO i platformy streamingowej HBO Max. Klienci łącząc usługi, mogą też wybrać propozycję dla rodziny: Telewizja Polsat Box z Disney+ i Światłowód od Plusa za 19 zł/mies. przez pierwszy rok po rabatach i pakiet HBO i HBO Max na 2 miesiące w prezencie. Oferty będą dostępne od 8 listopada.
IFS: Producent systemów ERP podejmuje współpracę z Talkin Things, liderem technologicznym w zakresie rozwiązań RFID.
Flatte: Platforma do kompleksowej obsługi najmu mieszkań i domów, stworzona przez The Heart razem z deweloperem Develia, uzyskała status Małej Instytucji Płatniczej. Wpisanie flatte na listę prowadzoną przez Komisję Nadzoru Finansowego potwierdza, że startup jest bezpiecznym i wiarygodnym dostawcą, który ma prawo pośredniczyć w przekazywaniu pieniędzy między najemcami a właścicielami nieruchomości i może do tego używać bramki płatniczej w swojej aplikacji mobilnej.
Play: W świątecznej ofercie każdy, kto zdecyduje się na pakiet składający się ze światłowodu do 5 Gb/s oraz Telewizji MAX Premium oferującej do 172 kanałów otrzyma te usługi na rok w prezencie. Po tym czasie miesięczna opłata może wynieść 105 zł po rabatach dla klientów Play posiadających abonament komórkowy. Dzięki sieci światłowodowej Play jest w stanie zaproponować swoim klientom dostęp do internetu do 5 Gb/s w wybranych lokalizacjach. Takie parametry operator zapewnia nie tylko dzięki swojej infrastrukturze, ale i udostępniając klientom router PLAY BOX NET obsługujący technologię Wi-Fi 6. Ponadto operator oferuje przed świętami smartfony z abonamentem do 50% taniej, internet w smartfonie bez limitu prędkości i danych, a także pakiet Play360 z zestawem aplikacji.
Comarch: Oferta spółki na 48mln zł najkorzystniejsza w przetargu dla ARiMR.
Cisco: W trakcie 28. edycji konferencji dla partnerów Cisco Partner Summit, firma ogłosiła wprowadzenie Cisco Validated Designs for AI – upraszczając IT dla organizacji, pomagając szybko zintegrować operacje związane z wykorzystaniem AI z głównymi środowiskami produkcyjnymi. Nowe pakiety Cisco Security Suites – User, Cloud i Breach Protection Suites – oferują uproszczony, zintegrowany oraz ekonomiczny sposób zakupu i korzystania z rozwiązań bezpieczeństwa Cisco. Cisco uruchamia ekosystem obserwowalności – umożliwiający organizacjom tworzenie nowych modułów na platformie Cisco Observability Platform.
Huawei: Podczas Forum „5G Smart Factory” koncern stwierdził, że innowacyjne rozwiązania wykorzystujące technologię 5G, takie jak pojazdy autonomiczne, inspekcja jakości oparta na sztucznej inteligencji oraz zdalna konserwacja wspomagana rzeczywistością rozszerzoną (AR) stanowią przyszłość inteligentnych fabryk. Wiceprezeska Huawei ds. komunikacji korporacyjnej Vicky Zhang podkreśliła, że 5G jest obecnie w czwartym roku komercyjnego użytku, a innowacyjne aplikacje, które integrują tę technologię, AI oraz technologie przetwarzania w chmurze, znajdują zastosowanie w różnych branżach, zwłaszcza w inteligentnym przemyśle. Zaznaczyła również, że istnieją sprawdzone przykłady ich wykorzystania, jak HESC w Páty, które potwierdzają rzeczywistą wartość biznesową i społeczną tych innowacyjnych zastosowań.
Motorola: W listopadzie świętuje okrągłą rocznicę debiutu pierwszego urządzenia moto g (2013 rok). Przez ten czas ponad 200 mln smartfonów z rodziny moto g trafiło do rąk użytkowników.
Premio Opmar: Jako pierwszy serwis sieci Premio w Polsce wprowadził do swojej oferty innowacyjny czytnik najazdowy Goodyear CheckPoint, który umożliwia monitorowanie kluczowych parametrów opon oraz wagi pojazdów ciężarowych. CheckPoint pozwala wyeliminować czasochłonne kontrole ręczne i ryzyko ludzkich błędów, co oznacza realne korzyści operacyjne i ekonomiczne dla kilkuset flot obsługiwanych w skali roku przez Opmar.
mBank: Udostępnił nową wersję aplikacji mobilnej, a w niej nowe widżety z menedżerem finansów.
Autodesk: Dziewiąta edycja BIM DAYS odbędzie się w dniach 28-30 listopada 2023. W czasie konferencji będzie poruszana tematyka związana z cyfryzacją sektora budowlanego i wykorzystaniem danych w procesie inwestycyjnym oraz sustainability w budownictwie. Specjalne sesje przewidziano dla producentów materiałów budowlanych, generalnych wykonawców i branży retail. „Konferencję kierujemy do wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego: architektów, konstruktorów i instalatorów, wykonawców oraz inwestorów prywatnych i publicznych, a także firm produkujących urządzenia i materiały dla budownictwa. To przestrzeń i czas do wymiany doświadczeń. Chcemy umożliwić rozprzestrzenianie się dobrych praktyk, edukowanie rynku i dzięki temu wesprzeć transformację cyfrową całego sektora” – powiedziała account based marketing manager w Autodesk Agnieszka Staniewicz.
Comarch: Udostępniona została platforma umożliwiająca dostęp do publicznych usług elektronicznych Miasta Opole. Projekt pozwoli m.in. na wygodny zakup biletów wstępu do różnych obiektów, komunikacji miejskiej, dokonanie opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania czy rezerwacje wizyt w ramach usług świadczonych przez Centrum Zdrowia w Opolu.
Dragon: Producent chemii budowlanej, motoryzacyjnej i gospodarczej rozwija biznes z systemem Comarch ERP XL. „O wyborze (systemu ERP) zdecydowały kompletne funkcjonalności, obejmujące wszystkie obszary działalności biznesowej firmy. Bardzo istotny był również dla nas fakt, że producent – Comarch – cały czas dba o rozwój funkcjonalny systemu i jego aktualizację w kontekście zmieniających się przepisów prawa” – powiedział kierownik ds. wdrożeń w Dragon Grzegorz Kluzik.
Binance: Ekosystem blockchain i jednocześnie największa na świecie giełda kryptowalut, ruszył z kolejną edycją Krypto Szkoły w Polsce. Jest to inicjatywa skierowana do osób, które chcą zyskać wiedzę na temat świata kryptowalut i blockchain.
Baramundi: Firma wprowadziła na rynek najnowszą wersję swojego oprogramowania – baramundi Management Suite (bMS) 2023 R2. Nowe funkcje obejmują m.in.: chmurowy moduł Remote Desk, który umożliwia szybką i bezpieczną zdalną obsługę urządzeń. Pozwala on administratorowi IT pracować na zdalnym systemie tak, jakby miał bezpośredni dostęp do urządzenia.
Bolt: Powołał niezależny Komitet ds. Bezpieczeństwa Mikromobilności. Jego celem jest pomoc w uzyskaniu eksperckiej analizy i rekomendacji na temat rozwiązań Bolt w zakresie bezpieczeństwa hulajnóg i rowerów elektrycznych.
PayEye: Uzyskał certyfikat PCI (Payment Card Industry), który potwierdza zachowanie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa. Certyfikacja PCI jest jednym z najważniejszych standardów, mającym na celu ochronę danych osobowych posiadaczy kart płatniczych.
Hisense: W 2023 roku zaprezentował szeroką ofertę telewizorów, wśród nich 4 nowe linie telewizorów Mini LED. Teraz Hisense wprowadził nowość – 100-calowy model 100U7KQ będący największym na rynku telewizorem.
Montonio: Wprowadza płatności BLIK bezpośrednio na stronach sklepów. „Dzięki naszej najnowszej aktualizacji, klienci mogą bez wysiłku wprowadzić swój kod BLIK bezpośrednio podczas składania zamówienia, bez konieczności przekierowywania na zewnętrzne strony. Ta innowacja bezpośrednio odpowiada na oczekiwania polskich konsumentów online” – powiedział country manager Montonio w Polsce Andrzej Bagiński.
Progress: Zaprezentował nową wersję oprogramowania Sitefinity 15, która pozwala wyeliminować silosy danych marketingowych, uzyskać cenne informacje o klientach i szybciej dostarczać konsumentom dostosowane do ich potrzeb, spersonalizowane witryny internetowe.
Pepperl+Fuchs Process Automation: Przedstawił nowy, iskrobezpieczny smartfon Smart-Ex 03 z obsługą standardów 5G i Wi-Fi 6, który został w całości opracowany przez europejski oddział firmy. To 6-calowe urządzenie łączy wiedzę spółek zależnych firmy, w tym ECOM Instruments – pioniera w dziedzinie iskrobezpiecznych urządzeń mobilnych oraz Aava Mobile – eksperta w dziedzinie tabletów przemysłowych i technologii bezprzewodowej transmisji danych.
Otomoto: Rusza z nową platformą komunikacyjną 360 stopni – „Tu się tworzą historie”.
Snowflake: Ogłosił podczas Snowday 2023 nowe sposoby eliminacji silosów i wykorzystania sztucznej inteligencji oraz rozwój aplikacji bezpośrednio w oparciu o dane przedsiębiorstwa. „Posiadanie silnego fundamentu w postaci danych jest kluczem do udanej strategii wykorzystania sztucznej inteligencji. Innowacje Snowflake zapewniają naszym klientom możliwość wykorzystywania danych i najnowszych technologii w bezpieczny i kontrolowany sposób. Snowflake ułatwia użytkownikom wykorzystanie wszystkich danych do pracy, eliminując silosy, co umożliwia tworzenie potężnych modeli sztucznej inteligencji i aplikacji” – powiedział SVP of product w Snowflake Christian Kleinerman.
TomTom: Ogłosił, że klienci Microsoft Azure mogą teraz nabyć TomTom Junction Analytics w Microsoft Azure Marketplace. Jest to pierwszy z linii czterech produktów do analizy dróg, które zostaną udostępnione na platformie. TomTom Road Analytics zapewnia wgląd w transport oraz ruch drogowy.
Emplocity: Podpisała nowy kontrakt ze spółką Myevent na opracowanie inteligentnego asystenta eventowego wspierającego uczestników eventów oraz optymalizującego komunikację.
Ericsson: Wprowadził na rynek nowy zestaw narzędzi programistycznych, który ma wzmocnić możliwości sieci 5G SA i umożliwić świadczenie usług premium. Rozszerzenie oferty następuje wraz ze wzrostem liczby nowych potrzeb i rosnących oczekiwań użytkowników mobilnych co do jakości korzystania z 5G, co stawia większe wymagania dotyczące pojemności i wydajności sieci.
Huawei CBG Polska: Nawiązał współpracę z firmą SWISS, w ramach której smartwatche producenta pojawią się w sklepie online oraz w 50 butikach sieci. W ofercie SWISS znajdą się flagowy Huawei Watch Ultimate, stylowe Watch 4 Pro, czy też męskie i damskie modele z popularnych serii Watch GT 4 oraz Watch GT 3.
T-Mobile: Operator rusza ze ofertą świąteczną, w ramach której przygotował promocje na abonamenty komórkowe oraz pakiet usług dla domu, a także wiele prezentów o łącznej wartości do 2 499 zł.
Źródło: ISBnews